נדרים פז. הפרה אחת לכמה נדרים

אוריאל

משתמש ותיק
נדרים פז. הר"ן בד"ה אמרה, הביא מהתוספתא שאם היו עליה חמישה נדרים הפרה אחת לכולן.
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...

והנה לכאו' יש לומר בפשיטות, דאף שאמרו "מצוה לאיתשולי" והכוונה שזהו רצון התורה כמו שלמדו מהא דאם מקיימו נקרא חטא, מ"מ אינו בגדר מצוה ממש דאורייתא או דרבנן [וההיא דדף נט. מ"מ ס"ס עתיד להשאל], ולכן ל"ש בזה מצוות חבילות. וכבר דנו אם יש מצוות חבילות במצוה דרבנן, כ"ש כאן.

עי"ל דהמושג של מצוות חבילות חבילות הוא בשתי מצוות, כגון קידוש והבדלה בשלהי פסחים, או אפילו שתי סוטות כאחת שדנו ע"ז מצד מצוות חבילות חבילות, מצד שהן שתי נשים א"כ הן ב' מצוות, אבל כאן שמיפר לאשתו כמה נדרים, אין כמה מצוות, כי אולי גדר המצוה שיהיה האדם ללא נדרים, ולכן רואים כל נדריה כמצוה אחת להפר אותם, ויש לדון.

עי"ל דאין לאדם לקיים כמה מצוות ביחד, אבל כאן מי שמצווה זו האשה שנדרה, ולא היא זו שמפרה כמה נדרים אלא הבעל הוא נחשב מי שמיפר, ונמצא שאין לה עשייה של ב' מצוות כאחת, אלא הוא זה שמקיים אותם, ויש לתלות זה בטעמי הדבר דאין עושין מצוות חבילות חבילות, בתוס' מו"ק ח: ועוד.

אולי י"ל עוד שבהיות ויש ענין למהר כמה שיותר את הפרת הנדרים, שהאי אסור לקיימן, לא שייך בזה מה שאמרו בעלמא שנראה כמשואי מתוך שממהר לקיים ב' מצוות כאחת, דאדרבה, מתוך שחש על איסור לקיימם מיפר כולם מהר ככל האפשר, יחדיו [וגם זה תלוי אי הטעם דמחזי כמשאוי או גזה"כ, ויש לדון ולפלפל].

אשמח לשמוע עוד רעיונות...
 
A

Anonymous

Guest
מנין פשיטא ליה למר שאף על הפרה יש מצווה להפר כשם שיש מצווה לישאל? והרי שפיר אפשר לחלק ביניהם.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
נדרים פז. הר"ן בד"ה אמרה, הביא מהתוספתא שאם היו עליה חמישה נדרים הפרה אחת לכולן.
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...

והנה לכאו' יש לומר בפשיטות, דאף שאמרו "מצוה לאיתשולי" והכוונה שזהו רצון התורה כמו שלמדו מהא דאם מקיימו נקרא חטא, מ"מ אינו בגדר מצוה ממש דאורייתא או דרבנן [וההיא דדף נט. מ"מ ס"ס עתיד להשאל], ולכן ל"ש בזה מצוות חבילות. וכבר דנו אם יש מצוות חבילות במצוה דרבנן, כ"ש כאן.

עי"ל דהמושג של מצוות חבילות חבילות הוא בשתי מצוות, כגון קידוש והבדלה בשלהי פסחים, או אפילו שתי סוטות כאחת שדנו ע"ז מצד מצוות חבילות חבילות, מצד שהן שתי נשים א"כ הן ב' מצוות, אבל כאן שמיפר לאשתו כמה נדרים, אין כמה מצוות, כי אולי גדר המצוה שיהיה האדם ללא נדרים, ולכן רואים כל נדריה כמצוה אחת להפר אותם, ויש לדון.

עי"ל דאין לאדם לקיים כמה מצוות ביחד, אבל כאן מי שמצווה זו האשה שנדרה, ולא היא זו שמפרה כמה נדרים אלא הבעל הוא נחשב מי שמיפר, ונמצא שאין לה עשייה של ב' מצוות כאחת, אלא הוא זה שמקיים אותם, ויש לתלות זה בטעמי הדבר דאין עושין מצוות חבילות חבילות, בתוס' מו"ק ח: ועוד.

אולי י"ל עוד שבהיות ויש ענין למהר כמה שיותר את הפרת הנדרים, שהאי אסור לקיימן, לא שייך בזה מה שאמרו בעלמא שנראה כמשואי מתוך שממהר לקיים ב' מצוות כאחת, דאדרבה, מתוך שחש על איסור לקיימם מיפר כולם מהר ככל האפשר, יחדיו [וגם זה תלוי אי הטעם דמחזי כמשאוי או גזה"כ, ויש לדון ולפלפל].

אשמח לשמוע עוד רעיונות...

לענ"ד מסתבר שהדין של אין עושין מצוות חבילות חבילות אינו שייך אלא במצוות שעיקרן המעשה ולא במצוות שעיקרן התוצאה, כיון שמה אכפת לנו שכמה מעשים נעשים יחד העיקר שהתוצאה הושגה. (וכגון האם תהיה מניעה מאדם לסחוב כמה חבילות לכמה אנשים יחד משום שעושה כמה מעשי חסד ואין עושין מצוות "חבילות חבילות", הא פשיטא שלא)
 

פשטן

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
נדרים פז. הר"ן בד"ה אמרה, הביא מהתוספתא שאם היו עליה חמישה נדרים הפרה אחת לכולן.
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...

