דף כ האם לכו''ע מקשינן טבילה להזיה

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
כתוב במסכת מגילה דף כ' ע''א - כמה דברים שאותם נוהגים לעשות רק ביום שבו מתחייבים בכך ולא בלילה לפנ''כ, ובין הדברים אומרת המשנה וז''ל - ''ולא טובלין, ולא מזין''.
והגמ' לומדת דברים אלו מפסוקים וז''ל - ''דכתיב והזה הטהר על הטמא [וגו'] ביום השביעי, ואיתקש טבילה להזיה''.
כלומר שבנוגע להזיה כתוב לעשות ''ביום'', ואת טבילה מקישים להזיה, ומכך לומדים שגם טבילה יש לעשות רק ביום, ובפשטות יוצא מגמ' זו שדבר זה הוא לכו''ע.
אך במסכת יומא דף ח' ע''א - משמע שהדבר שנוי במחלוקת תנאים, וז''ל הגמ' שם - ''אלא, דכולי עלמא להני תנאי אמרינן טבילה בזמנה מצוה. והכא בהא קמיפלגי; רבי מאיר סבר: מקשינן הזאה לטבילה, ורבי יוסי סבר: לא מקשינן הזאה לטבילה''.
ולכאורה יוצא ממסקנת הגמ' ביומא שלדעת ר''י לא מקשים הזאה לטבילה, וא''כ מהיכן נלמד שטבילה יש לעשות דווקא ביום?
והיה אפשר לתרץ - שנחלקו דווקא האם מקישים הזיה לטבילה, אך האם מקישים טבילה להזיה (להיפך), בכך כו''ע מודו שכן מקישים.
אך לכאורה אין לתרץ כך - כיוון שישנו כלל ''שאין היקש למחצה'' (כריתות דף כב ע''ב).
ואשמח לשמוע את דעת חברי הפורום בענין.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
כתוב במסכת מגילה דף כ' ע''א - כמה דברים שאותם נוהגים לעשות רק ביום שבו מתחייבים בכך ולא בלילה לפנ''כ, ובין הדברים אומרת המשנה וז''ל - ''ולא טובלין, ולא מזין''.
והגמ' לומדת דברים אלו מפסוקים וז''ל - ''דכתיב והזה הטהר על הטמא [וגו'] ביום השביעי, ואיתקש טבילה להזיה''.
כלומר שבנוגע להזיה כתוב לעשות ''ביום'', ואת טבילה מקישים להזיה, ומכך לומדים שגם טבילה יש לעשות רק ביום, ובפשטות יוצא מגמ' זו שדבר זה הוא לכו''ע.
אך במסכת יומא דף ח' ע''א - משמע שהדבר שנוי במחלוקת תנאים, וז''ל הגמ' שם - ''אלא, דכולי עלמא להני תנאי אמרינן טבילה בזמנה מצוה. והכא בהא קמיפלגי; רבי מאיר סבר: מקשינן הזאה לטבילה, ורבי יוסי סבר: לא מקשינן הזאה לטבילה''.
ולכאורה יוצא ממסקנת הגמ' ביומא שלדעת ר''י לא מקשים הזאה לטבילה, וא''כ מהיכן נלמד שטבילה יש לעשות דווקא ביום?
והיה אפשר לתרץ - שנחלקו דווקא האם מקישים הזיה לטבילה, אך האם מקישים טבילה להזיה (להיפך), בכך כו''ע מודו שכן מקישים.
אך לכאורה אין לתרץ כך - כיוון שישנו כלל ''שאין היקש למחצה'' (כריתות דף כב ע''ב).
ואשמח לשמוע את דעת חברי הפורום בענין.
     
פירקו קושיה זו תוס' ישנים ביומא שם.
 
 
חלק עליון תַחתִית