דף כא יבמות כ"א ב'

כבוד שמים

משתמש ותיק
'אמינא אי גברא רבה הוינא אסברא מדעתי, אי מקרי דרדקי הוינא אשיילה מרבנן דאתו לבי כנישתא'.
צ"ב מאי קאמר, אם יש לו פירוש שיאמר, ואם לא, שישאל. ומה הקשר בין מקצועו התורני לאפשרויותיו באמירת סברות.
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מודה לכת"ר שטרח להסביר לי את המובן מאליו. אבל כנראה שלקטן כמוני הי' על מעכ"ת להעלות גם את ההערות, כי לפי התרגום האמור עדיין לא ברור לי מה הקשר בין מקצועו התורני לאפשרויותיו באמירת סברות. היינו גם אם ידע להסביר סברא, מדוע זה לא יכול להיות שמלמד תינוקות יידע להסביר דבר מדעתו.
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי אפשר להוכיח מכאן שלא כל אחד רשאי להמציא סברא, וזה הי' פשוט בזמן חז"ל שרק גברא רבא הותר לו הדבר.
 

מבקש ה'

משתמש רגיל
אסברא מדעתי' הכוונה 'אבין אותה' ולא 'אסביר אותה', וכן 'סברתה מדעתי' הכוונה 'הבנתי בעצמי' ולא 'הסברתי בעצמי'.
אך עדיין יש ללמוד מוסר השכל כמו שכתב כת"ר, להתנהג בכובד ראש בדברי חז"ל, אך ברור שמה שכתב הוא שליט"א, וז"ל: 'שרק גברא רבא הותר לו הדבר', בוודאי אי אפשר לומר כן, שהרי לכל אחד ואחד חלק בתורת ה', ולכל אחד היכולת לחדש חידושים ולהציע סברות ובלבד שיהיה על מנת להגיע לאמיתה של תורה.
להזכירך, בכל הודעה יש לחצן בצורת יד - בצד שמאל למעלה...
 
חלק עליון תַחתִית