כב א חיישינן לאיבה, טעם לנאמנות?

ומאן תנא דחייש לאיבה - רבי יוסי היא, דתניא, אמר רבי יוסי: מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו.

התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?

[אגב, משמע שכבר בזמנם כל אחד שהיה נפגע מתלמיד חכם פלוני היה פותח קהילה לעצמו, ואפילו שוחט פרה אדומה לעצמו...]
 

יחיה

משתמש ותיק
משכהו לבית המדרש אמר:
ומאן תנא דחייש לאיבה - רבי יוסי היא, דתניא, אמר רבי יוסי: מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו.
התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
...

דווקא מדמאי ישנה דוגמא טובה, היות ו"רוב עמי הארץ מעשרים", רק רבנן חששו לחומרה, ה"נ המסתבר שרוב ע"ה נזהרים, רק חששו החכמים, אשר ממילא, במקום איבה לא אמרו.
 
משכהו לבית המדרש אמר:
התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?

[אגב, משמע שכבר בזמנם כל אחד שהיה נפגע מתלמיד חכם פלוני היה פותח קהילה לעצמו, ואפילו שוחט פרה אדומה לעצמו...]
תשובתו של הרב @יחיא ממש מדוייקת.

ובהקשר להערת אגב ...
לא כל אחד אלא רק העמירצ'ת היו כך.

ואולי היום כבר זכינו להגיע לדרגת עמ"א שכבר ישנם כ"כ הרבה קהילות.
 
 

משכהו לבית המדרש

משתמש ותיק
פותח הנושא
יחיה אמר:
משכהו לבית המדרש אמר:
ומאן תנא דחייש לאיבה - רבי יוסי היא, דתניא, אמר רבי יוסי: מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו.
התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
...

דווקא מדמאי ישנה דוגמא טובה, היות ו"רוב עמי הארץ מעשרים", רק רבנן חששו לחומרה, ה"נ המסתבר שרוב ע"ה נזהרים, רק חששו החכמים, אשר ממילא, במקום איבה לא אמרו.
התורה היא חיינו אמר:
משכהו לבית המדרש אמר:
התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
תשובתו של הרב @יחיא ממש מדוייקת.
תמהני, חכמים גזרו על כל עם הארץ שיטמא במגעו, וכמובא כעת בכל הסוגיות בדף, ואיך אפשר לומר שהם נזהרים בטומאה וטהרה?
ולא דמי כלל לדמאי ששם מדובר על הפרשה בלבד ולא על הנהגה יומיומית של זהירות בכל דיני טומאה וטהרה?
 

שפת הים

משתמש ותיק
לי זה נראה בסגנון סברת רש"י שע"א נאמן באיסורין שאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, והיינו שזה צורת הטלת החיוב בעצמו, באופן שע"א יאמן.
 

יחיה

משתמש ותיק
משכהו לבית המדרש אמר:
יחיה אמר:
משכהו לבית המדרש אמר:
ומאן תנא דחייש לאיבה - רבי יוסי היא, דתניא, אמר רבי יוסי: מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו.
התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
...
דווקא מדמאי ישנה דוגמא טובה, היות ו"רוב עמי הארץ מעשרים", רק רבנן חששו לחומרה, ה"נ המסתבר שרוב ע"ה נזהרים, רק חששו החכמים, אשר ממילא, במקום איבה לא אמרו.
התורה היא חיינו אמר:
משכהו לבית המדרש אמר:
התינח אם היה מתיר משום שמפני חומרת הענין ודאי שמקפידים גם עמי ארצות על טהרת היין והשמן, כמו שמצינו בתרומה גדולה שוודאי מפרישים מפני חומרתה, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
תשובתו של הרב @יחיא ממש מדוייקת.
תמיהני, חכמים גזרו על כל עם הארץ שיטמא במגעו, וכמובא כעת בכל הסוגיות בדף, ואיך אפשר לומר שהם נזהרים בטומאה וטהרה?
ולא דמי כלל לדמאי ששם מדובר על הפרשה בלבד ולא על הנהגה יומיומית של זהירות בכל דיני טומאה וטהרה?

איני רואה הבדל. גם תרומות ומעשרות, ודאי הן "הנהגה יומיומית", לא פחות מטומאה וטהרה.
 
 

יחיה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
משכהו לבית המדרש אמר:
, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
ועוד קשה שמקבלים מהם עדות! אע"פ שאינם נאמנים רק בגלל איבה!

היינו הך. רוב ע"ה אינם מעידים בשקר, רק חשש מיעוט דרבנן, לכך, במקום איבה לא אמרו.
 

