קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

אור זורח
הודעות: 2457
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1654 פעמים
קיבל תודה: 684 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי אור זורח » 17 מרץ 2021, 20:29

לילה כיום יאיר כתב:
17 מרץ 2021, 20:20
ולכן היה נראה לי לכאורה, שאי"ז פתרון והצגה כביכול, אלא שבאמת נכנס לצורך לימודו, ולכך בעינן דוקא הלימוד שהוא היה רגיל בו בביה"כ כדי שבאמת תהיה הכניסה לצורך לימוד.
האם לת''ח אסור להכנס כדי להגיד תהילם


פותח הנושא
לילה כיום יאיר
הודעות: 144
הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי לילה כיום יאיר » 17 מרץ 2021, 20:49

כן, זה אמנם חידוש, אבל לכאורה כך יוצא מכל השאלות הנ"ל, שכיון שעיקר הענין בלימוד הוא שכניסתו תהיה דוקא לצורך לימוד, ממילא זהו דוקא לצורך לימוד שהוא עצמו לומד כך בביה"כ.
וכך משמע מלשון הגמרא במגילה שם, אי צורבא מרבנן הוא לימא שמעתתא, ואי תנא הוא לימא מתני', ואי קרא הוא לימא פסוקא. ולכאורה הפשטות היא שאם הוא יודע שמעתתא, יאמר שמעתתא, ואם אינו יודע יאמר משנה, ואם אינו יודע משנה, יאמר פסוק. אלא שאם כך היה הפירוש, לכאורה היה צריך להיות כתוב בגמרא, אי יודע שמעתתא לימא שמעתתא ואי אינו יודע לימא מתני' וכו', ומזה שכתוב ואי תנא הוא, וכן ואי קרא הוא, משמע שתנא צריך בדוקא לומר משנה, (ואפילו לא שמעתתא, דזהו לא הלימוד שהוא לומד בביהכ"נ), וקרא צריך לומר בדוקא פסוק. ולפי זה יוצא שצורבא מרבנן צריך לומר דוקא שמעתתא ולא סתם תהילים.
ובאמת זה נפק"מ למעשה, שאברך הלומד בעיון, לכאורה יצטרך לומר דבר חידוש היוצא מתוך עיון הסוגיא, ולא לומר פסוק או הלכה פשוטה.
אני יודע שהדברים נשמעים מאוד מאוד מחודשים, אולם לכאורה כך יוצא מהסוגיא דמגילה


האמת?
הודעות: 102
הצטרף: 05 ינואר 2021, 12:53
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי האמת? » 18 מרץ 2021, 00:39

אמנם אני מזדהה מאד עם קושייתך 'אטו בהצגה' אלא שלמעשה מבואר שסו"ס מטרתו היא לקרוא לחבירו וא"כ מה יעזור שיכנס לעסק תלמודו הרגיל בו סו"ס אטו בהצגה וכו'
ומה שאהבתי בפשט שלך שהוא ממחיש את החלק האישי של כל אחד בביהמ"ד ואולי קצת בהקצנה אפי' -שכדי שלא יקרא ביזוי ביהמ"ד הוא צריך דווקא את חלקו הוא בתוה"ק וזהו הביהמ"ד שלו! ישר כוח!


אהרן פישר
הודעות: 419
הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי אהרן פישר » 18 מרץ 2021, 01:05

לכאורה מה שאמרת, ש"אם קרא הוא" היינו הגדרה של הבנאדם הוא פשטות הגמ'. הבנת הדברים עדיין פתוח, ובזה יהיה תלוי האם נאמר של"תנא" יהיה אסור לקרות מקרא ונצטרך ליישב מנהג העולם בזה.
והיינו אולי הוא רק על הצד היותר קל, מה שהוא רגיל בו ילמד,  ואם יאמר פסוק - דבר שאינו רגיל בו, כש"כ שזה בסדר. 


אור זורח
הודעות: 2457
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1654 פעמים
קיבל תודה: 684 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי אור זורח » 18 מרץ 2021, 05:24

לילה כיום יאיר כתב:
17 מרץ 2021, 20:49
כן, זה אמנם חידוש, אבל לכאורה כך יוצא מכל השאלות הנ"ל, שכיון שעיקר הענין בלימוד הוא שכניסתו תהיה דוקא לצורך לימוד, ממילא זהו דוקא לצורך לימוד שהוא עצמו לומד כך בביה"כ.
וכך משמע מלשון הגמרא במגילה שם, אי צורבא מרבנן הוא לימא שמעתתא, ואי תנא הוא לימא מתני', ואי קרא הוא לימא פסוקא. ולכאורה הפשטות היא שאם הוא יודע שמעתתא, יאמר שמעתתא, ואם אינו יודע יאמר משנה, ואם אינו יודע משנה, יאמר פסוק. אלא שאם כך היה הפירוש, לכאורה היה צריך להיות כתוב בגמרא, אי יודע שמעתתא לימא שמעתתא ואי אינו יודע לימא מתני' וכו', ומזה שכתוב ואי תנא הוא, וכן ואי קרא הוא, משמע שתנא צריך בדוקא לומר משנה, (ואפילו לא שמעתתא, דזהו לא הלימוד שהוא לומד בביהכ"נ), וקרא צריך לומר בדוקא פסוק. ולפי זה יוצא שצורבא מרבנן צריך לומר דוקא שמעתתא ולא סתם תהילים.
ובאמת זה נפק"מ למעשה, שאברך הלומד בעיון, לכאורה יצטרך לומר דבר חידוש היוצא מתוך עיון הסוגיא, ולא לומר פסוק או הלכה פשוטה.
אני יודע שהדברים נשמעים מאוד מאוד מחודשים, אולם לכאורה כך יוצא מהסוגיא דמגילה

כוונת שאלתי
שלפי דבריך אם עכשיו תלמיד חכם רוצה ללכת לבית המדרש לא כדי ללמוד אלא לקרוא תהילים אסור לו לעשות כן אלא אם כן יאמר גם לימוד לפי רמתו וזה לא שמענו מעולם ומאי שנא לפי דבריך



אציין שאם אינך מעתיק לפחות קצת מדברי אינני יודע שהגבת לי וכעת בסייעתא דשמיא הבחנתי בתגובתך זו אליי ללא ידיעה קודם לכן דרך מערכת ההתראה


אהרן פישר
הודעות: 419
הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי אהרן פישר » 18 מרץ 2021, 17:30

יעויין בכף החיים מש"כ:
ומשמע מזה דקמא קמא עדיף דהיינו אם יודע הלכתא הלכתא עדיף ואם אינו יודע הלכתא יאמר דבר משנה ואם אינו יודע משנה יאמר מקרא ואם אינו יודע מקרא יאמר לינוקא או ישהא פורתא:
 


תלמיד נאמן
הודעות: 1696
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קושיא עצומה בדין הנכנס לביה"כ לקרוא לחבירו

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 18 מרץ 2021, 18:05

לענ"ד אפ"ל שאם יאמר הדין שצריך לומר ד"ת, אין זה מספיק כדי לשנות את הגדרת כניסתו, כיון שזה כמו הגדרת בעיה. (אלא שאפשר להתחכם ולשאול שיאמר שהדין הוא שזה לא מספיק לומר שצריך לומר ד"ת).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “מגילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח