מה ההגדרה של ידים מוכיחות וידים שאין מוכיחות

בגמרא נדרים (דף ה:) סוגיית ידים מוכיחות נסתפקתי רבות מה ההגדרה המדויקת של יד מוכיח, יד שאינו מוכיח, ודבר שאינו יד כלל מי שיודע על הגדרה כל שהיא אם ניתן לעזור לי תודה רבה
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
אני כותב מהזכרון בלבד:
יש מחלוקת ראשונים אם ידיים שאין מוכיחות זה 50% - 50%. זאת אומרת שדבריו מתפרשים בין לצד שהתכוין לנדר ובין להצד שלא התכוין לנדר באותה מידה. או שודאי משמע יותר כהצד שהתכוין לנדר, רק שבשביל שיחול הנדר צריך יותר מ51%.
ולפי זה יוצא:
נדר גמור הוא כאשר משמע ממנו 100% שמתכוין לנדר.
ידיים מוכיחות הכוונה שמשמע כמעט בודאי כהצד שהתכוין לנדר.
ידיים שאין מוכיחות הכוונה שמשמע כב' הצדדים בשוה, או לחלק מהראשונים שמשמע כצד אחד יותר (אבל עדיין אין זה כמעט בוודאות כאותו צד).
דבר שאינו יד כלל הכוונה שלא משמע אפילו 50% שמתכוין לנדר.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
ומפני מה האומר על ככר 'הרי זו' – הרי היא הקדש למ"ד הויין ידים?
ומפני מה מי שאכל חלב בשוגג ואומר על כבשה 'הרי זו חטאת' – לא אמר כלום למ"ד לא הויין ידים?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נחשון בן עמינדב אמר:
בגמרא נדרים (דף ה:) סוגיית ידים מוכיחות נסתפקתי רבות מה ההגדרה המדויקת של יד מוכיח, יד שאינו מוכיח, ודבר שאינו יד כלל מי שיודע על הגדרה כל שהיא אם ניתן לעזור לי תודה רבה
תן לי הגדרה של אדום ורוד וורוד בהיר, או כחול תכלת ותכלת בהיר.
זה שלש דרגות ואי אפשר לתת להם הגדרה מדוייקת במילים כי אין סולם שנוכל להגדיר את זה בסולם ההוא, והעיקרון ברור שזה ג' דרגות זה למעלה מזה.
 
 
חלק עליון תַחתִית