נדרים פז. הר"ן בד"ה אמרה, הביא מהתוספתא שאם היו עליה חמישה נדרים הפרה אחת לכולן.
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...
והנה לכאו' יש לומר בפשיטות, דאף שאמרו "מצוה לאיתשולי" והכוונה שזהו רצון התורה כמו שלמדו מהא דאם מקיימו נקרא חטא, מ"מ אינו בגדר מצוה ממש דאורייתא או דרבנן [וההיא דדף נט. מ"מ ס"ס עתיד להשאל], ולכן ל"ש בזה מצוות חבילות. וכבר דנו אם יש מצוות חבילות במצוה דרבנן, כ"ש כאן.
עי"ל דהמושג של מצוות חבילות חבילות הוא בשתי מצוות, כגון קידוש והבדלה בשלהי פסחים, או אפילו שתי סוטות כאחת שדנו ע"ז מצד מצוות חבילות חבילות, מצד שהן שתי נשים א"כ הן ב' מצוות, אבל כאן שמיפר לאשתו כמה נדרים, אין כמה מצוות, כי אולי גדר המצוה שיהיה האדם ללא נדרים, ולכן רואים כל נדריה כמצוה אחת להפר אותם, ויש לדון.
עי"ל דאין לאדם לקיים כמה מצוות ביחד, אבל כאן מי שמצווה זו האשה שנדרה, ולא היא זו שמפרה כמה נדרים אלא הבעל הוא נחשב מי שמיפר, ונמצא שאין לה עשייה של ב' מצוות כאחת, אלא הוא זה שמקיים אותם, ויש לתלות זה בטעמי הדבר דאין עושין מצוות חבילות חבילות, בתוס' מו"ק ח: ועוד.
אולי י"ל עוד שבהיות ויש ענין למהר כמה שיותר את הפרת הנדרים, שהאי אסור לקיימן, לא שייך בזה מה שאמרו בעלמא שנראה כמשואי מתוך שממהר לקיים ב' מצוות כאחת, דאדרבה, מתוך שחש על איסור לקיימם מיפר כולם מהר ככל האפשר, יחדיו [וגם זה תלוי אי הטעם דמחזי כמשאוי או גזה"כ, ויש לדון ולפלפל].
אשמח לשמוע עוד רעיונות...
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...
והנה לכאו' יש לומר בפשיטות, דאף שאמרו "מצוה לאיתשולי" והכוונה שזהו רצון התורה כמו שלמדו מהא דאם מקיימו נקרא חטא, מ"מ אינו בגדר מצוה ממש דאורייתא או דרבנן [וההיא דדף נט. מ"מ ס"ס עתיד להשאל], ולכן ל"ש בזה מצוות חבילות. וכבר דנו אם יש מצוות חבילות במצוה דרבנן, כ"ש כאן.
עי"ל דהמושג של מצוות חבילות חבילות הוא בשתי מצוות, כגון קידוש והבדלה בשלהי פסחים, או אפילו שתי סוטות כאחת שדנו ע"ז מצד מצוות חבילות חבילות, מצד שהן שתי נשים א"כ הן ב' מצוות, אבל כאן שמיפר לאשתו כמה נדרים, אין כמה מצוות, כי אולי גדר המצוה שיהיה האדם ללא נדרים, ולכן רואים כל נדריה כמצוה אחת להפר אותם, ויש לדון.
עי"ל דאין לאדם לקיים כמה מצוות ביחד, אבל כאן מי שמצווה זו האשה שנדרה, ולא היא זו שמפרה כמה נדרים אלא הבעל הוא נחשב מי שמיפר, ונמצא שאין לה עשייה של ב' מצוות כאחת, אלא הוא זה שמקיים אותם, ויש לתלות זה בטעמי הדבר דאין עושין מצוות חבילות חבילות, בתוס' מו"ק ח: ועוד.
אולי י"ל עוד שבהיות ויש ענין למהר כמה שיותר את הפרת הנדרים, שהאי אסור לקיימן, לא שייך בזה מה שאמרו בעלמא שנראה כמשואי מתוך שממהר לקיים ב' מצוות כאחת, דאדרבה, מתוך שחש על איסור לקיימם מיפר כולם מהר ככל האפשר, יחדיו [וגם זה תלוי אי הטעם דמחזי כמשאוי או גזה"כ, ויש לדון ולפלפל].
אשמח לשמוע עוד רעיונות...