רצון בעלה [אשכול מאוחד]

ראש הכולל אמר:
אחריות על כל מילה אמר:
מקור?
הרך הנימול שליט"א (שהספיק מאז לחבר ספר..) תושב מאה שערים בשם אמו ז"ל ובשם ר' דוד פרנקל זצ"ל אמו לא ידעה לצטט מה אמר החזו"א רק ידעה שאמר "איזה פסוק" ור' דוד פרנקל שהיה נוכח שם, אחרי שנים השלים לו את המעשה שכה היו דברי החזו"א תנדב"א הנ"ל.
 
 

ערבה

משתמש ותיק
אחריות על כל מילה אמר:
וגופא דעובדא הכי הוה המסופר הוא על איש אמת ירא אלקים והצנע לכת שפעל במסירות נפש עילאית להצלת נפשות רבות מישראל ברחבי תבל, וקרבם לאבינו שבשמים,
היה גר בירושלים ורוב הזמן היה באמריקה מטעם ועד רבנים בראשות ר' אהרן קוטלר ור' אליעזר סילבר
והנה יומא חדא והיה זה בסוף ימי הריון אשתו עלה ברצונו שאשתו תיסע לירושלים ללדת,
ואכן כך עשתה, היא טסה בשנת תשי"ג והגיעה ללא בעלה ארצה בב' ניסן תשי"ג
ויהי אך יצוא יצאה משדה התעופה, נסעה במונית לבית החולים ביקור חולים בירושלים ובאותו יום ילדה בן,
והיה זה המעשה בזמן הטלגרם שהיו מצמצמים המילים מאד שכל מילה עלתה עוד כסף
וכך הודיעה על הלידה לבעלה ובתמורה קיבלה מכתב שכך היה כתוב בו "מזל טוב- סנדק חזון איש- והשם ..(פלוני)"
במשך השבוע שלאחר הלידה שהתה בביתה בירושלים והיו ימים קרים מאד,
והיא התענינה מי זה החזון איש? השכנות סיפרו שיש צדיק בבני ברק שזה החזו"א
השכנות התנדבו להכין את הברית אך היא דחתה אותם שהרי הברית תתקיים בבית החזון איש בבני ברק!!
שוב טענו לה השכנות שזו סכנה גדולה לה ולתינוק לנסוע לבני ברק הן מסכנת הערבים שירו אז בדרכים והן מהקור המקפיא ששרר בימים אלו.
ואף אמרו לה שבאם תתעקש, הן תעצורנה בגופן את המונית ויעכבוה מלצאת לדרך מסוכנת כזו,
אך ביום השמיני ט' ניסן דההיא שתא התבהרו השמים ומזג האויר היה נוח, ונרגעו הרוחות תרתי משמע,
ובמונית אחת התכנסו היולדת ובנה, המוהל הירושלמי אהרנרייך (אח חורג של ר' יוסלה ויסברג), וזוג שכנים שהיו ה"קוואטר"
וכן כל צרכי סעודת ברית ונסעו כך לבית החזו"א
והנה כשהיולדת הנ"ל ופמליא דילה הגיעו למפתן בית החזו"א התקבלו בגערה ע"י אשת החזו"א והתפלאה מה קורה כאן? כמות אוכל יולדת ותינוק וכלי סעודה ?
היולדת לא התייחסה נכנסה לבית מדרשו של החזו"א הזיזה שולחן וכסאות והתחילה לסדר לסעודה
באמצע נכנס החזו"א ושואל מה קורה פה?
היולדת השיבתו שמתקיימת כאן ברית והחזו"א יהיה הסנדק וכאן יאכלו את סעודת הברית
לשאלתו מאין באתם סיפרה לחזו"א פרטי המעשה שעלה ברצון בעלה וכו' והמברק ששלח בו כתב במפורש סנדק חזון איש וממילא נסענו מירושלים לכאן היום,
אז אמר החזו"א בהתרגשות "תנא דבי אליהו אין לך אשה כשרה בנשים אלא מי שעושה רצון בעלה"
והיה סנדק ואף ישב עמהם לסעודת הברית וארגן לה בית מרגוע לכמה ימים באזור.

בהנחה שהחזו"א היה חושב שהאישה הלזו קצת הגזימה...
האם היה מגיב אחרת?
 

חידוד

משתמש ותיק
יציר אמר:
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג"כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס"ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה
הזכרתי את מאמר הגר"י ארנברג.

