דף סב כפיית מטה

מנין

משתמש ותיק
מנין לך שכך היה בזמנם? שבת י"ג ע"ב? זה שייך גם בזמנינו.
 

אריך

משתמש ותיק
כך מתואר בסוגיות של פרק מי שמתו, שהמשפחה היתה ישנה יחד במטה אחת.
 

יעבץ

משתמש ותיק
מסתמא כוונת אריך לדף כ"ד בדין שנים שישנים במיטה אחת עיי"ש. אבל עיין כתובות ד ע"ב אלא כופה מיטתה וכו', ובגמ' שבת יג לא הבנתי כוונת מנין, וראה שם בע"א איבעיא להו דמשמע שהוא בבגדו הוי שינוי. וברש"י ד"ה איכא שינוי צ"ב ודוק בכל זה.
 

מנין

משתמש ותיק
אריך אמר:
המשפחה היתה ישנה יחד במטה אחת.
כך כתוב ברמב"ן בפרשתנו:
ויקרא כ יז
"כי האח עם אחותו ישנים יחד ואין צריך וכו'"
עוד שם:
"באח הישן עמה אולי שלא מדעתה יערה בה".
 

אריך

משתמש ותיק
שו"ר במו"ק דף כ, ב: מי שמת חמיו וכו' אלא כופה מטתו ונוהג עמה אבילות, וכן היא שמת חמיה וכו' אלא כופה מיטתו. הרי שיש מיטתו ויש מיטתה. ויש לדחות להשיטות שכפיית המיטה קאי על מיטת ההסיבה לאכילה, ולא מיטת השינה.
 

יעבץ

משתמש ותיק
אריך אמר:
שו"ר במו"ק דף כ, ב: מי שמת חמיו וכו' אלא כופה מטתו ונוהג עמה אבילות, וכן היא שמת חמיה וכו' אלא כופה מיטתו. הרי שיש מיטתו ויש מיטתה. ויש לדחות להשיטות שכפיית המיטה קאי על מיטת ההסיבה לאכילה, ולא מיטת השינה.

זוהי הגמ' שהבאתי לעיל, אלא שציטטתי מכתובות...
אי אפשר לדחוק מה שבקשת, כי הגמ' יוצרת שם 'סתירה' בין ברייתא זו לבין הברייתא של מצעת לו מיטתו. גם מסברא לא מסתבר שיש מיטה מיוחדת לאדם לאכילה, מה שאין כן בשינה.
 

אריך

משתמש ותיק
לי כן נראה שיש חילוק, כי בשינה אפשר לכמה בנ"א במיטה אחת, אבל להסב על המיטה ולאכול משולחן לא שייך לכמה אנשים ביחד. וז"פ.

אגב נזכרתי בעוד גמרא, בפ"ק דסנהדרין ז, א: כי רחימתין הוה עזיזא וכו' השתא דלא עזיזא רחמתין פוריא בת שיתין גרמידי לא סגי לן. ופרש"י דקאי על איש ואשתו. הרי זכר לדבר שישנים על מיטה אחת.
 

אריך

משתמש ותיק
התייחסותי בהודעה הקודמת היתה למה שסיימת שלא מסתבר וכו'.
 

יעבץ

משתמש ותיק
גם את החילוק שלך לא הבנתי. מטת הסבה היא כמו כסא. כל פעם יושבים על כסא אחר. זה לא כמו מיטה לשינה שכל אחד יש לו מיטה המיוחדת לו/להם. לא כך?!
 
חלק עליון תַחתִית