הפסוק יהיו כמוץ לפני רוח וכו'

שניאור

משתמש ותיק
בספרים מובא בשם האריז"ל לומר פסוק יהיו כמוץ וכו' בכל שמו"ע לפני יהיו לרצון,
יש לי חקירה ישנה למי שנוהג כך האם לומר פסוק זה לפני "פסוקים לשמות אנשים" שגם אומרים אותם לפני יהיו לרצון (למי שאומר אותם) או אח"כ, אשמח לתשובות ומקורות בעניין
 

יהודה1

משתמש ותיק
מקור אין לי, אבל מסתבר לי שזה לפני שהרי זה הולך על מה שאמר קודם "הפר עצתם וקלקל מחשבתם" ולכן צריך להיות סמוך לו. ואילו הפסוק יהיו לרצון הוא סיום התפילה. באמת לא ברור לי למה הפסוק שאומר שלא ישכח שמו קשור לתפילה וקודם יהיו לרצון.
 

yosf

משתמש ותיק
איני יודע מנהג ספרד ואשכנז בנוסח התפילה
אבל בנוסח ע"מ יש מחלוקת באחרונים אם אומרים אחר "עשה למען.. קדושתך (כאן- כך דעת הגר"ח פלאג'י והבא"ח) למען יחלצון ידידך, הושיעה ימינך וענני (כאן- דעת החולקים איני זוכר שמותם)
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
עיין בזה בסידורו של רבי יוסף חיים מזרחי שליט"א 'עוד יוסף חי' שהוכיח לומר קודם 'למען יחלצון' וכד' הבא"ח, ודלא כמנהג העולם.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שניאור אמר:
בספרים מובא בשם האריז"ל לומר פסוק יהיו כמוץ וכו' בכל שמו"ע לפני יהיו לרצון,
יש לי חקירה ישנה למי שנוהג כך האם לומר פסוק זה לפני "פסוקים לשמות אנשים" שגם אומרים אותם לפני יהיו לרצון (למי שאומר אותם) או אח"כ, אשמח לתשובות ומקורות בעניין

מחקירה לחקירה, יש לחקור באדם ששמו 'יהודה' שהן פסוק יהיו כמוץ וכו' עולה לשמו - 'פסוק לשמות האנשים' האם יסתפק באמירת יהיו כמוץ וכו' או צריך להוסיף פסוק נוסף.

שוב חשבתי לדמות למה שנשאל מרן שה"ת שליט"א, באדם ששמו מתחיל באות י' ומסתיים באות י' כך שהפסוק יהיו לרצון וכו' תואם לשמו, האם יש בזה מן הסגולה שהוזכר בשלה"ק. והשיב שיכול לקיים סגולה זו ע"י שיחזור וישנה פסוק "יהיו לרצון".

ועל פי זה יוצא שבמקרה כזה יכול לכפול פעמים פסוק יהיו כמוץ וכו' ולקיים בכך דברי האר"י.

והנה באדם שיש לו שתי שמות דעת מרן שה"ת שצריך לומר ג' פסוקים, א. כפי שמו הראשון ב. כפי שמו השני ג. לפי האות הראשונה של השם הראשון והאות אחרונה של השם השני.

ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
פסוקים לשמות אנשים, אין שום מקור רציני - ואף שיש מגדולי אחרוני האחרונים שהביאו דבר זה, הוטעו שמקורו בשל"ה ואינו. פסוק יהיו כמוץ מקורו בהאריז"ל, ומסתמא קודם.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
שניאור אמר:
בספרים מובא בשם האריז"ל לומר פסוק יהיו כמוץ וכו' בכל שמו"ע לפני יהיו לרצון,
יש לי חקירה ישנה למי שנוהג כך האם לומר פסוק זה לפני "פסוקים לשמות אנשים" שגם אומרים אותם לפני יהיו לרצון (למי שאומר אותם) או אח"כ, אשמח לתשובות ומקורות בעניין
 
מחקירה לחקירה, יש לחקור באדם ששמו 'יהודה' שהן פסוק יהיו כמוץ וכו' עולה לשמו - 'פסוק לשמות האנשים' האם יסתפק באמירת יהיו כמוץ וכו' או צריך להוסיף פסוק נוסף.
...