גילו לנו חז"ל איזו היא כשרה שבנשים, אבל איזה הוא כשר שבאנשים עדיין לא גילו

ותירץ כשר שבאנשים זה שהוא יודע מה שהוא רוצה 
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
חידוד אמר:
יציר אמר:
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג"כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס"ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה
הזכרתי את מאמר הגר"י ארנברג.

גילו לנו חז"ל איזו היא כשרה שבנשים, אבל איזה הוא כשר שבאנשים עדיין לא גילו

ותירץ כשר שבאנשים זה שהוא יודע מה שהוא רוצה 
 

לאפוקי אשה שאינה יודעת מה היא רוצה?!
 

חידוד

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
חידוד אמר:
יציר אמר:
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג"כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס"ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה
הזכרתי את מאמר הגר"י ארנברג.

גילו לנו חז"ל איזו היא כשרה שבנשים, אבל איזה הוא כשר שבאנשים עדיין לא גילו

ותירץ כשר שבאנשים זה שהוא יודע מה שהוא רוצה 

לאפוקי אשה שאינה יודעת מה היא רוצה?!
חלילה המסר הוא הפוך, הקלו על האנשים שהם אינם צריכים לעשות את רצון מישהו אחר יש אפי' מי שיעשה את רצונם, דבר אחד קטן השאירו להם לדעת מה הם רוצים, לפחות את זה שיעשו כמו שצריך.
 
 

מביט

משתמש ותיק
חידוד אמר:
יציר אמר:
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג"כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס"ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה
הזכרתי את מאמר הגר"י ארנברג.

גילו לנו חז"ל איזו היא כשרה שבנשים, אבל איזה הוא כשר שבאנשים עדיין לא גילו

ותירץ כשר שבאנשים זה שהוא יודע מה שהוא רוצה 
 
נשמע לא מדויק.
איפה מודפס מאמר זה ?
בשפתי דעת?
או איזה מאמר בפורים?
 

חידוד

משתמש ותיק
מביט אמר:
חידוד אמר:
יציר אמר:
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג"כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס"ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה
הזכרתי את מאמר הגר"י ארנברג.

גילו לנו חז"ל איזו היא כשרה שבנשים, אבל איזה הוא כשר שבאנשים עדיין לא גילו

ותירץ כשר שבאנשים זה שהוא יודע מה שהוא רוצה 
נשמע לא מדויק.
איפה מודפס מאמר זה ?
בשפתי דעת?
או איזה מאמר בפורים?
מאמר מלשון 'אמרה' הייתי צריך לכתוב אמרתו של הגר"י ארנברג
 
 

מביט

משתמש ותיק
חידוד אמר:
מביט אמר:
חידוד אמר:
הזכרתי את מאמר הגר"י ארנברג.

גילו לנו חז"ל איזו היא כשרה שבנשים, אבל איזה הוא כשר שבאנשים עדיין לא גילו

ותירץ כשר שבאנשים זה שהוא יודע מה שהוא רוצה 
נשמע לא מדויק.
איפה מודפס מאמר זה ?
בשפתי דעת?
או איזה מאמר בפורים?
מאמר מלשון 'אמרה' הייתי צריך לכתוב אמרתו של הגר"י ארנברג
לתומי חשבתי שהנך מתלמידיו.
שיחות של הרב ארנברג קרויים בפי תלמידיו 'מאמר'
וכן 'מאמר פורים' הוא מושג בישיבתו.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
דנים ודנים, ובעיקר, (פת"ח בב' הרפויה) לא נוגעים.
אין לך כשרה בנשים אלא העושה רצון בעלה.

מישהו יכול לפרק או לתרגם לי את המשפט הזה?

מה הכוונה 'כשרה'? במה זה בא לידי ביטוי התואר הזה? האם הכוונה שיש לה הכשר מבד"ץ "עדת הנשים".
האם היא נהפכת לכשרה לעדות?
ריבונו של עולם, חז"ל לא מדברים איתנו בסלנג.

ומדוע אשה שעושה רצון בעלה היא ה'כשרה בנשים', ומה בדבר שכנתה שגם עושה את רצון בעלה שלה, מי תזכה לתואר הנכסף 'כשרה בנשים'?
 

