כתובות כג,א - חזקה שהורעה

מבקש אמת

משתמש ותיק
בכתובות כג,א איתא דאם עד אחד אומר על אשה שנתקדשה ועד אחד אומר לא נתקדשה לכתחילה לא תנשא, והקשו התוס' למה לא נעמידה אחזקת פנויה, ותירצו "כגון שאנו יודעים שזרק לה קדושין ומספקא לן אי קרוב לו או קרוב לה והני ב' סהדי חד אמר קרוב לו וחד אמר קרוב לה דכיון דודאי זרק לה הקדושין לית לן למימר אוקמה אחזקה להתירה לכתחילה".
לכאורה מבואר בדבריהם יסוד שחזקה דאיתרעה אינה חזקה (עכ"פ מדרבנן, עי' ש"ש ו,יח). אלא שבריש נדה מבואר שרק לקדשים מחמירים שלא נחשב חזקה, ולא זו בלבד אלא ששם היא חזקה העשויה להשתנות, ומשמע שבלא זה אזלינן בתר חזקה אף דאיתרעה. ולכאורה מוכרחים לומר שהתוס' מייסדים זאת דווקא אם נעשה מעשה בכוונה להרע את החזקה, ולא אם המעשה קרה ממילא. אלא שמלבד מה שהחילוק הזה לא מובן לי, גם קשה על זה מהגמ' ביבמות לא,א שבסתירה בין שני עדים האם זרק קידושין או גט ספק קרוב לה וספק קרוב לו כן מעמידים את האשה על חזקתה (פנויה או אשת איש), וכן בחולין י,א שאחרי ששחט בסכין שיבר בה עצמות מבואר שאילולי הודאות של הסכין יש חזקה אף שעשה מעשה בכוונה להרע את החזקה הזו, וצ"ע.

אשמח אם יוכל אי מי להאיר עיני בביאור דברי התוס'.
 

חימקו

משתמש ותיק
לגבי הסתירה מיבמות, אפשר לומר בפשטות שמה שכתוב בכתובות שלא תנשא זה רק לכתחילה, וביבמות זה מעיקר הדין, שמעמידים אותה על חזקה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בכתובות כג,א איתא דאם עד אחד אומר על אשה שנתקדשה ועד אחד אומר לא נתקדשה לכתחילה לא תנשא, והקשו התוס' למה לא נעמידה אחזקת פנויה, ותירצו "כגון שאנו יודעים שזרק לה קדושין ומספקא לן אי קרוב לו או קרוב לה והני ב' סהדי חד אמר קרוב לו וחד אמר קרוב לה דכיון דודאי זרק לה הקדושין לית לן למימר אוקמה אחזקה להתירה לכתחילה".
לכאורה מבואר בדבריהם יסוד שחזקה דאיתרעה אינה חזקה (עכ"פ מדרבנן, עי' ש"ש ו,יח). אלא שבריש נדה מבואר שרק לקדשים מחמירים שלא נחשב חזקה, ולא זו בלבד אלא ששם היא חזקה העשויה להשתנות, ומשמע שבלא זה אזלינן בתר חזקה אף דאיתרעה. ולכאורה מוכרחים לומר שהתוס' מייסדים זאת דווקא אם נעשה מעשה בכוונה להרע את החזקה, ולא אם המעשה קרה ממילא. אלא שמלבד מה שהחילוק הזה לא מובן לי, גם קשה על זה מהגמ' ביבמות לא,א שבסתירה בין שני עדים האם זרק קידושין או גט ספק קרוב לה וספק קרוב לו כן מעמידים את האשה על חזקתה (פנויה או אשת איש), וכן בחולין י,א שאחרי ששחט בסכין שיבר בה עצמות מבואר שאילולי הודאות של הסכין יש חזקה אף שעשה מעשה בכוונה להרע את החזקה הזו, וצ"ע.

אשמח אם יוכל אי מי להאיר עיני בביאור דברי התוס'.
לא כל דבר חשוב ריעותא ויש לחלק בין הריעותות אף אם נעשו בכוונה.
לגבי הקושיה מיבמות, לא הבנתי הלא אמרי' דלכל הפחות הוי ספיקא דרבנן דהיינו אסור מדרבנן וכדתנן חולצת ולא יוצאת לשוק בלא חליצה, ואין לפרש ספיקא דרבנן לקולא ומותר דמאי דרבנן יש כאן הא הוי ספק דאורייתא.
 
 

באר את התורה

משתמש ותיק
דין זה גם נסתר מתוס' הרא"ש כתובות עה: שליכא חזקת פנויה ביחס לצזקת הגוף משום שעשויה להשתנות ןמשמע שבלא חזקת הגוף מהני אע"ג דעשויה להשתנות
 

רבי דוד

משתמש ותיק
בכתובות כג,א איתא דאם עד אחד אומר על אשה שנתקדשה ועד אחד אומר לא נתקדשה לכתחילה לא תנשא, והקשו התוס' למה לא נעמידה אחזקת פנויה, ותירצו "כגון שאנו יודעים שזרק לה קדושין ומספקא לן אי קרוב לו או קרוב לה והני ב' סהדי חד אמר קרוב לו וחד אמר קרוב לה דכיון דודאי זרק לה הקדושין לית לן למימר אוקמה אחזקה להתירה לכתחילה".
לכאורה מבואר בדבריהם יסוד שחזקה דאיתרעה אינה חזקה (עכ"פ מדרבנן, עי' ש"ש ו,יח). אלא שבריש נדה מבואר שרק לקדשים מחמירים שלא נחשב חזקה, ולא זו בלבד אלא ששם היא חזקה העשויה להשתנות, ומשמע שבלא זה אזלינן בתר חזקה אף דאיתרעה. ולכאורה מוכרחים לומר שהתוס' מייסדים זאת דווקא אם נעשה מעשה בכוונה להרע את החזקה, ולא אם המעשה קרה ממילא. אלא שמלבד מה שהחילוק הזה לא מובן לי, גם קשה על זה מהגמ' ביבמות לא,א שבסתירה בין שני עדים האם זרק קידושין או גט ספק קרוב לה וספק קרוב לו כן מעמידים את האשה על חזקתה (פנויה או אשת איש), וכן בחולין י,א שאחרי ששחט בסכין שיבר בה עצמות מבואר שאילולי הודאות של הסכין יש חזקה אף שעשה מעשה בכוונה להרע את החזקה הזו, וצ"ע.

אשמח אם יוכל אי מי להאיר עיני בביאור דברי התוס'.
ממה שכ' התוס' ''לכתחילה'' משמע שזה חומרא דרבנן, כי בדאורייתא אין ענין של לכתחילה ובדיעבד, וכ''כ באבנ''מ כז,יח, ותמה על המהרי''ט שכ' דזה דין דאורייתא.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
ממה שכ' התוס' ''לכתחילה'' משמע שזה חומרא דרבנן, כי בדאורייתא אין ענין של לכתחילה ובדיעבד, וכ''כ באבנ''מ כז,יח, ותמה על המהרי''ט שכ' דזה דין דאורייתא.
השאלה היא שבמקומות האחרים לא חששו מדרבנן להעמידה על חזקתה.
 
חלק עליון תַחתִית