בשם הגר"י אדלשטיין זצ"ל שמעתי שאם ענה לקדושה בסיום תפילתו, הרי בפסוק "ימלוך ד' לעולם וכו' " מתחיל ביוד ומסיים בה', וא"צ בפסוק נוסף.
(מענין לענין עוד שמעתי בשם הרב אדלשטיין זצ"ל שאם אומר "לדוד ד' אורי וישעי לפני "קוה אל ה' " עולה לו פסוק אחרון בפרק כ"ז לפסוק ראשון בקוה אל ד'"
ואבל שמעתי עוד שחזר בו מהפסק האחרון)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
נדיב לב אמר:
שניאור אמר:
בספרים מובא בשם האריז"ל לומר פסוק יהיו כמוץ וכו' בכל שמו"ע לפני יהיו לרצון,
יש לי חקירה ישנה למי שנוהג כך האם לומר פסוק זה לפני "פסוקים לשמות אנשים" שגם אומרים אותם לפני יהיו לרצון (למי שאומר אותם) או אח"כ, אשמח לתשובות ומקורות בעניין
 
מחקירה לחקירה, יש לחקור באדם ששמו 'יהודה' שהן פסוק יהיו כמוץ וכו' עולה לשמו - 'פסוק לשמות האנשים' האם יסתפק באמירת יהיו כמוץ וכו' או צריך להוסיף פסוק נוסף.
...

בשם הגר"י אדלשטיין זצ"ל שמעתי שאם ענה לקדושה בסיום תפילתו, הרי בפסוק "ימלוך ד' לעולם וכו' " מתחיל ביוד ומסיים בה', וא"צ בפסוק נוסף.
(מענין לענין עוד שמעתי בשם הרב אדלשטיין זצ"ל שאם אומר "לדוד ד' אורי וישעי לפני "קוה אל ה' " עולה לו פסוק אחרון בפרק כ"ז לפסוק ראשון בקוה אל ד'"
ואבל שמעתי עוד שחזר בו מהפסק האחרון)


לכאורה הפסק הראשון של הגרי"א סותר לדברי מרן הגר"ח שהובא באשכול, שאם שמו מתחיל באות י' ומסתיים באות י' שצריך לכפול יהיו לרצון ולא מועיל לו באמירה אחת. ושמא יש לחלק בין פסוק 'יהיו לרצון' שהוא מסדר שמו"ע לפסוק "ימלוך ה" שאינו מעניינו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בנוסח חב"ד אומרים כסדר הזה:
יהיו כמוץ כו'. למען יחלצון כו'. עשה למען שמך כו'. פסוקי שמות. יהיו לרצון כו'.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:

והנה באדם שיש לו שתי שמות דעת מרן שה"ת שצריך לומר ג' פסוקים, א. כפי שמו הראשון ב. כפי שמו השני ג. לפי האות הראשונה של השם הראשון והאות אחרונה של השם השני.

ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
מסברא נראה שבאדם שכל שמותיו שוים...
וכגון "ירחמאל יקותיאל ישראל יואל" שיהיה די לו בפסוק אחד ועולה לו לכל השמות..
 

ירושלמי22

משתמש חדש
נדיב לב אמר:
ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
אהבתי את הרעיון היצרתי
וסתם להערה בעלמא, יש שם כזה ישראלי? המסתיים בי'
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
נדיב לב אמר:

והנה באדם שיש לו שתי שמות דעת מרן שה"ת שצריך לומר ג' פסוקים, א. כפי שמו הראשון ב. כפי שמו השני ג. לפי האות הראשונה של השם הראשון והאות אחרונה של השם השני.

ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
מסברא נראה שבאדם שכל שמותיו שוים...
וכגון "ירחמאל יקותיאל ישראל יואל" שיהיה די לו בפסוק אחד ועולה לו לכל השמות..

לא מוכרח, שכן בשני שמות שונים לא די בשני פסוקים, אחד לכל שם, אלא גם צריך לאמר פסוק שלישי שכולל את שני השמות, משום שנחשבים כשם שלישי [כדברי החזו"א הידועים] ומ"מ לא מסתפקים בפסוק שלישי שכולל את שניהם אלא צריך לומר פסוק לכל שם בנפרד, הרי שכל שם צריך לייחד לו פסוק בפ"ע, לא משנה שמות שונים או זהים.
ומאידך י"ל, ששני שמות, אמנם נחשבים לשם שלישי, אבל לא כשם אחד ארוך המחבר את שניהם [שאז היינו מסתפקים בפסוק אחד שכולל את שניהם וכאמור] אלא כשם בעל משמעות שלישית, ז"א השם הראשון בפ"ע, השני בפ"ע, והחיבור ביניהם נותן לו משמעות שלישית, ולפ"ז יש מקום לחלק בין שני שמות שונים לשמות זהים, אם לא שנאמר שצריך לייחד לכל שם פסוק בפ"ע וכאמור.
בכל מקרה מדברי מרן הגר"ח שהצריך לומר ג' פסוקים בשני שמות ולא חילק בין המקרים כמו גם באופן שאחד הפסוקים יעלה לשנים מתוך שלושת הצירופים, משמע שכל שם צריך לייחד לו פסוק בפ"ע.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
נדיב לב אמר:

והנה באדם שיש לו שתי שמות דעת מרן שה"ת שצריך לומר ג' פסוקים, א. כפי שמו הראשון ב. כפי שמו השני ג. לפי האות הראשונה של השם הראשון והאות אחרונה של השם השני.

ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
מסברא נראה שבאדם שכל שמותיו שוים...
וכגון "ירחמאל יקותיאל ישראל יואל" שיהיה די לו בפסוק אחד ועולה לו לכל השמות..
לא מוכרח, שכן בשני שמות שונים לא די בשני פסוקים, אחד לכל שם, אלא גם צריך לאמר פסוק שלישי שכולל את שני השמות, משום שנחשבים כשם שלישי [כדברי החזו"א הידועים] ומ"מ לא מסתפקים בפסוק שלישי שכולל את שניהם אלא צריך לומר פסוק לכל שם בנפרד, הרי שכל שם צריך לייחד לו פסוק בפ"ע, לא משנה שמות שונים או זהים.
ומאידך י"ל, ששני שמות, אמנם נחשבים לשם שלישי, אבל לא כשם אחד ארוך המחבר את שניהם [שאז היינו מסתפקים בפסוק אחד שכולל את שניהם וכאמור] אלא כשם בעל משמעות שלישית, ז"א השם הראשון בפ"ע, השני בפ"ע, והחיבור ביניהם נותן לו משמעות שלישית, ולפ"ז יש מקום לחלק בין שני שמות שונים לשמות זהים, אם לא שנאמר שצריך לייחד לכל שם פסוק בפ"ע וכאמור.
בכל מקרה מדברי מרן הגר"ח שהצריך לומר ג' פסוקים בשני שמות ולא חילק בין המקרים כמו גם באופן שאחד הפסוקים יעלה לשנים מתוך שלושת הצירופים, משמע שכל שם צריך לייחד לו פסוק בפ"ע.
ידעתי מיעוט ערכי, ולא זכיתי להבין דברי מר במה שהאריך לבאר.
אבל במש"כ שמדלא חילק משמע, אין נראה ראיה כל כך מ'השמטת' מרן הגר"ח.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ירושלמי22 אמר:
נדיב לב אמר:
ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
אהבתי את הרעיון היצרתי
וסתם להערה בעלמא, יש שם כזה ישראלי? המסתיים בי'

לא נראה שישנו, אבל בשביל הרעיון היצירתי..:) הוצרכתי לאלתר 'שם' בעל סיומת זהה, והאסוציאציה הראשונה שעלתה בראשי זה השם 'ישראל ישראלי' המצוי בשימוש משרדי הממשלה, להפצת מידע לציבור.