על פינת גג

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
מה הכוונה 'כשרה'? במה זה בא לידי ביטוי התואר הזה? האם הכוונה שיש לה הכשר מבד"ץ "עדת הנשים".
האם היא נהפכת לכשרה לעדות?
ריבונו של עולם, חז"ל לא מדברים איתנו בסלנג.
אפשר דנ"מ גם להא דשבת ק"ה: שחייבים לקרוע עליה ומתים בניו ובנותיו הקטנים של אדם מפני שלא בכה והתאבל עליה.
אבל עיקר מה שאמרו חז"ל בזה, הוא ללמד דרך הישרה.
כי ביאור עניין אדם כשר הוא מלשון ''וכשר הדבר לפני המלך" ''איזה יכשר הזה או זה'' דהיינו ראוי ונכון.
ומה שתלו עניין כשרות האשה בעשיית רצון בעלה, אפשר שהוא מפני שזה יורה על שלימות צניעותה לבלתי לכת אחרי הבחורים ולא היה בלבבה לאמר אלכה אחרי מאהבי.
או מפני שזה תכליתה וחלקה בחיים אשר נתן לה ה' .
(מענין לענין באותו ענין. עיין רשב"א שבת כ"ה : אשה מקושטת לת"ח, פירוש מקושטת מלשון קשט עצמך כלומר מתוקנת והגונה במעשיה וראויה לת"ח.)
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
על פינת גג אמר:
מוחל וסולח אמר:
מה הכוונה 'כשרה'? במה זה בא לידי ביטוי התואר הזה? האם הכוונה שיש לה הכשר מבד"ץ "עדת הנשים".
האם היא נהפכת לכשרה לעדות?
ריבונו של עולם, חז"ל לא מדברים איתנו בסלנג.
אפשר דנ"מ גם להא דשבת ק"ה: שחייבים לקרוע עליה ומתים בניו ובנותיו הקטנים של אדם מפני שלא בכה והתאבל עליה.
אבל עיקר מה שאמרו חז"ל בזה, הוא ללמד דרך הישרה.
כי ביאור עניין אדם כשר הוא מלשון ''וכשר הדבר לפני המלך" ''איזה יכשר הזה או זה'' דהיינו ראוי ונכון.
ומה שתלו עניין כשרות האשה בעשיית רצון בעלה, אפשר שהוא מפני שזה יורה על שלימות צניעותה לבלתי לכת אחרי הבחורים ולא היה בלבבה לאמר אלכה אחרי מאהבי.
או מפני שזה תכליתה וחלקה בחיים אשר נתן לה ה' .
(מענין לענין באותו ענין. עיין רשב"א שבת כ"ה : אשה מקושטת לת"ח, פירוש מקושטת מלשון קשט עצמך כלומר מתוקנת והגונה במעשיה וראויה לת"ח.)
ראשית, מקור לדבריך.
שנית, לפי דברים אלו כל הנידון נעקר.
דנים כאן מה אשה צריכה, ומה היא חייבת, בעוד שחז"ל לא התכוונו לכך.
 
 

את והב

משתמש ותיק
יציר אמר:
אשה כשרה עושה רצון בעלה. יש להסתפק מה נכנס בגדר רצון בעלה האם גם שגעונות שאינם בקו הנורמה ג"כ צריכה לשמע.
דלכאו' בגמ' נדרים ס"ו בסיפור עם הנירות על ראשו של בבא בן בוטא נראה שאף שגעונות צריכה

רצון הוא דבר עמוק שנמצא בעומק נפשו של אדם, ולא כל גחמה נקראת רצון, ונקוט כלל בידך שאם הרצון הוא רצון של "קריזה" כלומר, שבין רגע היה ובין רגע יכול לחלוף אין זה רצון.
וכן פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון, וא"כ למה יש רעבים, אין זה כי אם בגלל שאינם רוצים באמת אלא רק בתור רצון חיצוני, ואין הקב"ה פותח את ידו אלא לרצון הנמצא בעומק נפשו של אדם.
וגם בשורש הדבר הרצון הוא הדבר העמוק ביותר שיש לו לאדם, ובאמת אין הרבה אנשים בעולם שהם "רוצים" ואם יש מישהו כזה, הוא כבר בר מעלה, ובודאי יצליח, כי הרצון הוא דבר הכי חזק שיש בבריאה אין שום דבר יכול לו, וכמש"כ הרמב"ם פ"ה מהלכות תשובה, שהאדם עושה כל מה שהוא חפץ ואין לו מי שיעכב על ידו מלעשות הטוב או הרע.
 

איפכא מסתברא

משתמש חדש
צריך לדעת שבאשה תמימה קצת, המשפט הזה הוא מסוכן אם היא נשואה לאדם שאיננו תקין לחלוטין.
הרבה בעיות של הפרעות אישיות וכד' שאסור לשתף פעולה איתם בשום אופן, מתבססות על אשה שרק רצתה להיות כשרה.
זו סכנה מוחלטת.

