שלום וברכה. הגמרא מחפשת ראיה שעשה דוחה לא תעשה. לאחר דיונים ארוכים הוסכם שלכל השיטות עשה דוחה לא תעשה גרידא, וכעת מחפשים ראיה שעשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת.
הגמרא מביאה ראיה מכיבוד אב ואם שצריך לכתוב פסוק מיוחד שאינו דוחה חילול שבת, וזה אומר שאם לא היו כותבים היינו חושבים שדוחה. והשאלה באיזה חילול שבת מדובר? אם בשחיטה ובישול, הרי שיש ראיה שבסתמא עשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת עד שיודיע לך הכתוב במפורש שאינו דוחה.
דוחה הגמרא שייתכן שמדובר בלאו של מחמר שאין בו כרת, ואז אין מכאן ראיה שעשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת.
ואז המוכיח אומר שלא ייתכן, כי "אלא דקיימא לן דאתי עשה ודחי לא תעשה, ליגמר מהכא דלא לידחי!" ואז יורדים מהרעיון "אלא משום דאיכא למיפרך" וכו'.
שאלתי היא: איזו מין דחייה זו, ליגמר מהכא דלא לידחי? ואולי באמת יש מכאן ראיה ניצחת נגד כל ההוכחה שעשינו בדף הקודם, ובאמת עשה אינו דוחה אפילו לא תעשה גרידא? או לפחות הצדדים יחזרו לשולחן המו"מ?
ואני רוצה להציע, שאת השקלא וטריא על כך שעשה דוחה לא תעשה עשו אמוראים מהדורות הראשונים, וכעת יושבים אמוראים מדור מאוחר יותר, והדחיה היא שאם איתא שמדובר במחמר, הרי רבותינו האמוראים אשר היו לפנינו היו מביאים ראיה זו לסוגיה ההיא. ומכך שלא הביאו, ודאי שלא מדובר כאן במחמר.
האפשר לומר כן?
הגמרא מביאה ראיה מכיבוד אב ואם שצריך לכתוב פסוק מיוחד שאינו דוחה חילול שבת, וזה אומר שאם לא היו כותבים היינו חושבים שדוחה. והשאלה באיזה חילול שבת מדובר? אם בשחיטה ובישול, הרי שיש ראיה שבסתמא עשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת עד שיודיע לך הכתוב במפורש שאינו דוחה.
דוחה הגמרא שייתכן שמדובר בלאו של מחמר שאין בו כרת, ואז אין מכאן ראיה שעשה דוחה לא תעשה שיש בו כרת.
ואז המוכיח אומר שלא ייתכן, כי "אלא דקיימא לן דאתי עשה ודחי לא תעשה, ליגמר מהכא דלא לידחי!" ואז יורדים מהרעיון "אלא משום דאיכא למיפרך" וכו'.
שאלתי היא: איזו מין דחייה זו, ליגמר מהכא דלא לידחי? ואולי באמת יש מכאן ראיה ניצחת נגד כל ההוכחה שעשינו בדף הקודם, ובאמת עשה אינו דוחה אפילו לא תעשה גרידא? או לפחות הצדדים יחזרו לשולחן המו"מ?
ואני רוצה להציע, שאת השקלא וטריא על כך שעשה דוחה לא תעשה עשו אמוראים מהדורות הראשונים, וכעת יושבים אמוראים מדור מאוחר יותר, והדחיה היא שאם איתא שמדובר במחמר, הרי רבותינו האמוראים אשר היו לפנינו היו מביאים ראיה זו לסוגיה ההיא. ומכך שלא הביאו, ודאי שלא מדובר כאן במחמר.
האפשר לומר כן?