משכהו לבית המדרש
משתמש ותיק
חגיגה דף יט עמוד ב
אמר רב מרי: שמע מינה, חולין שנעשו על טהרת הקודש כקודש דמו. וכו' דתניא חולין שנעשו על טהרת הקודש הרי הן כחולין, רבי אלעזר ברבי צדוק אומר: הרי הן כתרומה.
ולהלכתא פסק הרמב"ם (שאר אבות הטומאה יא, ט) חולין שנעשו על טהרת תרומה השלישי שבהן פסול כתרומה, ואם נגע בקדש אינו עושהו רביעי ואפילו משקה קדש אינו פוסל, וחולין שנעשו על טהרת הקדש השלישי שבהן טהור כחולין.
והיינו שאמנם ישנו מושג הרווח במחנה יראי ה' 'על טהרת הקודש' מ"מ יש לידע שלהלכה אין מושג של 'חולין על טהרת הקודש' אלא רק על טהרת תרומה.
ומציאה מצאתי בדקדוק לשונו של החזון איש בספרו 'אמונה ובטחון' (ד, טז) שכתב 'ובהיות המחנך מחזיק עצמו לאיש השלם, כליל מדות הטובות, וכל גנותות שעושה הן נעשות בגאוה ובוז, גם חניכו מתרגל בתעתועיו לעשות תועבות על טהרת תרומה, והמחנך הזה יפרה וירבה תולדותיו וכו', עכ"ל.
'לעשות תועבות על טהרת תרומה' דייקא, ולא על טהרת הקודש.
אמר רב מרי: שמע מינה, חולין שנעשו על טהרת הקודש כקודש דמו. וכו' דתניא חולין שנעשו על טהרת הקודש הרי הן כחולין, רבי אלעזר ברבי צדוק אומר: הרי הן כתרומה.
ולהלכתא פסק הרמב"ם (שאר אבות הטומאה יא, ט) חולין שנעשו על טהרת תרומה השלישי שבהן פסול כתרומה, ואם נגע בקדש אינו עושהו רביעי ואפילו משקה קדש אינו פוסל, וחולין שנעשו על טהרת הקדש השלישי שבהן טהור כחולין.
והיינו שאמנם ישנו מושג הרווח במחנה יראי ה' 'על טהרת הקודש' מ"מ יש לידע שלהלכה אין מושג של 'חולין על טהרת הקודש' אלא רק על טהרת תרומה.
ומציאה מצאתי בדקדוק לשונו של החזון איש בספרו 'אמונה ובטחון' (ד, טז) שכתב 'ובהיות המחנך מחזיק עצמו לאיש השלם, כליל מדות הטובות, וכל גנותות שעושה הן נעשות בגאוה ובוז, גם חניכו מתרגל בתעתועיו לעשות תועבות על טהרת תרומה, והמחנך הזה יפרה וירבה תולדותיו וכו', עכ"ל.
'לעשות תועבות על טהרת תרומה' דייקא, ולא על טהרת הקודש.