באשה נורמלית ובעל נורמלי ברור שזו צורה כשרה לנישואין. רצון הבעל מנווט את חיי הבית.

אבל, אם הבעל לא תקין, זה עלול לערער לגמרי גם את אשתו. וביודעי ומכירי קאמינא.
מקרים שרק אחרי שנפרדו ועברו את כל התהליך הכואב והמייסר של ניסיון השגת גט, היה צריך שיקום עמוק ונרחב לשקם את האשה, ולהחזיר אותה לחיים שפויים.

השלב הראשון תמיד הוא מאמץ עליון וארוך וסבלני להוציא את האשמה שהיא לא היתה בסדר עד הסוף, כי אשה כשרה עושה רצון בעלה.
הרי בכל זמן הנישואין הקשים מה שהחזיק אותה זוהי הידיעה שהיא כשרה, וזה מה שצריך לעשות.

אם הבעל לא שומר על כבודה ורצונותיה הבסיסיים, ועל צרכיה הנפשיים, אסור לעשות את רצונו. בשום אופן.
דבר זה למדתי מפיהם של דיינים מובהקים בבית דינו של הגר''נ קרליץ זצ''ל, ועוד מגדולי ישראל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
משבט הכהונא אמר:
יושב אוהלים אמר:
משבט הכהונא אמר:
ומכל מקום מה שהחשיב לה למצוה וברכה זה בגלל תמימותה שחשבה שרצון בעלה כולל כל דבר גם אותה בקשה.
צ"ב למה צריך לומר שחשבה שהיא צריכה לעשות כל דבר, אולי ידעה שאינה צריכה לעשות כן ואכן זה לא נכלל בכלל זה, אבל בכל זאת עשתה כן כדי לרצותו, כי בסופו של דבר הוא רצה שתעשה כן.
זה לא דברי זה דברי הרב @נדיב לב וחזר בו שם
נדיב לב אמר:
נדיב לב אמר:
בשם הקהילות יעקב מובא דמ"ש אשה כשרה עושה רצון בעלה היינו דוקא רצון בעלה ולא שגעון בעלה. רוצה לומר שאם בעלה מבקש דבר שאינו בקו הנורמה אין ענין בזה שתשמע לו.

ומעירים על דבריו ממעשה דבבא בן בוטא המובא בגמרא נדרים דף סו: דמיירי על שטות גמור ועם זאת בבא בן בוטא החשיב לה למצוה מה שסברה שקיימה את צוואת בעלה לזרוק את הנרות על ראשו וזה ודאי שטות גמור של בעלה וצריך עיון

ובפשיטות אין כאן קושיא. ומעיקר הדין אותה אישה לא היתה מוכרחת לשמוע בקול בעלה לזרוק על בבא בן בוטא ומכל מקום מה שהחשיב לה למצוה וברכה זה בגלל תמימותה שחשבה שרצון בעלה כולל כל דבר גם אותה בקשה. ובעיקר מעשה האישה הוכיח על הנהגתה הכללית לשמוע בקול בעלה במה שנצרכת לשמוע בקולו ולכן בירכה

ועוד כ': ובכלל מוכרח שאין ראיה ממעשה דבבא בן בוטא. דהלא גם אם מוטל על האישה לעשות רצון ואף שגעון בעלה אבל לא ייתכן על חשבון אדם אחר
כעת מצאתי בספר פלא יועץ דברים שלכאורה סותרים. ויש ליישב.
פלא יועץ ערך אהבת איש ואשה אות ד - והנה אשה אשר בחיק ירא אלהים תנתן ומה גם אם תמצא תורה וגדלה, הא ודאי פשיטא שתכבדנו ותאהבנו אהבה עזה, אמנם ביותר צריך לזרז לאשה שנפל בחלקה איש קשה במדותיו ובדעותיו, נבזה וחדל אישים, חסר כל טוב לא משום זה יקל כבודו בעיניה ותבוז לו בלבה, חס ושלום, רק על כל פנים תזהר בכבודו, כטוב כחוטא, כנקלה כנכבד, כי דבר המלך מלכו של עולם עליה, ומה לה בהדי כבשי דרחמנא, כי אלקים מושיב יחידים והוא מזוג זווגים, על כן כל מה שמטל עליה לעשות, תעשה. הא למה זה דומה, לאיש אשר המלך חפץ ביקרו ועשאו משנה למלך, שכל העם חיבים לנהג בו כבוד אפלו אם הוא איש צרוע או זב כן הדבר הזה וכו'. ואמרו רבותינו ז''ל (תנדא' ר ט): אין לך אשה כשרה בנשים אלא מי שעושה רצון בעלה. וכל הנשים תוסרנה ממעשה שהובא בש''ס (נדרים סו) גבי בבא בן בוטא באותה אשה שחלקה כבוד לבעלה והכתה על ראש בבא בן בוטא על שעשתה רצון בעלה. על כן כל הנשים יתנו יקר לבעליהן למגדול ועד קטן אסתר א כ:

