קידושי חרש מדאורייתא

מיכי

משתמש ותיק
מובא ברשבא בשם הירושלמי דחרש שקידש בביאה מהני קידושיו מן התורה. האם ידוע למאן דהוא מה הטעם בזה?
 

דוד ה.

משתמש ותיק
האחרונים מרחיבים בזה, האבני מילואים סי' מג מסביר מטעם דעת אחרת מקנה בשונה מכסף שהוא צריך להקנות את הכסף ועל דרך זה מבאר גם הדברי חיים אה"ע א נג.
לעומת זאת הזכר יצחק א יד מסביר שבביאה עצם המעשה הוא הקנין רק שצריך כוונה לשם אישות ובזה פליגי הבבלי והירושלמי אם שייך בחרש כוונה או שהבעילה היא בעילת זנות.
פינחס רוזנצוויג אמר:
ולא ברור שזה מדאורייתא.
כך מסביר הקרן אורה אבל הרשב"א והבית יוסף נקטו שהוא מדאו'.
 

שינובה

משתמש ותיק
מיכי אמר:
מובא ברשבא בשם הירושלמי דחרש שקידש בביאה מהני קידושיו מן התורה. האם ידוע למאן דהוא מה הטעם בזה?
קונה אותה מעשה על יד אישות ולא בדעת קנין ,
וכבר בר"מ ביבום משמע דשייך בו א"א דאורייתא "ואלו מייבמין ולא חולצין החרש והשוטה והקטן מפני שאין בהן דעת לחלוץ וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
 
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
מיכי אמר:
שינובה אמר:
וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"

זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
 
 

שינובה

משתמש ותיק
מיכי אמר:
שינובה אמר:
וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"

זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
בינתים מצאתי מביאים שמקור הרמבם הוא דייקא מהירושלמי , אבדוק בל"נ עוד ,

https://hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=51831&rid=3851
 
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש פשוט מאד אמר:
מיכי אמר:
שינובה אמר:
וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"

זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
כאשר כתבתי "זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת" רציתי להוסיף והרי גם קטן מיבם אי לאו דמיעט רחמנא פרט לאשת קטן  ובפרט לדעת הרמב"ן דגם לפי האמת חשיבא כאשתו רק אין חייבין עליה
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועוד יש לשאול

משנה למלך הלכות גירושין פרק ב
אבל אם נשא אשה כשהוא חרש מגרש ברמיזה כו'. (א"ה כתב הנ"י ר"פ חרש בשם הירושלמי דהיינו דוקא היכא דקדיש בכספא אבל בביאה קדושיו מעשה וגירושיו אינן מעשה. ומרן הב"י סי' קכ"א כתב אבל לא ראיתי לאחד מהפוסקים שכתב כן. וזכורני דבהיות הרב המחבר ז"ל בבית מותבא רבה המיוחד לכל דבר שבקדושה זה מקדש הבית של הרב הכולל כמהר"ר חיים קמחי נר"ו אמר מר כי מדי עברו בדברי הירוש' הלז הוקשה לו ממתני' דר"פ חרש וסתם לן תנא למלתיה. ואני בעניי עיינתי שם במשנה בכל החלוקות ורואה אני דמתניתין קשיתיה דתנן שני אחים חרשים כו' ואם היו נכריות יכנסו ואם רצו להוציא יוציאו וזה סותר דינו של הירושלמי. וכמדומה אני שהקשה ג"כ מסוגיא דפרק מי שאחזו (דף ע"א) דפריך יבמתו ממאן אי לימא מאחיו חרש כשם שכנס ברמיזה כו' הרי בהדיא דאע"ג דחרש יבם את אשת אחיו וקדושיו מעשה מוציא ברמיזה ועיין בפרק האיש מקדש (דף מ"ד). אבל ליכא לאקשויי ממאי דפריך התם וחרש מעיקרו לא כשם שכנס ברמיזה כו' ואם אית לומר דרשב"ג איירי היכא דקדש בביאה דגירושיו אינן מעשה לא ע"י רמיזותיו ולא מפי כתבו דלא בעי לאוקמי דברי רשב"ג בהכי דא"כ אדמפליג בין חרש מעיקרו לפקח ונתחרש ליפלוג בחרש גופיה בין קדיש בכספא לקדיש בביאה אבל השתא לק"מ דין זה דחרש מוציא אותו ברמיזה מתני' היא בפרק חרש וכל עצמו של רשב"ג לא אתא אלא לאשמועינן גבי יבמתו דלא מצי מגרש לה ברמיזה כשהוא חרש מעיקרו ובפקח ונתחרש סומכין על רמיזותיו וכתב ידו. א"נ כיון דרב מנגיד אמאן דמקדש בביאה לא בעי לאוקומי מלתיה דרשב"ג בהכי כיון דלא שכיחא ועיין בס' בני יעקב (דף קס"ב):


