דרוש פתרון בדיני ייחוד, דחוף!

רואים שקוף

משתמש ותיק
אשת ידידי שליט"א הייתה אמורה לשהות בביתם בשעה בה יבוא אינסטלטור לביתם, וידידי שליט"א הזהיר את אשתו מייחוד עם האינסטלטור, כמקובל, בחוסר שימת לב, נסגרה הדלת אחר האינסטלטור, וכשידידי שליט"א שב לביתו, הי' זה בשעה בה האינסטלטור עוד עבד בבית, כעת נפשו בשאלתו, דלכאו' חיישי' לדר"א לחומרא, דגם בקינוי וגם בסתירה ע"פ עצמו מוציא.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
אשת ידידי שליט"א הייתה אמורה לשהות בביתם בשעה בה יבוא אינסטלטור לביתם, וידידי שליט"א הזהיר את אשתו מייחוד עם האינסטלטור, כמקובל, בחוסר שימת לב, נסגרה הדלת אחר האינסטלטור, וכשידידי שליט"א שב לביתו, הי' זה בשעה בה האינסטלטור עוד עבד בבית, כעת נפשו בשאלתו, דלכאו' חיישי' לדר"א לחומרא, דגם בקינוי וגם בסתירה ע"פ עצמו מוציא.

במחיכ"ת אם אכן באמת קרה הסיפור (ולא נכתב רק כשאלה בלימוד) ומע"כ חושב באמת שזה שאלה אם נאסרה אשתו עליו, אין מקומו כאן אלא לשאול רב מורה הוראה.
 

נודניק

משתמש ותיק
באיזה לשון הזהיר חבירך את אשתו?

האם הכיר את האינסטלטור קודם? או רק ידע שיבא איזשהו אינסטלטור?
 

מלכות

משתמש רגיל
בגמרא כתוב שצריך שיגיד לה בלשון קינוי וסתירה
כלומר אל תסתרי עמו וזה רק באופן שחושד בה כמה פעמים ולא לכתחילה.
פה הוא הזהיר אותה מיחוד עם האינסטלטור שזה איסור אבל לא יחוד שלה עם האנסטלטור הזה דייקא
בכל אופן זה שאלה למורה הוראה
 

במבי

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
אשת ידידי שליט"א הייתה אמורה לשהות בביתם בשעה בה יבוא אינסטלטור לביתם, וידידי שליט"א הזהיר את אשתו מייחוד עם האינסטלטור, כמקובל, בחוסר שימת לב, נסגרה הדלת אחר האינסטלטור, וכשידידי שליט"א שב לביתו, הי' זה בשעה בה האינסטלטור עוד עבד בבית, כעת נפשו בשאלתו, דלכאו' חיישי' לדר"א לחומרא, דגם בקינוי וגם בסתירה ע"פ עצמו מוציא.

הוא הזהיר אותה עם שני עדים ?


הצג קובץ מצורף 15634.pdf
 

אשדת לעמו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
רואים שקוף אמר:
אשת ידידי שליט"א הייתה אמורה לשהות בביתם בשעה בה יבוא אינסטלטור לביתם, וידידי שליט"א הזהיר את אשתו מייחוד עם האינסטלטור, כמקובל, בחוסר שימת לב, נסגרה הדלת אחר האינסטלטור, וכשידידי שליט"א שב לביתו, הי' זה בשעה בה האינסטלטור עוד עבד בבית, כעת נפשו בשאלתו, דלכאו' חיישי' לדר"א לחומרא, דגם בקינוי וגם בסתירה ע"פ עצמו מוציא.

במחיכ"ת אם אכן באמת קרה הסיפור (ולא נכתב רק כשאלה בלימוד) ומע"כ חושב באמת שזה שאלה אם נאסרה אשתו עליו, אין מקומו כאן אלא לשאול רב מורה הוראה.
אם הוא כותב "דרוש פיתרון דחוף", כנראה שזה אמיתי.
אך צודק הינך שאין מקומו כאן.
 
 

ערך רב

משתמש ותיק
סאטמארער אמר:
עי' פת"ש קע"ח סקט"ו באריכות ויש לדון מזה הרבה לנידון דידן.

והסברא שהכניס שם בתוך דבריו, שקינוי הוא רק אם מקנא לה מחמת החשד ולא אם הזהיר אותה מחמת איסור יחוד, מבואר בארוכה גם בשו"ת חוט המשולש חלק ג' סי' ו.
אך בכל אופן כפי שכתבו כמה לפני, שאלות כאלה חובה להפנות למורה הוראה מובהק ולא לחברים בפורום, גדולים ככל שיהיו, שאינך יודע על כל אחד מהם מה דרגתו.
 