והנה לכאו' יש לומר בפשיטות, דאף שאמרו "מצוה לאיתשולי" והכוונה שזהו רצון התורה כמו שלמדו מהא דאם מקיימו נקרא חטא, מ"מ אינו בגדר מצוה ממש דאורייתא או דרבנן [וההיא דדף נט. מ"מ ס"ס עתיד להשאל], ולכן ל"ש בזה מצוות חבילות. וכבר דנו אם יש מצוות חבילות במצוה דרבנן, כ"ש כאן.

עי"ל דהמושג של מצוות חבילות חבילות הוא בשתי מצוות, כגון קידוש והבדלה בשלהי פסחים, או אפילו שתי סוטות כאחת שדנו ע"ז מצד מצוות חבילות חבילות, מצד שהן שתי נשים א"כ הן ב' מצוות, אבל כאן שמיפר לאשתו כמה נדרים, אין כמה מצוות, כי אולי גדר המצוה שיהיה האדם ללא נדרים, ולכן רואים כל נדריה כמצוה אחת להפר אותם, ויש לדון.

עי"ל דאין לאדם לקיים כמה מצוות ביחד, אבל כאן מי שמצווה זו האשה שנדרה, ולא היא זו שמפרה כמה נדרים אלא הבעל הוא נחשב מי שמיפר, ונמצא שאין לה עשייה של ב' מצוות כאחת, אלא הוא זה שמקיים אותם, ויש לתלות זה בטעמי הדבר דאין עושין מצוות חבילות חבילות, בתוס' מו"ק ח: ועוד.

אולי י"ל עוד שבהיות ויש ענין למהר כמה שיותר את הפרת הנדרים, שהאי אסור לקיימן, לא שייך בזה מה שאמרו בעלמא שנראה כמשואי מתוך שממהר לקיים ב' מצוות כאחת, דאדרבה, מתוך שחש על איסור לקיימם מיפר כולם מהר ככל האפשר, יחדיו [וגם זה תלוי אי הטעם דמחזי כמשאוי או גזה"כ, ויש לדון ולפלפל].

אשמח לשמוע עוד רעיונות...
מצווה לאתשולי עלייהו הכוונה לאשאל לחכם שעוקר ולא לבעל שגוזז.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...
כמדומני שאעמח"ח לא נאמר אלא במצוות שונות בחבילה אחת, אבל לא באותו מצוה, ולכן אין כאן בית מיחוש.
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
אוריאל אמר:
התעוררתי קודם לפי מה שאמרו בדף נט. "קונמות מצוה לאיתשולי עלייהו", אם כן לכאו' כשהבעל מיפר כמה נדרים בבת אחת יש כאן משום עושין מצוות חבילות חבילות...
כמדומני שאעמח"ח לא נאמר אלא במצוות שונות בחבילה אחת, אבל לא באותו מצוה, ולכן אין כאן בית מיחוש.
הנה במקור הדין סוטה ח. 'אין משקין לשתי סוטות כאחת ואין רוצעין שני עבדים כאחד', מבואר שגם באותה המצוה - אם עושים שנים ממנה יחדיו - נאמר הכלל שאין עושין מצוות חבילות חבילות. 
מאי נפשך לומר, שלהתיר לאותה אשה כמה נדרים זה נחשב כמו מצוה אחת, מפני שעיקר הענין שתהיה ללא נדר, זה כתבתי מתחילה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
מאי נפשך לומר, שלהתיר לאותה אשה כמה נדרים זה נחשב כמו מצוה אחת, מפני שעיקר הענין שתהיה ללא נדר, זה כתבתי מתחילה.
אכן לזה התכוונתי, ולכאורה זהו התשובה הנכונה על שאלת מע"כ.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
הנה במקור הדין סוטה ח. 'אין משקין לשתי סוטות כאחת ואין רוצעין שני עבדים כאחד', מבואר שגם באותה המצוה - אם עושים שנים ממנה יחדיו - נאמר הכלל שאין עושין מצוות חבילות חבילות.
מאי נפשך לומר, שלהתיר לאותה אשה כמה נדרים זה נחשב כמו מצוה אחת, מפני שעיקר הענין שתהיה ללא נדר, זה כתבתי מתחילה.
לאו דוקא בגלל שזה נחשב מעשה מצוה אחת, אלא בגלל שזה באותו אדם, באותה שם מצוה, ובהשקיית סוטה לא רואים אלא שבשם מצוה א' יש חסרון חבילות, אלא בשני נשים, אבל באותו אדם באותו שם, וכניד"ד (גם אם איננו נחשב למעשה מצוה א') אולי אין בזה חשש.
 

תיבת גמא

משתמש ותיק
עי"ל דהמושג של מצוות חבילות חבילות הוא בשתי מצוות, כגון קידוש והבדלה בשלהי פסחים, או אפילו שתי סוטות כאחת שדנו ע"ז מצד מצוות חבילות חבילות, מצד שהן שתי נשים א"כ הן ב' מצוות, אבל כאן שמיפר לאשתו כמה נדרים, אין כמה מצוות, כי אולי גדר המצוה שיהיה האדם ללא נדרים, ולכן רואים כל נדריה כמצוה אחת להפר אותם, ויש לדון
לתי' זה נפק'מ שלא יתיר לב' נשיו כאחת ..
 
חלק עליון תַחתִית