על הצדיקים

רואים שקוף

משתמש ותיק
פשט פשוט, התדיינתי עם חבר, ואשמח לראות דעות ומקורות בזה, בנוסח 'ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת, ושים חלקנו עמהם', אם הביאור הוא שיש בקשה שנקבל השכר כמו הבוטחים בשמך באמת, סוג של דרך עוקפת, בלי להגיע למדרגה, או שהכוונה שנזכה באמת להגיע למדרגה, ושים חלקנו עמהם היינו שנזכה להיות עם הבוטחים
 

בת עין

משתמש ותיק
באריז"ל מבואר שכאשר חוטא אדם נלקח ממנו חלקו מה שהשיג בתורה ובמצוות וניתן לאחרים,

ואנו מבקשים שהקב"ה ישים חלקנו עם הצדיקים, שיש להם משלהם ואינם צריכים לכך, וכנעשה תשובה יחזירו לנו חלקנו.
 
אוסיף עוד שאלה, כמדומה שהיא יסודית יותר, ושמא על ידיה תבוא התשובה

מה בכלל מבקשים שם?
אנחנו מבקשים שהשי"ת יתן שכר למישהו שמגיע לו?
הלוא הוא 'נאמן לשלם שכר' ומה צריך תפלתינו???

ואם מדובר כשלא מגיע להם, מה פתאום שיקבלו, ומה פתאום שנבקש?

וכמו"כ מהו 'שכר טוב', כלום יש שכר רע?

ראיתי בזה תשובה נפלאה, בספר תפילת כל לב (פרידנר)
שיש ב' מיני שכר

יש שכר של 'תשלום' על מצוות.
שכר כזה הוא ממעט מהשכר בעולם הבא

ויש שכר שמקבלים דברים טובים מחמת שאנחנו בנים של הבורא, ואבא מפרנס את בניו ודואג לטובתם.
ולכאו' פשוט שע''ז לא ממעטים משכר עוה''ב.
וזהו 'שכר טוב'

מי שחי במידת הבטחון, הרי הוא זוכה למידה השניה, של שכר כבן ולא כתשלום.
ואנחנו מתפללים שנזכה להיות כמותם, כלו' שגם כשנקבל שכר, נזכה שיהיה זה באופן שלא ממעט משכרינו בעוה''ב
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בת עין אמר:
באריז"ל מבואר . . 
שעה"כ דרושי העמידה דרוש ו.
--
לשון רבנו האבודרהם על־אתר:
ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת ורוצה לומר שהם יודעים אמיתת שמך על שם ויבטחו בך יודעי שמך כי לא עזבת דורשיך ה'. ואמר ותן שכר טוב על שם מה רב טובך אשר צפנת ליריאך פעלת לחוסים בך נגד בני אדם. ושים חלקנו עמהם עם הבוטחים בשמך על שם שאומר בתלמוד [א"ה: ראה ברכות טז, ב וב'בן־יהוידע' שם] יהא חלקי עם הצדיקים בגן עדן.
וראה גם כאן.
 

חיים כץ

משתמש ותיק
עיין לשון "ששמת חלקי מיושבי ביהמ"ד וכו' "
וכ"ה בגמ' כמ"פ "יהא חלקי עם וכו' " {אינו עולה עכשיו בזכרוני את כל הענין שם אבל יש כאלו ענינים...}
ועוד  "עמהם" משמע "עם" ולא כמוהם   {עמו - במחיצתו}
 

אור החכמה

משתמש ותיק
חומת אנך ישעיהו פרק ג
ועוד אפשר לרמוז בפ' אמרו צדיק כי טוב במה שפירש רבינו האר"י ז"ל בפי' מאי דתקנו בתפלה ושים חלקנו עמהם דיש צדיקים שנותנים להם חלק אחרים שיזכו בו והם אינם רוצים ליהנות מאחרים ונשארו לבעליהם. וז"ש ותן שכר טוב לכל הבוטחים וכו' ואינם רוצים ליקח חלק אחרים ושים חלקנו עמהם עם אלו שאינם רוצים מאחרים כי אח"ך יחזור לנו זהת"ד

ילקוט יוסף תפילה ב הערות נוסחאות התפלה והברכות
וכשאומר בברכת על הצדיקים ושים חלקנו עמהם, יכוין להתפלל להשי"ת שאם גרמו עוונותיו שינטל חלק עולם הבא שלו ח"ו וינתן לצדיקים אחרים, שינתן ביד צדיק שאינו חפץ ליהנות משל אחרים, כדי שיחזירהו לו כשישוב בתשובה, וכמו שכתב בספר הכוונות (דרוש ו' דעמידה), ובפרי עץ חיים (שער העמידה פרק יט). [בן איש חי פר' בשלח אות כ'].

בגדי ישע סימן קיח
י"ל ושים חלקנו עמהם ולעולם לא נבוש ולא כשאמרו העולם ושים חלקנו עמהם לעולם כי בזה מקלל עצמו כי כוונת התפלה זו כי הצדיק נוטל חלקו וחלק חבירו בג"ע ורשע נוטל חלקו וחלק חבירו בגיהנם וא"כ אדם חוטא שהדין הצדיק יטול אם הוא ביד הצדיק שאינו נותן עין על חלק חבירו אם עושה תשובה מחזיר לו אבל אם הוא ביד הצדיק שאינו שמח בחלקו קשה להוציא וכן הוא מה שאמרנו ישמח משה במתנת חלקו כי קרני הוד שנטלו מישראל במעשה העגל ניתן למשה ומאחר שהוא שמח בחלקו ועתיד להחזיר לנו וזה הוא תפילתינו אם אין אנו ראוין שינתן בתוך הזמן עד שנעשה תשובה ביד הצדיקים השמחים בחלקם ויחזירו לנו בעשיית התשובה משא"כ אם אומר שיהיה עמהם לעולם הוא מקלל עצמו כך מצאתי בספר משנת חסידים:
 
