בדברי הרעק"א בדיני ע"א

תלמיד חבר

משתמש ותיק
היות וראיתי והרבה עסוקים כאן בסוגית עד אחד והרבה אשכלות נפתחו בנידון חשבתי שאולי ינסה הציבור לבאר לי את דברי הרעק"א התמוהים שכתב בכתובות דף יג. שדין עד אחד שאינו נאמן הוא דווקא במקום בו החזקה אומרת מהיעי תיתי להסתפק אבל היכא שהחזקה אומרת אל תוציאנה מספק עד אחד יהיה נאמן בכך.וקשים דבריו שהרי בוודאי שאשה שקעבלה גיטה החזקה של אשת איש היא אל תוציאנה מספק ולא מהיכי תיתי כיון שיש תיתי להסתפק וכן בשחיטה שאינו נאמן אילולי דין הבידו (שאולי ביאר אותו הלמדן) לא היה נאמן כי זה איתחזק ולפי דבריו אמאי אינו נאמן הרי זו חזקה שעל תוציאנה ולא של מהיכי תיתי כיון שיש כאן שור שחוט לפניך ויש למה להסתפק.
 

הלמדן

משתמש רגיל
לא הבנתי החילוק בין מהיכי תיתי לאל תוציאנה מספק שניהם מגיעים מאותו שורש וכוונת הרעק"א לחזקה המתחדשת שהיא הנהגה ששם יועיל עאד אחד כך נראה לי
 

תלמיד חבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
א. חזקה של מהיכי תיתי זה חזקה בדומה למקוה שאולי ניימא שהוא נפסל אבל אין לנו סיבה לומר שזה יקרה זה אומרת החזקה מהיכי תיתי לומר כך וזה אומר אל תסתפק כלל. אבל חזקה שאל תוציאנה זו חזקה במקרה שהיה פה ספק כגון ספק קרוב לו ספק קרוב לה ואז אנו אומרים שאל תוציאנה מספק הוי אומר אל תבטל את הידיעה הוודאית שהייתה פעם א"א על סמך ידיעה שאינה וודאית שהיא אינה א"א וזוהי החזקה של אל תוציאנה מספק.
ב. אשמח אם תבאר מהי חזקה המתחדשת.
ג. אשמח שבכל הודעה תבאר את עצמך.
 
חלק עליון תַחתִית