Idisrael.jpg
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ירושלמי22 אמר:
נדיב לב אמר:
ולפי זה חשבתי באדם שקוראים לו לדוגמה "ישי ישראלי" יוכל לומר "יהיו לרצון וכו' 4 פעמים ותתקיים בו הסגולה..
אהבתי את הרעיון היצרתי
וסתם להערה בעלמא, יש שם כזה ישראלי? המסתיים בי'
לא נראה שישנו, אבל בשביל הרעיון היצירתי..:) הוצרכתי לאלתר 'שם' בעל סיומת זהה, והאסוציאציה הראשונה שעלתה בראשי זה השם 'ישראל ישראלי' המצוי בשימוש משרדי הממשלה, להפצת מידע לציבור.

Idisrael.jpg
בשביל הפעם הבאה... הרי לך "ישוי בן אשר"
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
ידעתי מיעוט ערכי, ולא זכיתי להבין דברי מר במה שהאריך לבאר.
אבל במש"כ שמדלא חילק משמע, אין נראה ראיה כל כך מ'השמטת' מרן הגר"ח.

אדרבה, הארכתי כדי שיהיה ברור.
בקצרה, סברת מר, תלויה איך מתייחסים לשני שמות. מרן הגר"ח כדודו סובר ששני שמות לבנ"א ה"ז כשם שלישי. זו נקודת המוצא לדינו של הגר"ח שצ"ל ג' פסוקים ולא ב'.

נקודה שניה, איך נוצר "שם שלישי" בקריאת שני שמות.

הסבר א', ע"י צירוף שני השמות ה"ז כשם אחד ארוך.

הסבר ב', שני שמות לבנ"א הרי זה שם בעל שלוש משמעויות, א' ב' - כל שם הוא משמעות בפ"ע, משמעות ג' בהצטרפות שניהם.

וממילא אם נניח כהסבר א' הרי אין שום סיבה שיצטרך לומר ג' פסוקים ולא פסוק אחד, אף בשמות שאינם זהים. ואילו להסבר השני אכן יש לחלק בין שמות זהים לשונים.
 

ירושלמי22

משתמש חדש
הצעיר שבחבורה אמר:
נדיב לב אמר:
ירושלמי22 אמר:
אהבתי את הרעיון היצרתי
וסתם להערה בעלמא, יש שם כזה ישראלי? המסתיים בי'
לא נראה שישנו, אבל בשביל הרעיון היצירתי..:) הוצרכתי לאלתר 'שם' בעל סיומת זהה, והאסוציאציה הראשונה שעלתה בראשי זה השם 'ישראל ישראלי' המצוי בשימוש משרדי הממשלה, להפצת מידע לציבור.

Idisrael.jpg
בשביל הפעם הבאה... הרי לך "ישוי בן אשר"

אני כבר לא יודע מה יותר יצירתי, להגיד 4 פעמים פסוק יהיה לרצון
או להביא את השם ישוי (אני חשבתי הרבה איזה עוד שם ישנו, ולא הצלחתי לזכור ......)
 

ירמיה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ידעתי מיעוט ערכי, ולא זכיתי להבין דברי מר במה שהאריך לבאר.
אבל במש"כ שמדלא חילק משמע, אין נראה ראיה כל כך מ'השמטת' מרן הגר"ח.