מלכות

משתמש רגיל
בלת"ק
הגמרא גם נחלקת האם המקנא זה בגלל שעברה עליו רוח טהרה או משהו אחר
ובל אופן הגמ' ממליצה שלא לקנא.
 

אריה ישאג

משתמש רגיל
אם האנסטלטור ידע שהבעל יכול לבוא כל רגע/ או אפילו מישהו אחר מבני הבית,
יש כאן דין שומר
וייתכן שאין זה ייחוד כלל
 

אריה שאג

משתמש ותיק
מתוך הקונטרס "אגן הסהר" מתוך דברים שסיפר הגאון האמיתי ר"א גניחובסקי זצ"ל:
מורי ורבי (הגרא"ג)  אמר שמספרים על הגרא"ז מלצר זצ"ל דכאשר יצא פעם אחת מביתו אמר לרבנית שאם יבא הפועל לבית שלא תסגור הדלת. ואח"כ חזר בו ואמר לה שתעשה כרצונה. וביאר כוונתו דבתחילה חשש להפוסקים שיש איסור יחוד אפי' בבעלה בעיר ושוב חזר בו דחשש שזה יחשב לקינוי ואם תהי' סתירה תיאסר עליו. ואמר מו"ר (הגרא"ג) דבבית הלוי [ח"ב סי' מ'] וכן בגר"ז בקונטרס אחרון מבואר שקינוי שלא מתוך החשד לאו שמיה קינוי.
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
מלכות אמר:
כלומר אל תסתרי עמו וזה רק באופן שחושד בה כמה פעמים ולא לכתחילה
פשטות נחשב קינוי גם כאשר לא חושד בה מאותו אדם.

[לא מבעי' אם הלה בעל מלאכה שאינו שומר תומ"צ, שודאי חשיב חשוד.
 

במבי

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
במבי אמר:
הוא הזהיר אותה עם שני עדים
ר' יוסי ברבי יהודה אליבא דר"א, והגמ' מכריעה לחשוש לדבריו, שמועיל קינוי גם בינו לבינה.



עיין במה שכתבו לעיל בשם הגרי"ז שקינוי שלא מתוך חשד אין זה קינוי וכאן רק הייתה אזהרה שלא תעבור על איסור יחוד ולא כוונת קינוי
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
עיין במה שכתבו לעיל בשם הגרי"ז שקינוי שלא מתוך חשד אין זה קינוי וכאן רק הייתה אזהרה שלא תעבור על איסור יחוד ולא כוונת קינוי
ושישראל קינאו לנשותיהם ממשה, לא חל על כך דין קינוי?
לא מבואר.
 

במבי

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
במבי אמר:
עיין במה שכתבו לעיל בשם הגרי"ז שקינוי שלא מתוך חשד אין זה קינוי וכאן רק הייתה אזהרה שלא תעבור על איסור יחוד ולא כוונת קינוי
ושישראל קינאו לנשותיהם ממשה, לא חל על כך דין קינוי?
לא מבואר.

אכן החיד"א מקשה שם


באמר רבי שמואל בר נחמני א"ר יונתן שחשדוהו באשת איש. כתב הרב ישרש יעקב וז"ל והרי"ף נ"ט עמ"ש לא יתיחד איש א' עם ב' נשים ומשה יקח את האהל מחוץ למחנה ולא יבצר שהולכות נשים לדון ומתיחדות עמו והתורה העידה ויהושע בן נון נער לא ימיש והדין הוא דאשה מתיחדת עם ב' אנשים כשרים עכ"ל. ועוד הא קי"ל דבעלה בעיר אין בו משום יחוד והא חשיב כבעלה בעיר. ותו דעל הרוב היה פתח האהל פתוח לר"ה ואין בו משום יחוד ועוד דאין אוסרין על היחוד. אמנם ק' על דברי הרב דהרי אמרו בש"ס שנאמר ויקנאו למשה במחנה אמר רב שמואל בר יצחק מלמד שכל א' וא' קנא את אשתו ממשה שנאמר ומשה יקח את האהל ונטה לו מחוץ למחנה ופירש רש"י ז"ל יצא מחוץ שלא יחשדוהו עוד ומהרש"א ז"ל בח"א כתב דכל זמן שהיה במחנה קנאו לנשותיהם עד שנטה אהלו מחוץ למחנה עכ"ל. וכל זה נראה הפך דברי הרב ז"ל דהכתוב אומר ויקנאו למשה במחנה ובש"ס ורש"י מפורש דנטה מחוץ למחנה שלא יחשדוהו ודוק (סנהדרין קי.)
 
חלק עליון תַחתִית