חימקו

משתמש ותיק
יחיה אמר:
חימקו אמר:
משכהו לבית המדרש אמר:
, אך היאך חשש איבה יוצר נאמנות?
ועוד קשה שמקבלים מהם עדות! אע"פ שאינם נאמנים רק בגלל איבה!

היינו הך. רוב ע"ה אינם מעידים בשקר, רק חשש מיעוט דרבנן, לכך, במקום איבה לא אמרו.

ברור, אך לולי האיבה לא היינו מקבלים מהם, והוא חידוש גדול שעדיף להאמין להם ולהוציא ממון על פיהם מאשר לריב עימם.
 

משכהו לבית המדרש

משתמש ותיק
פותח הנושא
להפריש תרומות ומעשרות זה בגדר 'נתינת צדקה' כביכול, זה לא משפיע על החיים היומיומים, לא צריך להזהר כל הסמן איפה הולכים ובמה נוגעים.
טומאה וטהרה זה 24/7 להסתכל איפה הולכים ומה עושים, ואם בזה רוב עמי הארץ נוהגים אז הם לא עמי הארץ אלא 'חברים' !
 

יחיה

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
לי זה נראה בסגנון סברת רש"י שע"א נאמן באיסורין שאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, והיינו שזה צורת הטלת החיוב בעצמו, באופן שע"א יאמן.

לענ"ד, לא שייך כאן;
סברת רש"י שם, מן התורה היא, אשר וודאי האמינה התורה לע"א באיסורים, מכוח הוכחה והכרח ההוא.
אבל "משום איבה" הוא בכל מקום נימוק דרבנן. נמצא שעדיין קשה לדבריך, כיצד רבנן האמינו לו וסומכים עליו, במידה ומן התורה הוא בלתי אמין.
 

יחיה

משתמש ותיק
משכהו לבית המדרש אמר:
להפריש תרומות ומעשרות זה בגדר 'נתינת צדקה' כביכול, זה לא משפיע על החיים היומיומים, לא צריך להזהר כל הסמן איפה הולכים ובמה נוגעים.
טומאה וטהרה זה 24/7 להסתכל איפה הולכים ומה עושים, ואם בזה רוב עמי הארץ נוהגים אז הם לא עמי הארץ אלא 'חברים' !

ברמב"ם בהלכות מטמאי משכב ומושב פרק יא:
כבר ביארנו שעמי הארץ נאמנין על טהרת פרת חטאת:  מפני חומרתה, אין מזלזלין בה.  וכן נאמנין הן על טהרת יין ושמן של נסכים--אם אמרו טהור הוא, הרי זה בחזקת טהרה:  מפני חומרתו, נזהרין בו.
ובלחם משנה - הלכות עדות פרק יא הלכה ב:
וקשיא לי על רבינו, דבפרק חומר בקדש אמרו על מתניתין דחומר בקודש מבתרומה, מטבילין כלים בתוך כלים לתרומה אבל לא לקדש, אחר שנתנו שם טעמים בגמ' בקדש מאי טעמא לא, הקשו שם בסוף הסוגיא, אי הכי תרומה נמי, ותירצו במסקנא משום איבה, ואמרו שם מאן תנא דחייש לאיבה ר' יוסי הוא, דתניא אמר ר' יוסי מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כדי שלא יהיה כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו ושורף פרה אדומה לעצמו, אמר רב פפא כמאן מקבלינן סהדותא מעם הארץ כר' יוסי ע"כ, ומדתירץ רבינו כאן כן ההיא דר' יוסי כדכתיבנא, משמע דפסק כר' יוסי, וכן נראה דמתניתין דפרק חומר בקדש מוקמינן לה כוותיה, והיא הילכתא דרבינו פסקה בפרק י"ב מהלכות שאר אבות הטומאות, וכיון שכן קשה איך כתב בפרק י"א מהלכות מטמאי משכב ומושב כבר ביארנו שעמי הארץ נאמנין הן על טהרת פרת החטאת שמפני חומרתה אין מזלזלין בה וכן נאמנין הן על טהרת יין ושמן של נסכים, אם אמר טהור הוא, הרי זה בחזקת טהרה, מפני חומרתו נזהרין בו, וכיוצא בזה כתב בסוף פרק י"ג מהלכות פרה הכל נאמנין על טהרת החטאת ואפילו עמי הארץ מפני חומרתה, משמע דאתיא כרבנן, והיינו דאיצטריך להך טעמא שנזהרין מפני חומרתה, דלר' יוסי לא הוי טעמא אלא משום איבה, וכן סובר רבינו שמשון פרק ה' דפרה משום טעמא דר' יוסי, ואולי יש לומר דרבינו סובר דתרתי בעינן, טעמא דמפני חומרתה נזהרין וטעמא דאיבה, ומשום דנזהרין מפני חומרתה לחוד לא סגי דאינן זהירין כל כך, ואי משום טעמא דאיבה לחוד לא סגי כיון דאינן זהירין, לכך צריכי תרווייהו, ורבינו לא חשש לכתוב אלא טעמא דזהירות מפני החומרא, שהוא עיקר הטעם
אף בערוך השולחן העתיד - הלכות פרה אדומה סימן עה סעיף יח:
ובגמ' חגיגה [כ"ב א] תניא: אמר ר' יוסי מפני מה הכל נאמנים וכו' שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה לעצמו ע"ש. והאמינו לע"ה שמפני גודל החומרות, אימת הטהרה עליו, ויזהר בזה כנצרך... 
 