אדרבה, הארכתי כדי שיהיה ברור.
בקצרה, סברת מר, תלויה איך מתייחסים לשני שמות. מרן הגר"ח כדודו סובר ששני שמות לבנ"א ה"ז כשם שלישי. זו נקודת המוצא לדינו של הגר"ח שצ"ל ג' פסוקים ולא ב'.

נקודה שניה, איך נוצר "שם שלישי" בקריאת שני שמות.

הסבר א', ע"י צירוף שני השמות ה"ז כשם אחד ארוך.

הסבר ב', שני שמות לבנ"א הרי זה שם בעל שלוש משמעויות, א' ב' - כל שם הוא משמעות בפ"ע, משמעות ג' בהצטרפות שניהם.

וממילא אם נניח כהסבר א' הרי אין שום סיבה שיצטרך לומר ג' פסוקים ולא פסוק אחד, אף בשמות שאינם זהים. ואילו להסבר השני אכן יש לחלק בין שמות זהים לשונים.
למיטב זכרוני הגר"ח פוסק לגמרי כחזו"א, ומצריך לומר פסוק אחד כיון שב' השמות נחשבים כשם אחד ארוך.
וא' מגדולי הדור אמר לי שהוא אומר ג' פסוקים מספק.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
נדיב לב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ידעתי מיעוט ערכי, ולא זכיתי להבין דברי מר במה שהאריך לבאר.
אבל במש"כ שמדלא חילק משמע, אין נראה ראיה כל כך מ'השמטת' מרן הגר"ח.

אדרבה, הארכתי כדי שיהיה ברור.
בקצרה, סברת מר, תלויה איך מתייחסים לשני שמות. מרן הגר"ח כדודו סובר ששני שמות לבנ"א ה"ז כשם שלישי. זו נקודת המוצא לדינו של הגר"ח שצ"ל ג' פסוקים ולא ב'.

נקודה שניה, איך נוצר "שם שלישי" בקריאת שני שמות.

הסבר א', ע"י צירוף שני השמות ה"ז כשם אחד ארוך.

הסבר ב', שני שמות לבנ"א הרי זה שם בעל שלוש משמעויות, א' ב' - כל שם הוא משמעות בפ"ע, משמעות ג' בהצטרפות שניהם.

וממילא אם נניח כהסבר א' הרי אין שום סיבה שיצטרך לומר ג' פסוקים ולא פסוק אחד, אף בשמות שאינם זהים. ואילו להסבר השני אכן יש לחלק בין שמות זהים לשונים.
למיטב זכרוני הגר"ח פוסק לגמרי כחזו"א, ומצריך לומר פסוק אחד כיון שב' השמות נחשבים כשם אחד ארוך.
 

לא ידידי. זיכרונך הכזיב במקרה הזה, בדוק שוב. :)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ירושלמי22 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
נדיב לב אמר:
לא נראה שישנו, אבל בשביל הרעיון היצירתי..:) הוצרכתי לאלתר 'שם' בעל סיומת זהה, והאסוציאציה הראשונה שעלתה בראשי זה השם 'ישראל ישראלי' המצוי בשימוש משרדי הממשלה, להפצת מידע לציבור.
בשביל הפעם הבאה... הרי לך "ישוי בן אשר"

אני כבר לא יודע מה יותר יצירתי, להגיד 4 פעמים פסוק יהיה לרצון
או להביא את השם ישוי (אני חשבתי הרבה איזה עוד שם ישנו, ולא הצלחתי לזכור ......)

הייתי מסייג את התלהבותו של מר ממציאת השם - ישוי, שלא ידוע בזמנינו על מאן דהו שנקרא כך, כך שזה פחות רלוונטי לזמנינו, אבל לך תדע אולי בתחיה"מ.. :)
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ירושלמי22 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
בשביל הפעם הבאה... הרי לך "ישוי בן אשר"

אני כבר לא יודע מה יותר יצירתי, להגיד 4 פעמים פסוק יהיה לרצון
או להביא את השם ישוי (אני חשבתי הרבה איזה עוד שם ישנו, ולא הצלחתי לזכור ......)

