השמטת מילים בתפילה

איש הישראלי

משתמש ותיק
האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
 
 

איש הישראלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אכן נגעת בנושא שבעקבותיו פתחתי את האשכול
יש הטוענים שאין לומר ודי בבבל
מכיון שכיום אין שם יהודים[אולי מעט]
 

פפפפ

משתמש ותיק
איש הישראלי אמר:
אכן נגעת בנושא שבעקבותיו פתחתי את האשכול
יש הטוענים שאין לומר ודי בבבל
מכיון שכיום אין שם יהודים[אולי מעט]

אתה מדבר על דברים טכניים שאכן יש לעיין בהם
ההכרעה בגלל מה שהוא ענה שלא נוגעים בסידור אחרת יורידו את ותחזינה עינינו כמו שכבר היו שרצו להוריד
ואח"כ יבטלו את ת"ב וכו'
בלום עצור תבקש מהמנהל למחוק את האשכול מה יותר מהר
 

דבש לפי

משתמש ותיק
איש הישראלי אמר:
אכן נגעת בנושא שבעקבותיו פתחתי את האשכול
יש הטוענים שאין לומר ודי בבבל
מכיון שכיום אין שם יהודים[אולי מעט]
הגאון ר' שריה דבליצקי זצ"ל נהג לומר "די בארעא דישראל ודי בכל אתר ואתר".
 

צבי הירש

משתמש ותיק
איש הישראלי אמר:
האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
'יקום פורקן' אינו תפילה, אלא נוסח קדום של 'מי שברך'.
 
 
איש הישראלי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?
 
אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
איש הישראלי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?
אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
חוץ מיין לקידוש ולהבדלה אני לא מסכים איתך,
כל שיש ליישב את הלשון אפילו בדוחק למציאות של זמננו [נר למאור=פלואורסנט, פת לאורחים=הכנסת אורחים], לית לן בה.

אלא שהאמת שאין משנים הנוסח לעולם.
 
 

סמל

משתמש רגיל
פינחס רוזנצוויג אמר:
איש הישראלי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?
אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
?
 
 

MAT

משתמש רשום
פינחס רוזנצוויג אמר:
'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'

אולי תקרא את הכל בנשימה אחת...
בכל העולם היכן שיש יהודים, אנשים עם לב זהב נותנים לאורחים בבתי חולים נר למאור ויין וכו'
ראוי לברך אותם.
 

איש הישראלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
איש הישראלי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?
אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
מה כל כך מציק לך שאנו זוכים להמשיך את המנהג של קידוש בבית הכנסת?
אם זה מפריע לך אתה לא חייב להתפלל אצלנו
 
 
איש הישראלי אמר:
מה כל כך מציק לך שאנו זוכים להמשיך את המנהג של קידוש בבית הכנסת?
לא מפריע לי בכלל, אני בעצם לא מבין למה זה הפריע לטור ולשו"ע, אבל לא את הכל אני מבין.
בכלל לא נלחמתי בקידוש, רק טענתי שהשורה הזו לא רלוונטית, אתה העלת את הסוגיה העדתית.
איש הישראלי אמר:
אם זה מפריע לך אתה לא חייב להתפלל אצלנו
טוב, לאות מחאה שבוע הבא אני אעזוב את בית הכנסת לפני הקידוש.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.
 

איש הישראלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב באיזה סידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.
כך גם הנוסח בסידור תפילת ישורון
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.

כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??
 

איש הישראלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
יושב אוהלים אמר:
דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.

כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??
לאומרו גם אם אינו חוזר
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש הישראלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
יושב אוהלים אמר:
דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.

כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??
לאומרו גם אם אינו חוזר
פשיטא שאם אין דעתו לחזור כלל שאינו אומרו, אבל אם דעתו לחזור אפילו לאחר זמן מרובה למה שלא יאמרנו.
 
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
איש הישראלי אמר:
האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
בנוסח התפילה שתקנו אנשי כנסת הגדולה אין מילים כאלו, וכנראה שתקנוהו ברוח הקודש.
נוסחאות שלא תוקנו ע"י אנשי כנה"ג אין חיוב כלל לאומרם, ומהיכי תיתי לשאול אם מותר להשמיט? 
 
 

רוח נכון

משתמש רגיל
דרומאי אמר:
איש הישראלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??
לאומרו גם אם אינו חוזר
פשיטא שאם אין דעתו לחזור כלל שאינו אומרו, אבל אם דעתו לחזור אפילו לאחר זמן מרובה למה שלא יאמרנו.
בגדול אין מקור כלל למה שכתוב בסידורים "אם דעתו לחזור באותו יום אומר" וכו', המקור שיש הוא בעל התניא בסידורו "אם דעתו לחזור מיד" - וזה המקור הקדום ביותר, לפניו לא היה שום חילוק. מה שיתכן לומר בדברי הגר"ז הוא מסברא, שכל שתפילת הדרך שאומר עכשיו מועילה גם לחזרתו (לפי הכללים המבוארים בפוסקים) יאמר ותחזירנו לשלום, אם אם לא לכאורה באמת לא שייך לומר כן אף אם יחזור בעוד שנתיים, הרי אין התפילה שאומר עכשיו שייכת לזה כלל.
 
 
חלק עליון תַחתִית