שפת הים

משתמש ותיק
יחיה אמר:
שפת הים אמר:
לי זה נראה בסגנון סברת רש"י שע"א נאמן באיסורין שאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, והיינו שזה צורת הטלת החיוב בעצמו, באופן שע"א יאמן.

לענ"ד, לא שייך כאן;
סברת רש"י שם, מן התורה היא, אשר וודאי האמינה התורה לע"א באיסורים, מכוח הוכחה והכרח ההוא.
אבל "משום איבה" הוא בכל מקום נימוק דרבנן. נמצא שעדיין קשה לדבריך, כיצד רבנן האמינו לו וסומכים עליו, במידה ומן התורה הוא בלתי אמין.
מ"מ מצורת ילפותא זו נר' שאי"ז דין חיצוני לדין, כמו ב' עדים שנאמנים בכ"מ, שבעדים יש דין בפ"ע להאמין לב' עדים, לא כן ע"א באיסורין שזה נר' כחלק ממארג חיובינו בדינים עצמם, וכשם שיש דין חזקה, שהוא מגוף הדין עצמו ולא כגורם חיצוני ש'מתערב', ה"נ ע"א שזה מצורת ההנהגה בדין עצמו, שע"א נאמן עליו.

ומהלשון שלא יהיה כ"א בונה במה לעצמו זה נר' ג"כ ע"ד הנ"ל, ולא רק כהתערבות חיצונית של חשש איבה. [דרכיה דרכי נועם, וחיים תקינים/זורמים זה סברא בגוף הדין כמה ראוי לחשוש לו].
 
 

יחיה

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
יחיה אמר:
שפת הים אמר:
לי זה נראה בסגנון סברת רש"י שע"א נאמן באיסורין שאל"כ אין לך אדם אוכל אצל חבירו, והיינו שזה צורת הטלת החיוב בעצמו, באופן שע"א יאמן.
לענ"ד, לא שייך כאן;
סברת רש"י שם, מן התורה היא, אשר וודאי האמינה התורה לע"א באיסורים, מכוח הוכחה והכרח ההוא.
אבל "משום איבה" הוא בכל מקום נימוק דרבנן. נמצא שעדיין קשה לדבריך, כיצד רבנן האמינו לו וסומכים עליו, במידה ומן התורה הוא בלתי אמין.
מ"מ מצורת ילפותא זו נר' שאי"ז דין חיצוני לדין, כמו ב' עדים שנאמנים בכ"מ, שבעדים יש דין בפ"ע להאמין לב' עדים, לא כן ע"א באיסורין שזה נר' כחלק ממארג חיובינו בדינים עצמם, וכשם שיש דין חזקה, שהוא מגוף הדין עצמו ולא כגורם חיצוני ש'מתערב', ה"נ ע"א שזה מצורת ההנהגה בדין עצמו, שע"א נאמן עליו.

ומהלשון שלא יהיה כ"א בונה במה לעצמו זה נר' ג"כ ע"ד הנ"ל, ולא רק כהתערבות חיצונית של חשש איבה. [דרכיה דרכי נועם, וחיים תקינים/זורמים זה סברא בגוף הדין כמה ראוי לחשוש לו].

במילים אחרות, לדבריך, כאן הטעם מדאורייתא. אך פשטות של "משום איבה" הנזכר בכל מקום בש"ס ופוסקים, אף בנוגע לעניינינו ממש, שהינו מדרבנן.
לדוגמא, ברש"י חולין לה, ב:
אם אמר הפרשתי לתוכה כו' - בחומר בקדש (חגיגה דף כד:) תנן, ביהודה נאמנין עמי הארץ על טהרת יין לנסכים, אם אמרו טהורין הן, והימנוהו רבנן, כדי שלא יהא כל אחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו...
 