הייתי מסייג את התלהבותו של מר ממציאת השם - ישוי, שלא ידוע בזמנינו על מאן דהו שנקרא כך, כך שזה פחות רלוונטי לזמנינו, אבל לך תדע אולי בתחיה"מ.. :)
טוב, הרי לך שם נוסף לפעם הבאה "יוחאי" ובדיעבד "ינאי".
שוב, נזכרתי בשם בנו של הגרד"ל, אלא שאף הוא אינו מצוי.
 

ירושלמי22

משתמש חדש
הצעיר שבחבורה אמר:
נדיב לב אמר:
ירושלמי22 אמר:
אני כבר לא יודע מה יותר יצירתי, להגיד 4 פעמים פסוק יהיה לרצון
או להביא את השם ישוי (אני חשבתי הרבה איזה עוד שם ישנו, ולא הצלחתי לזכור ......)

הייתי מסייג את התלהבותו של מר ממציאת השם - ישוי, שלא ידוע בזמנינו על מאן דהו שנקרא כך, כך שזה פחות רלוונטי לזמנינו, אבל לך תדע אולי בתחיה"מ.. :)
טוב, הרי לך שם נוסף לפעם הבאה "יוחאי" ובדיעבד "ינאי".
שוב, נזכרתי בשם בנו של הגרד"ל, אלא שאף הוא אינו מצוי.
מי זה הגרד"ל ומי הוא בנו?
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
פסוקים לשמות אנשים, אין שום מקור רציני - ואף שיש מגדולי אחרוני האחרונים שהביאו דבר זה, הוטעו שמקורו בשל"ה ואינו. פסוק יהיו כמוץ מקורו בהאריז"ל, ומסתמא קודם.
מהרח"ו בשע"כ לא הביא מנהג זה, בפע"ח זה מופיע בשם אחד החברים ר' יוסף דן (אולי השם שגוי) בשם האריז"ל.
כך שמשקל המנהג אינו הרבה מעבר לכל מנהג ישראל אחר.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ירושלמי22 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אורח 2 אמר:
יוסִי או יוסֵי ?
נראה לי שבציר"ה, אבל אני בטוח...
זה השם שנתנו לו בברית יוסי? או יוסף?
השם שניתן לו בברית הוא יוסי ולא יוסף, למיטב זכרוני מחמת כפל שמות...
 

ירושלמי22

משתמש חדש
הצעיר שבחבורה אמר:
ירושלמי22 אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
נראה לי שבציר"ה, אבל אני בטוח...
זה השם שנתנו לו בברית יוסי? או יוסף?
השם שניתן לו בברית הוא יוסי ולא יוסף, למיטב זכרוני מחמת כפל שמות...
אהה מעניין 
בדרך כלל נותנים שמות אחרי שמות הורים או צדיקים? על שם מי נקרא הבן ר' יוסי?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
ירושלמי22 אמר:
זה השם שנתנו לו בברית יוסי? או יוסף?
השם שניתן לו בברית הוא יוסי ולא יוסף, למיטב זכרוני מחמת כפל שמות...
ציטוטים מן המכלול...
נולד בפולין לדבורה וטוביה יוסף לנדו,
נישא לעדינה, נכדת הרב אייזיק שר, ראש ישיבת סלבודקה, בת לבנו הרב יוסף, שנספה בשואה.
בנו היחיד הוא הרב יוסי אברהם ישעיהו לנדו, ראש כולל סלבודקה בברכפלד ור"מ ישיבת סלבודקה.
כמדומני, שכשקרא לבנו ע"ש חמיו שנספה בשואה, היה אביו עדיין בחיים, ולכך שינה את השם מ'יוסף' ל'יוסי'
לתשומת לב הרב @ירושלמי22 
 
חלק עליון תַחתִית