עיקר דגוש בתפלה צריך להיות לצורך עצמו

שראלטשיק

משתמש ותיק
הכוונה להתחלת עבודה שבכלל זה שנים רבים בתחילת ימי אדם על אדמה

פתחתי אשכול זה עקב  האשכול הנפלא  בענין לשון הגר"א שכתב ש"אסור לכוין בתפלה לצורך עצמו"

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=194&t=16091

ושם הבאתי מערכה מהשדה חמד שבכלל לשון אסור לא תמיד מדינא ויתכן ממדת חסידות, וכן ברור לי בנוגע אותו לשון של הגר"א שנכתב בנוגע חסידים הראשונים

אך לדידי נראה שלא בלבד שאינו אסור, אלא סתם בני אדם הדין להיפך שאסור שיהיה הדגוש בתחילת העבודה על כבוד שמים

שכבר אמרו חז"ל לעולם יעסוק אדם בתורה ומצות שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה, והכוונה בזה הוא שנשים וקטנים ועמי הארץ אין להם דעת לכוון לשמה ורק אחר עבודה בהתמדה שלא לשמה בא לשמה, כמו שהאריך בזה הרמב"ם ועוד הרבה.

וכן מצינו בטעם מצות רבות, כמו שידוע מהחינוך בטעם כיבוד אב, שתכלית להשריש בנו מדת הכבוד והיראה וממנו נבא לכבוד שמים ויראתו, וכן כתבו בטעם אהבת אשתו שתכליתו לפתח מדת האהבה כדאי לבא לידי אהבת ה'.


וכן נראה בנוגע תפלה שאדם שאין מושרש בו מדת בהקשה בכל לבו לצורך צרכיו, אז הרי זה הזנחה במדת ה"צורך" למלאות חסרונו, והרי זה הזנחה במדת הבטחון עד כמה הקב"ה יכול למלאות חסרונו, כי זהו טבע האדם לבקש צרכיו ממי שיודע שיכול למלאות אותו ובפרט אם יודע שיש אחד הממתין למלאות צרכיו בכל לבו כשהנצריך יבא לבקש ממנו.

ולכן קודם שנתפתח אצל האדם מדות הללו, אין מקום כלל לבא לבקש למען כבוד שמים, שזהו בדרגה העליונה בהסולם העולה בית א-ל.


ואני אוסיף עוד שגם התפלה לצורך גבוה צריך לבא מהרובד שהוא לצורך עצמו!!!

דהיינו שהבקשה לכבוד שמים אינו בקשה תלוש מהאדם, שהוא מכוון רק לכבוד שמים והוא בחינת אין ואינו נמצא כלל וכלל. אלא הכוונה בתפלה למען כבוד שמים הוא, שהאדם יבא למדריגה שנפשו משתוקק וחפץ גילוי אלקית בעולם, דהיינו שהענין של גילוי אלקית בעולם יהא נעשה "צורך עצמו", שיהא כפשוטו תענוג וצורך אצלו להתענג על כבוד שמים.  
  

 
 
הדברים נראים אמת לאמיתה.
אך אי אפשר לשלול לגמרי דברי הגר"א גם לאנשים פשוטים.

שאף אם תפרנס לשון הגר"א ד'אסור' שהוא לשון חסידות
הרי שבנפש החיים שער ב' פרק י''א כותב כעין הדברים הללו לכל ישראל, ולא רק על חסידים הראשונים.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
בסידור יעבץ [בהקדמה] כתב בזה וז"ל:
נשאר לי להזכיר הערה אחת כללית נגלית הכרחית לדעת ליזהר עוד בענין הבקשות שהן לצרכי האדם כמו אמצעיות דשמונה עשרה, אל תכוין בהם להשלים הנאות גופך חלילה השמר אל תפן אל און ותרפים הפצר , כי זוהי עבודת עצמך ואין לה' חפץ בה ומאוסה היא בעיניו היערוך שועך לא בצר , לכבד כרסך במנחות וזבחים ולעדן בשרך הכלה ולהשמין, פן תשבע וכחשת לאל ממעל תעש פימה אלי כסיל (ובתיקונא שתיתאה {כב.} מכנה אותן כלבים הצועקים ביום הכפורים כתבנו לחיים בספר סליחה פרנסה וכלכלה דאמרין הב הב בלי בושת פנים יעוין שם) ותבעט מלהאמין כו' ע"ש.
 

