כך מסביר הקרן אורה אבל הרשב"א והבית יוסף נקטו שהוא מדאו'.פינחס רוזנצוויג אמר:ולא ברור שזה מדאורייתא.
קונה אותה מעשה על יד אישות ולא בדעת קנין ,מיכי אמר:מובא ברשבא בשם הירושלמי דחרש שקידש בביאה מהני קידושיו מן התורה. האם ידוע למאן דהוא מה הטעם בזה?
שינובה אמר:וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".מיכי אמר:שינובה אמר:וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
בינתים מצאתי מביאים שמקור הרמבם הוא דייקא מהירושלמי , אבדוק בל"נ עוד ,מיכי אמר:שינובה אמר:וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
כאשר כתבתי "זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת" רציתי להוסיף והרי גם קטן מיבם אי לאו דמיעט רחמנא פרט לאשת קטן ובפרט לדעת הרמב"ן דגם לפי האמת חשיבא כאשתו רק אין חייבין עליהאיש פשוט מאד אמר:יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".מיכי אמר:שינובה אמר:וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
ודרך אגב זו משנה מפורשת כך שאם זו ראיה זו ראיה ממשנהשינובה אמר:קונה אותה מעשה על יד אישות ולא בדעת קנין ,מיכי אמר:מובא ברשבא בשם הירושלמי דחרש שקידש בביאה מהני קידושיו מן התורה. האם ידוע למאן דהוא מה הטעם בזה?
וכבר בר"מ ביבום משמע דשייך בו א"א דאורייתא "ואלו מייבמין ולא חולצין החרש והשוטה והקטן מפני שאין בהן דעת לחלוץ וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
זה ממ"נ, אם מדאו' נישואי החרש הראשון אינם נישואין הרי שמדאו' היא מותרת לחרש ואינה אשת אח ובביאתו יקנה אותה מדאו' ככל נישואי חרש בביאה.מיכי אמר:מה הקשה המל"מ מהמשנה הזו הרי כאן מיירי דנפלה לו מאחיו ואם כן הוי אשת אח ואינה ניתרת אלא ביבום מכח קידושי אחיו המת וכיון דקידושי ראשון דרבנן כך הוא היבום ?
יפה כתבת דאינה אשת אח מהתורה. ועדיין יש לדון דכיון דהחרש השני לקחה בתורת ייבום ולא בתורת קידושין אם כן אינה מקודשת לו כסתם אשה אלא כיבמה מכח קידושי אחיו דאינו אלא מדרבנן ולכן מהני להוציאה ברמיזהדוד ה. אמר:זה ממ"נ, אם מדאו' נישואי החרש הראשון אינם נישואין הרי שמדאו' היא מותרת לחרש ואינה אשת אח ובביאתו יקנה אותה מדאו' ככל נישואי חרש בביאה.מיכי אמר:מה הקשה המל"מ מהמשנה הזו הרי כאן מיירי דנפלה לו מאחיו ואם כן הוי אשת אח ואינה ניתרת אלא ביבום מכח קידושי אחיו המת וכיון דקידושי ראשון דרבנן כך הוא היבום ?
ואגב אורחא מה הדין בנפלה לפני שוטה האם חל יבום מן התורה? האם יש ראיה לזה? הסברא הפשוטה שנעשית אשתו על ידי יבום וגם לא הוי בכלל מיעוטא דפרט לאשת קטןאיש פשוט מאד אמר:יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".מיכי אמר:שינובה אמר:וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
אכן מזה שהר"מ נקט חרש דוקא ולא שוטה חפזתי לכתבו כאן כגז"ש ,כאמור אחפש עוד בל"נמיכי אמר:ואגב אורחא מה הדין בנפלה לפני שוטה האם חל יבום מן התורה? האם יש ראיה לזה? הסברא הפשוטה שנעשית אשתו על ידי יבום וגם לא הוי בכלל מיעוטא דפרט לאשת קטןאיש פשוט מאד אמר:יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".מיכי אמר:זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
גבי ישן הוא מח' רש"י ותוס' מדוע לא חל היבום.מיכי אמר:ואגב אורחא מה הדין בנפלה לפני שוטה האם חל יבום מן התורה? האם יש ראיה לזה? הסברא הפשוטה שנעשית אשתו על ידי יבום וגם לא הוי בכלל מיעוטא דפרט לאשת קטןאיש פשוט מאד אמר:יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".מיכי אמר:זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות לכן אם אינו יבם מתכוון לשם נישואין (ובזה חולקים על הירושלמי כי אין כוונה בחרש)מיכי אמר:יפה כתבת דאינה אשת אח מהתורה. ועדיין יש לדון דכיון דהחרש השני לקחה בתורת ייבום ולא בתורת קידושין אם כן אינה מקודשת לו כסתם אשה אלא כיבמה מכח קידושי אחיו דאינו אלא מדרבנן ולכן מהני להוציאה ברמיזה
דוד ה. אמר:אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות לכן אם אינו יבם מתכוון לשם נישואין (ובזה חולקים על הירושלמי כי אין כוונה בחרש)מיכי אמר:יפה כתבת דאינה אשת אח מהתורה. ועדיין יש לדון דכיון דהחרש השני לקחה בתורת ייבום ולא בתורת קידושין אם כן אינה מקודשת לו כסתם אשה אלא כיבמה מכח קידושי אחיו דאינו אלא מדרבנן ולכן מהני להוציאה ברמיזה
מה אתה מתכוון?דוד ה. אמר:אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות לכן אם אינו יבם מתכוון לשם נישואין (ובזה חולקים על הירושלמי כי אין כוונה בחרש)