מקור?חסידישער אמר:יש עוד שוטים... אבל מי שיש לו את התנאים האלו הוא ודאי שוטה ולא צריך לאבחון נוסף
יציר אמר:להיפך אני מכיר שוטים ע"פ הרופאים ובכל זאת אינם לנים יחידי בבית הקברות
יציר אמר:מקור?חסידישער אמר:יש עוד שוטים... אבל מי שיש לו את התנאים האלו הוא ודאי שוטה ולא צריך לאבחון נוסף
אני מכיר א' שהוא שוטה גמור לפי המוסכמות החברתיות (חינוך מיוחד לא כשיר לנישואין וכו' וכו')יציר אמר:להיפך אני מכיר שוטים ע"פ הרופאים ובכל זאת אינם לנים יחידי בבית הקברות
אהרן פישר אמר:יציר אמר:להיפך אני מכיר שוטים ע"פ הרופאים ובכל זאת אינם לנים יחידי בבית הקברות
יש חת"ס בשות אהע"ז וכפי שאני זוכר הוא מסביר או יוצא מדבריו שמי באמת משוגע ודאי שוטה יחשב, וההסבר בסימנים הוא שזה "דין שוטה"
יציר אמר:אהרן פישר אמר:יציר אמר:להיפך אני מכיר שוטים ע"פ הרופאים ובכל זאת אינם לנים יחידי בבית הקברות
יש חת"ס בשות אהע"ז וכפי שאני זוכר הוא מסביר או יוצא מדבריו שמי באמת משוגע ודאי שוטה יחשב, וההסבר בסימנים הוא שזה "דין שוטה"
כוונתך היא שכל השוטים פטורים מן המצוות או להיפך שיש הרבה משוגעים אך מ"מ רק להם יש "דין שוטה"?
חסידישער אמר:יש לכאורה כמה דינים בשוטה ויתכן שיש הבדל בין סוגי השוטה שלפעמים יהיה שוטה לדבר אחד ולדבר שני לא יחשב בגדר שוטה
1. פסול לעדות
2. פטור ממצוות
3. קידושיו אינם קידושין וגירושיו אינם גירושין
יש איזה מעשה מרבנו הצמח צדק עפ"י ירושלמי שאם יודע לפרוט כסף אינו בגדר שוטה, אולי ידוע למישהו?חייל של הרבי אמר:זה באמת נושא שאני חושב עליו לעתים (דהיינו - הגדרת שוטה בימינו).
זה נראה מהצד כמו תחום מאוד אפור ולא ברור. יש בזה כל-כך הרבה רמות.
נוכחתי פעם בחתונה שהכרתי אישית את אחד מעדי הקידושין, שיש לו איזו שהיא בעי' (איני בקיא בטרמינולוגי' הרפואית לכן לא אכתוב שם של בעי') חברתית בולטת מאוד, שכל מי שבא איתו במגע רואה זאת מיד (מספיק להחליף שתי מילים) - כגון שהוא מתעקש על שטויות בתוקפנות, או מבזה עצמו ברבים בכל מיני מצבים (למשל 'לחפור' לאיזה מרצה ולא לתת לו לדבר, בזמן שכולם מחכים שהמרצה ידבר). במינוח החברתי מקובל לכנות אדם כזה - 'כוכב', 'קוקו' וכד'. אבל הנה לקחוהו לעד קידושין! האם לא ייחשב כשוטה לכל דבר ועניין?! אתמהה! אולי אני מגזים? מה אומרים פוסקי דורנו?
אכן מוכר לי. כמדומה זה הי' להתיר גט.מתי אבוא אמר:יש איזה מעשה מרבנו הצמח צדק עפ"י ירושלמי שאם יודע לפרוט כסף אינו בגדר שוטה, אולי ידוע למישהו?חייל של הרבי אמר:
סברת כרס: למה ייחשב שוטה רק מפני שאין דעתו מעורבת עם הבריות בחוש חברתי (social skills)?חייל של הרבי אמר:זה נראה מהצד כמו תחום מאוד אפור ולא ברור. יש בזה כל-כך הרבה רמות.
נוכחתי פעם בחתונה שהכרתי אישית את אחד מעדי הקידושין, שיש לו איזו שהיא בעי' (איני בקיא בטרמינולוגי' הרפואית לכן לא אכתוב שם של בעי') חברתית בולטת מאוד, שכל מי שבא איתו במגע רואה זאת מיד (מספיק להחליף שתי מילים) - כגון שהוא מתעקש על שטויות בתוקפנות, או מבזה עצמו ברבים בכל מיני מצבים (למשל 'לחפור' לאיזה מרצה ולא לתת לו לדבר, בזמן שכולם מחכים שהמרצה ידבר).
חייל של הרבי אמר:אכן מוכר לי. כמדומה זה הי' להתיר גט.מתי אבוא אמר:יש איזה מעשה מרבנו הצמח צדק עפ"י ירושלמי שאם יודע לפרוט כסף אינו בגדר שוטה, אולי ידוע למישהו?חייל של הרבי אמר:
שמועות וסיפורים חלק א'מתי אבוא אמר:יש איזה מעשה מרבנו הצמח צדק עפ"י ירושלמי שאם יודע לפרוט כסף אינו בגדר שוטה, אולי ידוע למישהו?
כמדומה שהכוונהמנחם מענדל שפרינגר אמר:איתא בירושלמי שוטה היודע לפרוט איננו בכלל שוטה
שמואל092 אמר:אני מכיר א' שהוא שוטה גמור לפי המוסכמות החברתיות (חינוך מיוחד לא כשיר לנישואין וכו' וכו')יציר אמר:להיפך אני מכיר שוטים ע"פ הרופאים ובכל זאת אינם לנים יחידי בבית הקברות
וא' מגדולי הרבנים שמכירו פסק שאינו שוטה לענין הלכה וחייב בכל המצוות
איש ווילנא אמר:נחלקו הפוסקים במחלוקת גדולה