מה הקשה המל"מ מהמשנה הזו הרי כאן מיירי דנפלה לו מאחיו ואם כן הוי אשת אח ואינה ניתרת אלא ביבום מכח קידושי אחיו המת וכיון דקידושי ראשון דרבנן כך הוא היבום ?
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שינובה אמר:
מיכי אמר:
מובא ברשבא בשם הירושלמי דחרש שקידש בביאה מהני קידושיו מן התורה. האם ידוע למאן דהוא מה הטעם בזה?
קונה אותה מעשה על יד אישות ולא בדעת קנין ,
וכבר בר"מ ביבום משמע דשייך בו א"א דאורייתא "ואלו מייבמין ולא חולצין החרש והשוטה והקטן מפני שאין בהן דעת לחלוץ וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"
ודרך אגב זו משנה מפורשת כך שאם זו ראיה  זו ראיה ממשנה 

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף קיב עמוד ב
 שני אחין - אחד חרש ואחד פקח, נשואין לשתי נכריות פקחות, מת חרש בעל פקחת, מה יעשה פקח בעל פקחת? או חולץ או מייבם; מת פקח בעל פקחת, מה יעשה חרש בעל פקחת? כונס ואינו מוציא לעולם. 
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
מיכי אמר:
מה הקשה המל"מ מהמשנה הזו הרי כאן מיירי דנפלה לו מאחיו ואם כן הוי אשת אח ואינה ניתרת אלא ביבום מכח קידושי אחיו המת וכיון דקידושי ראשון דרבנן כך הוא היבום ?
זה ממ"נ, אם מדאו' נישואי החרש הראשון אינם נישואין הרי שמדאו' היא מותרת לחרש ואינה אשת אח ובביאתו יקנה אותה מדאו' ככל נישואי חרש בביאה.
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ה. אמר:
מיכי אמר:
מה הקשה המל"מ מהמשנה הזו הרי כאן מיירי דנפלה לו מאחיו ואם כן הוי אשת אח ואינה ניתרת אלא ביבום מכח קידושי אחיו המת וכיון דקידושי ראשון דרבנן כך הוא היבום ?
זה ממ"נ, אם מדאו' נישואי החרש הראשון אינם נישואין הרי שמדאו' היא מותרת לחרש ואינה אשת אח ובביאתו יקנה אותה מדאו' ככל נישואי חרש בביאה.
יפה כתבת דאינה אשת אח מהתורה.  ועדיין יש לדון דכיון דהחרש השני לקחה בתורת ייבום ולא בתורת קידושין אם כן אינה מקודשת לו כסתם אשה אלא כיבמה מכח קידושי אחיו דאינו אלא מדרבנן ולכן מהני להוציאה ברמיזה
 
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש פשוט מאד אמר:
מיכי אמר:
שינובה אמר:
וכשיבם החרש אינו מוציא לעולם שבעילתו עושה אותה אשת איש גמורה"

זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
ואגב אורחא  מה הדין בנפלה לפני שוטה האם חל יבום מן התורה?  האם יש ראיה לזה? הסברא הפשוטה שנעשית אשתו על ידי יבום  וגם לא הוי בכלל מיעוטא דפרט לאשת קטן
 
 

שינובה

משתמש ותיק
מיכי אמר:
איש פשוט מאד אמר:
מיכי אמר:
זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
ואגב אורחא  מה הדין בנפלה לפני שוטה האם חל יבום מן התורה?  האם יש ראיה לזה? הסברא הפשוטה שנעשית אשתו על ידי יבום  וגם לא הוי בכלל מיעוטא דפרט לאשת קטן
אכן מזה שהר"מ נקט חרש דוקא ולא שוטה חפזתי לכתבו כאן כגז"ש ,כאמור אחפש עוד בל"נ
 
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
מיכי אמר:
איש פשוט מאד אמר:
מיכי אמר:
זו אינה ראיה דהרי ביבום אין צריך דעת
יש כאן כן קצת ראיה, שהרי יבום קטן לד' תוס' ל"ה אש"א מדאו', ומדממעט קרא "איש" ולא "קטן".
והיה מקום לומר שהוא מיעוט משום שאין לו דעת, אבל לפי"ז הוא מיעוט מצד מה שהוא קטן.
ואגב אורחא  מה הדין בנפלה לפני שוטה האם חל יבום מן התורה?  האם יש ראיה לזה? הסברא הפשוטה שנעשית אשתו על ידי יבום  וגם לא הוי בכלל מיעוטא דפרט לאשת קטן
גבי ישן הוא מח' רש"י ותוס' מדוע לא חל היבום.
וברש"י נ"ד, א' כ' שהוא משום שאין לו דעת, ותוס' תמהו דאפי' קטן מהני בלא קרא.
ובערל"נ שם כ' תי' בד' רש"י דקטן חשיב שיש לו דעת קצת (ע"ש ב' דרכים אם רק מופלא הסמוך לאיש או כל קטן), וביעב"ץ כ' שישן אין לו דעת כלל, משא"כ קטן יש לו מחשבה עם מעשה. וא"כ בד' רש"י יהא תלוי בתי' הנ"ל, אם משום מופלא הסמוך לאיש, הרי שוטה גרע, ואי משום מחשבה עם מעשה יש גם לשוטה כמבו' חולין י"ג.

ובעצם הנידון אם יבום חרש הוא דאו' או לא, ראיתי שהוא מח' ראשו', ברמב"ם הנ"ל מבו' שהוא דאו' וכ"כ ריטב"א ותו"י נ"ד, א', אבל הישרש יעקב שם דן בד' תוס' וכ"כ הערל"נ שם בד' רש"י שהוא רק מדרבנן (ע"ש שצדד שהוא מח' רש"י ותוס'). 
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
מיכי אמר:
יפה כתבת דאינה אשת אח מהתורה.  ועדיין יש לדון דכיון דהחרש השני לקחה בתורת ייבום ולא בתורת קידושין אם כן אינה מקודשת לו כסתם אשה אלא כיבמה מכח קידושי אחיו דאינו אלא מדרבנן ולכן מהני להוציאה ברמיזה
אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות לכן אם אינו יבם מתכוון לשם נישואין (ובזה חולקים על הירושלמי כי אין כוונה בחרש)
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ה. אמר:
מיכי אמר:
יפה כתבת דאינה אשת אח מהתורה.  ועדיין יש לדון דכיון דהחרש השני לקחה בתורת ייבום ולא בתורת קידושין אם כן אינה מקודשת לו כסתם אשה אלא כיבמה מכח קידושי אחיו דאינו אלא מדרבנן ולכן מהני להוציאה ברמיזה
אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות לכן אם אינו יבם מתכוון לשם נישואין (ובזה חולקים על הירושלמי כי אין כוונה בחרש)
דוד ה. אמר:
אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות לכן אם אינו יבם מתכוון לשם נישואין (ובזה חולקים על הירושלמי כי אין כוונה בחרש)
מה אתה מתכוון?
 
חלק עליון תַחתִית