לא זכור לי שחזרתי שם מטעם זה. והערתו של מכובדי יושב אוהלים בעיני תמוה. הלא אם ידעה האישה שבקשת בעלה היא לא בכלל החובה לקיים 'רצון בעלה', ללא ספק סדר העדיפויות שלה מעוות, וחטאה בחטא נורא. ולענ"ד זימ"פ.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
.

כעת אני נוכח לראות שאיחדו את האשכול. ואף שלא בקשתי, זה היה מתבקש. ובניגוד לכותרת האשכול, מנהלי הפורום גם יודעים לנבאות מראש מה רצונו של כל אחד מהחברים.. :)
אגב, בכל תגובה בפורום, מתקיים 'עושה רצון בעלה' ודוק...

.
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
.

כעת אני נוכח לראות שאיחדו את האשכול. ואף שלא בקשתי, זה היה מתבקש. ובניגוד לכותרת האשכול, מנהלי הפורום גם יודעים לנבאות מראש מה רצונו של כל אחד מהחברים.. :)
אגב, בכל תגובה בפורום, מתקיים 'עושה רצון בעלה' ודוק...

.
נושא לא פשוט . ולא כפשוטו ראה פה 

https://divreytora-t-o.blogspot.com/2017/12/blog-post_29.html?m=1
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
.

כעת אני נוכח לראות שאיחדו את האשכול. ואף שלא בקשתי, זה היה מתבקש. ובניגוד לכותרת האשכול, מנהלי הפורום גם יודעים לנבאות מראש מה רצונו של כל אחד מהחברים.. :)
אגב, בכל תגובה בפורום, מתקיים 'עושה רצון בעלה' ודוק...

.




ראה גם ברוריה מצד אחד וילתא מצד שני 

 https://divreytora-t-o.blogspot.com/2018/01/blog-post.html?m=1
 

דוד ה.

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
דנים ודנים, ובעיקר, (פת"ח בב' הרפויה) לא נוגעים.
אין לך כשרה בנשים אלא העושה רצון בעלה.

מישהו יכול לפרק או לתרגם לי את המשפט הזה?

מה הכוונה 'כשרה'? במה זה בא לידי ביטוי התואר הזה? האם הכוונה שיש לה הכשר מבד"ץ "עדת הנשים".
האם היא נהפכת לכשרה לעדות?
ריבונו של עולם, חז"ל לא מדברים איתנו בסלנג.

ומדוע אשה שעושה רצון בעלה היא ה'כשרה בנשים', ומה בדבר שכנתה שגם עושה את רצון בעלה שלה, מי תזכה לתואר הנכסף 'כשרה בנשים'?
כשר זה מי שפועל על פי תורה ולא על פי דעתו, לא מדובר על חסיד אלא על מי שעושה את הנצרך.
לנשים יש בעיה שדעתן קלה, על כן פעמים רבות לאשה קשה לדעת מהו המעשה הראוי ואיך לעשותו כיון שדעתה קלה.
וז"ל רש"י קהלת פרק ז: לבד אלה האמורים למעלה שבקשתים ולא מצאתים בקשה עוד נפשי כשרה בנשים ולא מצאתי כי כולן דעתן קלה עליהן.

אשה שמבטלת את רצונה ועושה את רצון בעלה אין חשש שדעתה הקלה תשפיע על פעולותיה ולכן היא יכולה להיות אשה כשרה.

יש לדקדק בלשון הנכתב "אין לך כשרה בנשים אלא העושה רצון בעלה" תתכן אשה שעושה רצון בעלה אבל היא לא כשרה, מה שלא יתכן זה אשה שלא עושה רצון בעלה והיא כשרה.

זה גם מה שכתוב על יעל שזכתה ונעשתה על ידה תשועה גדולה כי אשה כשרה הייתה ועושה רצון בעלה, שהרי מעשה דיעל דורש הרבה מאוד שיקול דעת שהרי יש כאן איסור של בעילה וכו' ובזה דעת של אשה לא מספיקה, רק אשה שביטלה רצונה לרצון בעלה ולא פועלת מצד שיקול דעתה האישי יכולה להכריע לעשות מעשה מעין זה.
 
 
חלק עליון תַחתִית