אנשים שמלכו בכיפה - מגילה דף יא עמוד א והתוספות שם

בבלי

משתמש ותיק
כתוב בגמרא במגילה בדף יא עמוד א כך:
תנו רבנן שלשה מלכו בכיפה ואלו הן אחאב ואחשורוש ונבוכדנצר אחאב דכתיב (מלכים א יח א) חי ה' אלהיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדוני שם לבקשך וגו' ואי לא דהוה מליך עלייהו היכי מצי משבע להו
ובתוספות על המקום כתוב כך:
שלשה מלכו בכל העולם כולו. והא דלא חשיב אלכסנדר מוקדון משום דלא איירי הכא אלא באותם הכתובים להדיא
ואני שואל:
התוספות כותב שבגמרא מדובר על מלכים שהיו לפני מגילת אסתר, ולכן לא חשיב אלכסנדר מוקדון?

 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לא זו כוונת התוס', אלא כוונתו דחשיב אותם הכתובים להדיא כי אין לנו ספק כלל בדבר זה, מה שאין כן אלכסנר מוקדון דהוא רק על פי השמועה ששמענו מאבותינו, ואינו מוכרח בבירור גמור.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
ראוי להדגיש דברי התוספות שהוסיפו תיבת "להדיא".
כי ודאי אלכסנדר מוקדון נזכר במקראות בדניאל ברמז, כגון [דניאל יא, ג] ועמד מלך גבור ומשל ממשל רב ועשה כרצונו.
ופירשוהו בסדר עולם פרק ל' על אלכסנדר, ועוד מקראות ע"ש.
אלא לא מיירי אלא באותם הכתובים "להדיא".
 

HaimL

משתמש ותיק
אם כן, יש להקשות מניינא (דמנו רבנן) ל"ל?
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
בבלי אמר:
כתוב בגמרא במגילה בדף יא עמוד א כך:
תנו רבנן שלשה מלכו בכיפה ואלו הן אחאב ואחשורוש ונבוכדנצר אחאב דכתיב (מלכים א יח א) חי ה' אלהיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדוני שם לבקשך וגו' ואי לא דהוה מליך עלייהו היכי מצי משבע להו
ובתוספות על המקום כתוב כך:
שלשה מלכו בכל העולם כולו. והא דלא חשיב אלכסנדר מוקדון משום דלא איירי הכא אלא באותם הכתובים להדיא
ואני שואל:
התוספות כותב שבגמרא מדובר על מלכים שהיו לפני מגילת אסתר, ולכן לא חשיב אלכסנדר מוקדון?
אולי ניתן לומר, כך אני עכ''פ הבנתי את כוונת התוס', שר''ל - שלא מנה את אלכסנדר בגמ' בדף יא ע''א, כי לא שייך לע''א, אלא שייך למלכים הכתובים בע''ב, שאחד מהם היה סנחריב, שעליו נאמר שלא כבש את ירושלים, וכך גם הוא אלכסנדר לא כבש את ירושלים.
 
 
חלק עליון תַחתִית