מה יש בין האין בין וכו'?

תקפו כהן

משתמש רשום
המשנה ה4 במס' מגילה מסתיימת ב"אין בין אדר א' לאדר ב' אלא וכו' ​
ולאחריה מפיעות משניות שמתחילות בלשון "אין בין יו"ט לשבת אלא אוכל נפש"                                                                                                                      אין בין שבת ליו"הכ ​
    אין בין מודר הנאה ​
   אין בין נדרים לנדבות​
 אין בין זב קטן לגדול​
 אין בין מצורע מוסגר למוחלט​
אין בין טהור מוסגר לטהור מתוך החלט​
 אין בין ספרים לתפלין ומזוזות​
 אין בין כהן משוח בשמן למרובה בגדים​
 אין בין במה גדולה לקטנה​
  אין בין שילה לירושלים​
האם יש מכנה משותף בין המשניות הנ"ל לקריאת המגילה או לכל נושא הנס? ​
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
תקפו כהן אמר:
המשנה ה4 במס' מגילה מסתיימת ב"אין בין אדר א' לאדר ב' אלא וכו' ​
ולאחריה מפיעות משניות שמתחילות בלשון "אין בין יו"ט לשבת אלא אוכל נפש"                                                                                                                      אין בין שבת ליו"הכ ​
    אין בין מודר הנאה ​
   אין בין נדרים לנדבות​
 אין בין זב קטן לגדול​
 אין בין מצורע מוסגר למוחלט​
אין בין טהור מוסגר לטהור מתוך החלט​
 אין בין ספרים לתפלין ומזוזות​
 אין בין כהן משוח בשמן למרובה בגדים​
 אין בין במה גדולה לקטנה​
  אין בין שילה לירושלים​
האם יש מכנה משותף בין המשניות הנ"ל לקריאת המגילה או לכל נושא הנס? ​
על דרך הפשט, אין קשר, אלא איידי, וכיוצא בזה פרק בא סימן בנדה ופרק רבי עקיבא בשבת.
 
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
מה שמוזר בכך, זה שדבר זה נמצא רק במקומות בודדים במשנה, והדבר מובן שלא זו היא הדרך של המשנה, כי רבי שסידר את המשניות, לא נקט בדרך זו,
בשונה מהגמ' ששם, זה מופיע הרבה פעמים, ולא רק בכזו מתכונת של הקשר סוגיות, אלא גם בהקשר אמרות של אותו אדם, ולפעמים מתחיל עם הקשר סוגיות, וממשיך בהקשר אמרות של אותו תנא או אמורא.
 

הכהן

משתמש ותיק
גם בפרק חמישי של פרה יש שש משניות "הֲרֵי זֶה אוֹמֵר, מְטַמְּאֶיךָ לֹא טִמְּאוּנִי וְאַתָּה טִמֵּאתָנִי:




"
 

HaimL

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
מה שמוזר בכך, זה שדבר זה נמצא רק במקומות בודדים במשנה, והדבר מובן שלא זו היא הדרך של המשנה, כי רבי שסידר את המשניות, לא נקט בדרך זו,
בשונה מהגמ' ששם, זה מופיע הרבה פעמים, ולא רק בכזו מתכונת של הקשר סוגיות, אלא גם בהקשר אמרות של אותו אדם, ולפעמים מתחיל עם הקשר סוגיות, וממשיך בהקשר אמרות של אותו תנא או אמורא.
יש לי השערה בנושא. קצת דומה לקידום אתרים במנועי חיפוש. מאחר ופורים הוא מדרבנן, רבי הקדוש רצה להגדיל תורה ויאדיר במסכת מגילה. וקצת זכר לדבר, מזה שבגמרא הייתה ה"א שולחזור לשנותה ביום הוא למתני מתנייתא דילה.
 
 
חלק עליון תַחתִית