הכאה על החזה בברכת סלח לנו

אריך

משתמש ותיק
מעתיק מהערות דרשו על המשנ"ב סי' קטו הערה 3: ובשעת ברכת סלח לנו, כתבו המקור חיים (כאן ובקיצור הלכות) בשם המדרש, והסידור בית יעקב (ליעב"ץ, תפילת שמו"ע) בשם השל"ה, שנהגו להכות באגרוף על הלב כשאומר 'חטאנו' ו'פשענו', והוסיף הבית יעקב שם, שבימים שבהם אין אומרים תחנון לא יכה. וכן נהג הגרש"ז אויערבך.
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
זה כתוב במ"ב הל' סליחות בשם אבודרהם, שרוצה להראות שמתמרמר על הלב שהביאו לחטוא, ובפשטות נאמרו דברי אבודרהם כל אימת שאומר חטאנו (גם באא"א, ב"חטאנו צורנו", ואחרי י"ג מדות), וכן נהג הקה"י להכות בתחנון כשאמר "חטאתי לפניך, עי' בארחות רבינו.
 

shchiche.com

משתמש רגיל
אגב אציין מה שאולי לא ידוע כ"כ שמובא בשם החזו"א לגבי וידוי חטאתי עויתי פשעתי שלא היה מכה באגרופו [ראה קונט' תשובה להר"י אבר], ולא באתי אלא להוסיף על מה שהובא כאן, וכל אחד יעשה כפי רבותיו, ובלבד שיכוין דעתו לשמים.
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
אריך אמר:
מעתיק מהערות דרשו על המשנ"ב סי' קטו הערה 3: ובשעת ברכת סלח לנו, כתבו המקור חיים (כאן ובקיצור הלכות) בשם המדרש, והסידור בית יעקב (ליעב"ץ, תפילת שמו"ע) בשם השל"ה, שנהגו להכות באגרוף על הלב כשאומר 'חטאנו' ו'פשענו', והוסיף הבית יעקב שם, שבימים שבהם אין אומרים תחנון לא יכה. וכן נהג הגרש"ז אויערבך.
וכן הוא מנהג חבד שלא מכים בתפילה שא"א בה תחנון, כולל ערבית שבכל יום.
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
יש שחושבים שההכאה היא כדי לעשות יסורים מכפרים, ומכים חזק,
בעוד שהסיבה היא מה שהביא כבוד שמים.
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
שואל ומשיב אמר:
יש שחושבים שההכאה היא כדי לעשות יסורים מכפרים, ומכים חזק,
בעוד שהסיבה היא מה שהביא כבוד שמים.
אומרים בשם חסיד גדול שכאשר מכים על הלב צריך להכות עם בול-עץ, כי כאשר מכים עם היד - היצה"ר חושב שמלטפים אותו...
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
שואל ומשיב אמר:
יש שחושבים שההכאה היא כדי לעשות יסורים מכפרים, ומכים חזק,
בעוד שהסיבה היא מה שהביא כבוד שמים.
מה הסיבה?
מעתיק, ומוסיף הדגשה:
כבוד שמים אמר:
זה כתוב במ"ב הל' סליחות בשם אבודרהם, שרוצה להראות שמתמרמר על הלב שהביאו לחטוא, ובפשטות נאמרו דברי אבודרהם כל אימת שאומר חטאנו (גם באא"א, ב"חטאנו צורנו", ואחרי י"ג מדות), וכן נהג הקה"י להכות בתחנון כשאמר "חטאתי לפניך, עי' בארחות רבינו.
 

היכלא דכסיפין

משתמש רשום
אגב אציין מה שאולי לא ידוע כ"כ שמובא בשם החזו"א לגבי וידוי חטאתי עויתי פשעתי שלא היה מכה באגרופו [ראה קונט' תשובה להר"י אבר], ולא באתי אלא להוסיף על מה שהובא כאן, וכל אחד יעשה כפי רבותיו, ובלבד שיכוין דעתו לשמים.
לי ידוע כן על רבותינו לבית בריסק
 

שיג ושיח

משתמש רגיל
מעתיק מהערות דרשו על המשנ"ב סי' קטו הערה 3: ובשעת ברכת סלח לנו, כתבו המקור חיים (כאן ובקיצור הלכות) בשם המדרש, והסידור בית יעקב (ליעב"ץ, תפילת שמו"ע) בשם השל"ה, שנהגו להכות באגרוף על הלב כשאומר 'חטאנו' ו'פשענו', והוסיף הבית יעקב שם, שבימים שבהם אין אומרים תחנון לא יכה. וכן נהג הגרש"ז אויערבך.
זכור לי שאינו בשל"ה אלא בקיצור של"ה.
ועיין גם בדרך ישרה, הנהגות הגר"ש דבליצקי.
 
חלק עליון תַחתִית