שפת הים

משתמש ותיק
יחיה אמר:
שפת הים אמר:
יחיה אמר:
לענ"ד, לא שייך כאן;
סברת רש"י שם, מן התורה היא, אשר וודאי האמינה התורה לע"א באיסורים, מכוח הוכחה והכרח ההוא.
אבל "משום איבה" הוא בכל מקום נימוק דרבנן. נמצא שעדיין קשה לדבריך, כיצד רבנן האמינו לו וסומכים עליו, במידה ומן התורה הוא בלתי אמין.
מ"מ מצורת ילפותא זו נר' שאי"ז דין חיצוני לדין, כמו ב' עדים שנאמנים בכ"מ, שבעדים יש דין בפ"ע להאמין לב' עדים, לא כן ע"א באיסורין שזה נר' כחלק ממארג חיובינו בדינים עצמם, וכשם שיש דין חזקה, שהוא מגוף הדין עצמו ולא כגורם חיצוני ש'מתערב', ה"נ ע"א שזה מצורת ההנהגה בדין עצמו, שע"א נאמן עליו.

ומהלשון שלא יהיה כ"א בונה במה לעצמו זה נר' ג"כ ע"ד הנ"ל, ולא רק כהתערבות חיצונית של חשש איבה. [דרכיה דרכי נועם, וחיים תקינים/זורמים זה סברא בגוף הדין כמה ראוי לחשוש לו].

במילים אחרות, לדבריך, כאן הטעם מדאורייתא. אך פשטות של "משום איבה" הנזכר בכל מקום בש"ס ופוסקים, אף בנוגע לעניינינו ממש, שהינו מדרבנן.
לדוגמא, ברש"י חולין לה, ב:
אם אמר הפרשתי לתוכה כו' - בחומר בקדש (חגיגה דף כד:) תנן, ביהודה נאמנין עמי הארץ על טהרת יין לנסכים, אם אמרו טהורין הן, והימנוהו רבנן, כדי שלא יהא כל אחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו...
לא אמרתי שזה דאורי', אלא שמהלשון נר' שזה לא סברא חיצונית גרידא, אלא מגוף הדין היאך ראוי לנהוג בו.

[בעיקר הענין באופן כללי, מצינו דינים דאורי' (כבעגונות) שרבנן האמינו אף אלו שאינם נאמנים מדאורי'].
 
 

יחיה

משתמש ותיק
שפת הים אמר:
יחיה אמר:
שפת הים אמר:
מ"מ מצורת ילפותא זו נר' שאי"ז דין חיצוני לדין, כמו ב' עדים שנאמנים בכ"מ, שבעדים יש דין בפ"ע להאמין לב' עדים, לא כן ע"א באיסורין שזה נר' כחלק ממארג חיובינו בדינים עצמם, וכשם שיש דין חזקה, שהוא מגוף הדין עצמו ולא כגורם חיצוני ש'מתערב', ה"נ ע"א שזה מצורת ההנהגה בדין עצמו, שע"א נאמן עליו.

ומהלשון שלא יהיה כ"א בונה במה לעצמו זה נר' ג"כ ע"ד הנ"ל, ולא רק כהתערבות חיצונית של חשש איבה. [דרכיה דרכי נועם, וחיים תקינים/זורמים זה סברא בגוף הדין כמה ראוי לחשוש לו].
במילים אחרות, לדבריך, כאן הטעם מדאורייתא. אך פשטות של "משום איבה" הנזכר בכל מקום בש"ס ופוסקים, אף בנוגע לעניינינו ממש, שהינו מדרבנן.
לדוגמא, ברש"י חולין לה, ב:
אם אמר הפרשתי לתוכה כו' - בחומר בקדש (חגיגה דף כד:) תנן, ביהודה נאמנין עמי הארץ על טהרת יין לנסכים, אם אמרו טהורין הן, והימנוהו רבנן, כדי שלא יהא כל אחד הולך ובונה במה לעצמו, ושורף פרה אדומה לעצמו...
לא אמרתי שזה דאורי', אלא שמהלשון נר' שזה לא סברא חיצונית גרידא, אלא מגוף הדין היאך ראוי לנהוג בו.
[בעיקר הענין באופן כללי, מצינו דינים דאורי' (כבעגונות) שרבנן האמינו אף אלו שאינם נאמנים מדאורי'].

איני מסכים. בעגונות אמרו: טעמא דעד אחד - משום דאיהי דייקא ומינסבא. אין ספק ש"דייקא ומינסבא" סברא מדאורייתא.
 
חלק עליון תַחתִית