נופך

משתמש ותיק
סידור יעב"ץ, נפש החיים וודאי ספר הזוהר (כלבים צועקים) מדברים במדרגות גבוהות ולשייך לאותם מדרגות. האדם הפשוט וגם זה שקצת מעליו, אמורים להתפלל על מילוי צרכיהם הם. אין מספר למקורות שתפילה היא בקשת צרכיו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נופך אמר:
אין מספר למקורות שתפילה היא בקשת צרכיו.
אין חולק על זה שתפילה הוא "בקשת צרכיו" השאלה היא מהו מטרת בקשת צרכיו.
גם להגר"א והגר"ח ודעימהון בתפילה הוא מבקש צרכיו, ןלא יתכן לחלוק על זה כי הן הן המילים שאומרים, חננו, ראה בענינו, רפאנו, הושיענו, ברך עלנו, וכו' וכו' אבל המטרה שבעבורו מבקש שהקב"ה ימלא את צרכיו הוא בשביל מטרה עליונה לשם השם יתב"ש ולא למטרת מילוי רצונו הפרטי בלבד.
 

אמונה

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
ושם הבאתי מערכה מהשדה חמד שבכלל לשון אסור לא תמיד מדינא ויתכן ממדת חסידות, וכן ברור לי בנוגע אותו לשון של הגר"א שנכתב בנוגע חסידים הראשונים
אמונה אמר:
ריטב"א (מגילה כח, א):
איתא במסכת סנהדרין (ס"ג ב') אסור לאדם לעשות שותפות עם הגוי שמא יתחייב לו שבועה והתורה אמרה לא ישמע על פיך, והנכון דההיא לאו איסורא ממש דאורייתא או דרבנן אלא מדת חסידות בעלמא וכענין שאמרו (ב"מ ע"ה ב') אסור לאדם שילוה מעותיו בלא עדים ואסור להלוות את הגוי ברבית (עי' ב"מ ע' ב') וכענין שאמרו (גיטין ל"ח ב') אסור [לשחרר עבדו] דמשחרר עבדו עובר בעשה וכדפרשי בסדר נזיקין, מורי נר"ו.
 

נופך

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
נופך אמר:
אין מספר למקורות שתפילה היא בקשת צרכיו.
אין חולק על זה שתפילה הוא "בקשת צרכיו" השאלה היא מהו מטרת בקשת צרכיו.
גם להגר"א והגר"ח ודעימהון בתפילה הוא מבקש צרכיו, ןלא יתכן לחלוק על זה כי הן הן המילים שאומרים, חננו, ראה בענינו, רפאנו, הושיענו, ברך עלנו, וכו' וכו' אבל המטרה שבעבורו מבקש שהקב"ה ימלא את צרכיו הוא בשביל מטרה עליונה לשם השם יתב"ש ולא למטרת מילוי רצונו הפרטי בלבד.
ודאי שהמשמעות הפשוטה, והאמתית, שבקשת צרכי האדם היא לצרכו הוא, רק שיש מדרגות מעל ודרגה מעל דרגה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נופך אמר:
ודאי שהמשמעות הפשוטה, והאמתית, שבקשת צרכי האדם היא לצרכו הוא
מילא "פשוטה", נו, לדעתך הדרך של הגר"א לאו דרך פשוטה היא.
אבל "אמתית"?? וכי מי שמתפלל באופן שהגר"א אומר שחייבים כך להתפלל, האם זה לא "אמתית" ח"ו?!! אתמהה
 

נופך

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
נופך אמר:
ודאי שהמשמעות הפשוטה, והאמתית, שבקשת צרכי האדם היא לצרכו הוא
מילא "פשוטה", נו, לדעתך הדרך של הגר"א לאו דרך פשוטה היא.
אבל "אמתית"?? וכי מי שמתפלל באופן שהגר"א אומר שחייבים כך להתפלל, האם זה לא "אמתית" ח"ו?!! אתמהה
כתבתי שיש דרגות וגם הדרגה הנמוכה שהיא לרוב בני האדם, כולל 90% מאלה שמדמים בעצמם שהם יותר מזה, היא אמתית.
 
 
חלק עליון תַחתִית