איש הישראלי
משתמש ותיק
האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
איש הישראלי אמר:האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
איש הישראלי אמר:אכן נגעת בנושא שבעקבותיו פתחתי את האשכול
יש הטוענים שאין לומר ודי בבבל
מכיון שכיום אין שם יהודים[אולי מעט]
הגאון ר' שריה דבליצקי זצ"ל נהג לומר "די בארעא דישראל ודי בכל אתר ואתר".איש הישראלי אמר:אכן נגעת בנושא שבעקבותיו פתחתי את האשכול
יש הטוענים שאין לומר ודי בבבל
מכיון שכיום אין שם יהודים[אולי מעט]
'יקום פורקן' אינו תפילה, אלא נוסח קדום של 'מי שברך'.איש הישראלי אמר:האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
לא.איש הישראלי אמר:האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?פינחס רוזנצוויג אמר:'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.איש הישראלי אמר:מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?פינחס רוזנצוויג אמר:'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
חוץ מיין לקידוש ולהבדלה אני לא מסכים איתך,פינחס רוזנצוויג אמר:אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.איש הישראלי אמר:מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?פינחס רוזנצוויג אמר:'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
?פינחס רוזנצוויג אמר:אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.איש הישראלי אמר:מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?פינחס רוזנצוויג אמר:'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
רסטסמל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
מה כל כך מציק לך שאנו זוכים להמשיך את המנהג של קידוש בבית הכנסת?פינחס רוזנצוויג אמר:אם אתה לא מצליח לבד לנחש, אני אנסה לעזור.איש הישראלי אמר:מה במילים אלו נוגע לנושא האשכול?פינחס רוזנצוויג אמר:'ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים'
כלומר, למרות שעדיין המנהג לעשות קידוש קיים, בלמעלה מ7 בתי כנסיות בארץ, ולאחרונה נודע על עוד בית כנסת אחד ששוקל לעשות קידוש בבית הכנסת, אבל עדיין רובא דרובא לא עושים קידוש בבית הכנסת, כהוראת הטור והשו"ע, ולכן אין מה לברך את מי שנותן יין לקידוש.
מלבד זאת, גם בבתי כנסיות מפוארות אלו שלא בטלו חלילה את המנהג הקדוש הזה, על אף המלצת הטור והשו"ע לבטלו, גם שם אין מה לברך במיוחד את התורם יין כי מחיר היין זול, עד 50 ש"ח לבקבוק שמספיק לשלושה שבועות, מחיר חשמל שעתיים בבית המדרש.
שבעתיים היה ראוי לברך את מי שנותנים חשמל למזגן ועלויות מנקה. זה לגבי יין לקידוש.
לגבי נר למאור, אמנם נהוג להתרים את המתפללים לתאורת שבת קודש, אבל למה זה 'נר למאור' צריך לומר, או 'לדים למאור' או 'עלקטריק לגענרטור'.
ונשאר לי להסביר מה לא מתאים לזמנינו 'פת לאורחים'. את זה נשאיר למשהו אחר.
לא מפריע לי בכלל, אני בעצם לא מבין למה זה הפריע לטור ולשו"ע, אבל לא את הכל אני מבין.איש הישראלי אמר:מה כל כך מציק לך שאנו זוכים להמשיך את המנהג של קידוש בבית הכנסת?
טוב, לאות מחאה שבוע הבא אני אעזוב את בית הכנסת לפני הקידוש.איש הישראלי אמר:אם זה מפריע לך אתה לא חייב להתפלל אצלנו
כך גם הנוסח בסידור תפילת ישורוןיושב אוהלים אמר:דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב באיזה סידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.
יושב אוהלים אמר:דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.
לאומרו גם אם אינו חוזריושב אוהלים אמר:יושב אוהלים אמר:דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.
כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??
פשיטא שאם אין דעתו לחזור כלל שאינו אומרו, אבל אם דעתו לחזור אפילו לאחר זמן מרובה למה שלא יאמרנו.איש הישראלי אמר:לאומרו גם אם אינו חוזריושב אוהלים אמר:יושב אוהלים אמר:דעת הגר"י קמינצקי זצ"ל שבתפילת הדרך אומרים "ותחזירנו לשלום" גם אם אינו מתכונן לחזור באותו יום, (ודלא כמו שכתוב ברוב הסידורים) "כי זה חלק מהמטבע של הברכה" - ואין לשנותו בשום פנים ואופן.
כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??
בנוסח התפילה שתקנו אנשי כנסת הגדולה אין מילים כאלו, וכנראה שתקנוהו ברוח הקודש.איש הישראלי אמר:האם יש רשות להשמיט בנוסח התפילה
מילים שאינן מתאימות [לכאורה] עם המציאות בזמננו?
בגדול אין מקור כלל למה שכתוב בסידורים "אם דעתו לחזור באותו יום אומר" וכו', המקור שיש הוא בעל התניא בסידורו "אם דעתו לחזור מיד" - וזה המקור הקדום ביותר, לפניו לא היה שום חילוק. מה שיתכן לומר בדברי הגר"ז הוא מסברא, שכל שתפילת הדרך שאומר עכשיו מועילה גם לחזרתו (לפי הכללים המבוארים בפוסקים) יאמר ותחזירנו לשלום, אם אם לא לכאורה באמת לא שייך לומר כן אף אם יחזור בעוד שנתיים, הרי אין התפילה שאומר עכשיו שייכת לזה כלל.דרומאי אמר:פשיטא שאם אין דעתו לחזור כלל שאינו אומרו, אבל אם דעתו לחזור אפילו לאחר זמן מרובה למה שלא יאמרנו.איש הישראלי אמר:לאומרו גם אם אינו חוזריושב אוהלים אמר:כתוב שם במפורש לאומרו גם אם אינו חוזר, או שרק לא כתוב שזה רק אם חוזר??