הודאה פרטית ב'מודים' - מותר או אסור?

אברהם משה

משתמש ותיק
נתבקשתי לשאול,
האם אסור להוסיף ולהודות הודאה פרטית במודים (כמו שמוסיפים על הניסים), וכמו שמוספים בקשות בברכות?
אשמח למקורות.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
א. הראשונים דנים על ההיתר לומר בעשי"ת מי כמוך כו' שהרי אסור להוסיף בג' ראשונות, ואע"פ דהוי שבח.
ב. יש בראשו' (עי' בטור או"ח קי"ב בשם ר"ת) הסבר לטעם ההיתר לאמר קרוב"ץ בג' ראשו' או אחרונות כי בקשת צריך רבים "שבח הוא לרב" ומשמע דשבח מותר.
(אם צריך מ"מ מפורט יותר, אנסה לחפש, נא להודעיני)
 

צבי הירש

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
א. הראשונים דנים על ההיתר לומר בעשי"ת מי כמוך כו' שהרי אסור להוסיף בג' ראשונות, ואע"פ דהוי שבח.
ב. יש בראשו' (עי' בטור או"ח קי"ב בשם ר"ת) הסבר לטעם ההיתר לאמר קרוב"ץ בג' ראשו' או אחרונות כי בקשת צריך רבים "שבח הוא לרב" ומשמע דשבח מותר.
(אם צריך מ"מ מפורט יותר, אנסה לחפש, נא להודעיני)
א. הדיון הוא על "זכרנו לחיים" שהוא בקשה ולא שבח
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שיג ושיח אמר:
בתשובה פרטית ענה לי הגרח"ק שיוסיף באלהי נצור.
(יל"ע בגדר 'מקורות'...).
כיון שהשואל רוצה שאשאל את הגרח"ק שליט"א,
אולי תחסוך לי ותאמר לי אם שאלת בדיוק כשאלתי?
 
 

יצחק

משתמש ותיק
שיג ושיח אמר:
בתשובה פרטית ענה לי הגרח"ק שיוסיף באלהי נצור.
(יל"ע בגדר 'מקורות'...).
רח"ק הוא מקור חשוב, אבל צריך מקור לשאלה שנשאלה, הוא שואל אם מותר להוסיף במודים, הוא לא שואל מה הפתרון למי שאינו רוצה להוסיף במודים, על השאלה הזו אכן רח"ק מציע לו רעיון אחר - שיוסיף באלוקי נצר. 

בנוגע לגוף השאלה, נראה להביא ראיה ממה שמוסיפים בקשות במודים דרבנן "כן תחיינו ותקיימינו וכו'"
כי הרי הענין של מודים דרבנן שצריכים להודות בפה מלא ולא יוצאים יד"ח הודאה בחזרת הש"ץ לכן תקנו שהציבור יודו בעצמם, וזה מצטרף לברכה, א"כ לכאורה יש מכאן ראיה שמותר להוסיף גם בקשה, ומסתבר שאם היה אסור להוסיף זה היה נחשב דיבורים אסורים בחזרת הש"ץ כמו שכל בקשה אחרת אסורה בחזרת הש"ץ. כך נראה לכאורה.  
 
 

שיג ושיח

משתמש רגיל
יצחק אמר:
שיג ושיח אמר:
בתשובה פרטית ענה לי הגרח"ק שיוסיף באלהי נצור.
(יל"ע בגדר 'מקורות'...).
רח"ק הוא מקור חשוב, אבל צריך מקור לשאלה שנשאלה, הוא שואל אם מותר להוסיף במודים, הוא לא שואל מה הפתרון למי שאינו רוצה להוסיף במודים, על השאלה הזו אכן רח"ק מציע לו רעיון אחר - שיוסיף באלוקי נצר. 

בנוגע לגוף השאלה, נראה להביא ראיה ממה שמוסיפים בקשות במודים דרבנן "כן תחיינו ותקיימינו וכו'"
כי הרי הענין של מודים דרבנן שצריכים להודות בפה מלא ולא יוצאים יד"ח הודאה בחזרת הש"ץ לכן תקנו שהציבור יודו בעצמם, וזה מצטרף לברכה, א"כ לכאורה יש מכאן ראיה שמותר להוסיף גם בקשה, ומסתבר שאם היה אסור להוסיף זה היה נחשב דיבורים אסורים בחזרת הש"ץ כמו שכל בקשה אחרת אסורה בחזרת הש"ץ. כך נראה לכאורה.  
בשו"ע מבואר שניתן להוסיף רק באמצעיות, ושאלתי מהגרח"ק מה יעשה הרוצה להוסיף הודאה. והדברים פשוטים.
 

סאדיגורא

משתמש ותיק
המציאות היא שבחסידישע עולם עושים קרעכצן ומוסיפים מילים בכל חור אפשרי ולא אפשרי.
 
חלק עליון תַחתִית