תוספת ביאור ב"עמא פזיזא"

במבי

משתמש ותיק
הגמ' בסוף כתובות מספרת שבעת שעלה רב זירא לארץ לא מצא מעבורת לעבור את הירדן, ועבר במצרא ומסביר רש"י שהיה גזע עץ לרוחב הנהר והלך עליו בעודו אוחז בחבל, וראהו צדוקי אחד ואמר לו עמא פזיזא, דקדמיתו פיכו לאודנייכו.

ועפ"ז משמע שסיבת הפזיזות היא (אי המתנה למעבורת) והמעבר על הגזע, בעזרת החבל.

אך הירושלמי מוסיף שבעת שעבר נרטבו בגדיו בירדן, ואולי גם מסיבה זו כינהו הצדוקי פזיז (ירושלמי שביעית ד-ז)
 

איש בנימין

משתמש ותיק
עצם מה שהבבלי לא מביא את התוספת, זה גופא ראיה שהוא לא למד שהפזיזות היא משום זה.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דברי תורה עניים במקום זה ועשירים במקום אחר.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
דברי תורה עניים במקום זה ועשירים במקום אחר.

וכן כותב ר' ניסים גאון בהקדמתו לביאורו במסכת ברכות 

.... ושמא עניין לא הוא מבואר בתלמודנו אבל הוא מבואר בתלמוד ארץ ישראל, כאשר אמרו במסכת סנהדרין כי ההוא מעשה דבעיא מכסא (מד:) אשר ביארו בגמ' דסנהדרין דארץ ישראל (פ"ו ה"ו) ויבא שיזכור ענין שאינו בתלמודנו ולא בתלמוד ארץ ישראל, כאמרם במסכת סוטה כגון יוחני בת רטיבי וכאמרם בתעניות כמה גדולים בעלי אמנה מחולדה ובור וכאמרם בברכות ובערב פסחים אל תשבו על מטה ארמית משום מעשה דרב פפא, ואני אבאר כל אחד ואחד במקומו בעזרת האל וכו'
 

HaimL

משתמש ותיק
קשה מאוד מאמחז"ל המובא לעיל, וכן מאמחז"ל הידוע ברבא שמיעך באצבעותיו. שבשניהם מפורש חזייה ההוא צדוקי, והוא תמוה, וכי לא מעמא פזיזא הצדוקים עצמם. וכמעט ברור שהוא צנזורה, אלא אם נדחוק ונגיד דהוא גופא הלעג, שהצדוקים לא מאמינים באגדתא הנ"ל, אבל אז קשה התשובה, אנן דסגינן בשלימותא וכו'
 

אליהו52

משתמש ותיק
אולי מישהו יוכל לבאר מהי תשובת רבא לצדוקי הרי הוא לא בכוונה מיעך אצבעו אלא שלא שם לב ומה הקשר שאנו הולכים עם ה' בתמימות.
וכן מדוע ר"ז כשעבר לא אמר לצדוקי כמו שאמר לו רבא שהוא הולך בתמימות, ולכא' כיון שאין זו תמימות אם זו סכנה, וא"כ חוזרת השאלה מדוע רבא לא יכול לומר פשוט לא שמתי לב...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אליהו52 אמר:
אולי מישהו יוכל לבאר מהי תשובת רבא לצדוקי הרי הוא לא בכוונה מיעך אצבעו אלא שלא שם לב ומה הקשר שאנו הולכים עם ה' בתמימות.
וכן מדוע ר"ז כשעבר לא אמר לצדוקי כמו שאמר לו רבא שהוא הולך בתמימות, ולכא' כיון שאין זו תמימות אם זו סכנה, וא"כ חוזרת השאלה מדוע רבא לא יכול לומר פשוט לא שמתי לב...

רבא השיב 'לנטפל' על העיקר. ראה שם שלא התייחס לקנטור הצדוקי בנוגע לאצבעו.
 
חלק עליון תַחתִית