אור החכמה אמר:
חומת אנך ישעיהו פרק ג
ועוד אפשר לרמוז בפ' אמרו צדיק כי טוב במה שפירש רבינו האר"י ז"ל בפי' מאי דתקנו בתפלה ושים חלקנו עמהם דיש צדיקים שנותנים להם חלק אחרים שיזכו בו והם אינם רוצים ליהנות מאחרים ונשארו לבעליהם. וז"ש ותן שכר טוב לכל הבוטחים וכו' ואינם רוצים ליקח חלק אחרים ושים חלקנו עמהם עם אלו שאינם רוצים מאחרים כי אח"ך יחזור לנו זהת"ד

ילקוט יוסף תפילה ב הערות נוסחאות התפלה והברכות
וכשאומר בברכת על הצדיקים ושים חלקנו עמהם, יכוין להתפלל להשי"ת שאם גרמו עוונותיו שינטל חלק עולם הבא שלו ח"ו וינתן לצדיקים אחרים, שינתן ביד צדיק שאינו חפץ ליהנות משל אחרים, כדי שיחזירהו לו כשישוב בתשובה, וכמו שכתב בספר הכוונות (דרוש ו' דעמידה), ובפרי עץ חיים (שער העמידה פרק יט). [בן איש חי פר' בשלח אות כ'].

בגדי ישע סימן קיח
י"ל ושים חלקנו עמהם ולעולם לא נבוש ולא כשאמרו העולם ושים חלקנו עמהם לעולם כי בזה מקלל עצמו כי כוונת התפלה זו כי הצדיק נוטל חלקו וחלק חבירו בג"ע ורשע נוטל חלקו וחלק חבירו בגיהנם וא"כ אדם חוטא שהדין הצדיק יטול אם הוא ביד הצדיק שאינו נותן עין על חלק חבירו אם עושה תשובה מחזיר לו אבל אם הוא ביד הצדיק שאינו שמח בחלקו קשה להוציא וכן הוא מה שאמרנו ישמח משה במתנת חלקו כי קרני הוד שנטלו מישראל במעשה העגל ניתן למשה ומאחר שהוא שמח בחלקו ועתיד להחזיר לנו וזה הוא תפילתינו אם אין אנו ראוין שינתן בתוך הזמן עד שנעשה תשובה ביד הצדיקים השמחים בחלקם ויחזירו לנו בעשיית התשובה משא"כ אם אומר שיהיה עמהם לעולם הוא מקלל עצמו כך מצאתי בספר משנת חסידים:

זה פשט או דרש?
 

אור החכמה

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
אור החכמה אמר:
חומת אנך ישעיהו פרק ג
ועוד אפשר לרמוז בפ' אמרו צדיק כי טוב במה שפירש רבינו האר"י ז"ל בפי' מאי דתקנו בתפלה ושים חלקנו עמהם דיש צדיקים שנותנים להם חלק אחרים שיזכו בו והם אינם רוצים ליהנות מאחרים ונשארו לבעליהם. וז"ש ותן שכר טוב לכל הבוטחים וכו' ואינם רוצים ליקח חלק אחרים ושים חלקנו עמהם עם אלו שאינם רוצים מאחרים כי אח"ך יחזור לנו זהת"ד

ילקוט יוסף תפילה ב הערות נוסחאות התפלה והברכות
וכשאומר בברכת על הצדיקים ושים חלקנו עמהם, יכוין להתפלל להשי"ת שאם גרמו עוונותיו שינטל חלק עולם הבא שלו ח"ו וינתן לצדיקים אחרים, שינתן ביד צדיק שאינו חפץ ליהנות משל אחרים, כדי שיחזירהו לו כשישוב בתשובה, וכמו שכתב בספר הכוונות (דרוש ו' דעמידה), ובפרי עץ חיים (שער העמידה פרק יט). [בן איש חי פר' בשלח אות כ'].

בגדי ישע סימן קיח
י"ל ושים חלקנו עמהם ולעולם לא נבוש ולא כשאמרו העולם ושים חלקנו עמהם לעולם כי בזה מקלל עצמו כי כוונת התפלה זו כי הצדיק נוטל חלקו וחלק חבירו בג"ע ורשע נוטל חלקו וחלק חבירו בגיהנם וא"כ אדם חוטא שהדין הצדיק יטול אם הוא ביד הצדיק שאינו נותן עין על חלק חבירו אם עושה תשובה מחזיר לו אבל אם הוא ביד הצדיק שאינו שמח בחלקו קשה להוציא וכן הוא מה שאמרנו ישמח משה במתנת חלקו כי קרני הוד שנטלו מישראל במעשה העגל ניתן למשה ומאחר שהוא שמח בחלקו ועתיד להחזיר לנו וזה הוא תפילתינו אם אין אנו ראוין שינתן בתוך הזמן עד שנעשה תשובה ביד הצדיקים השמחים בחלקם ויחזירו לנו בעשיית התשובה משא"כ אם אומר שיהיה עמהם לעולם הוא מקלל עצמו כך מצאתי בספר משנת חסידים:

זה פשט או דרש?

יחליט מר...
 

מרוטת לחי

משתמש חדש
מענין לענין באותו ענין,
אומרים ועל הצדיקים ועל החסידים ועל זקני שארית עמך בית ישראל ועל פליטת וכו ועל גירי הצדק 'ועלינו',
מי אנחנו אם לא אחד מהכתובים לעיל?
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
מרוטת לחי אמר:
מענין לענין באותו ענין,
אומרים ועל הצדיקים ועל החסידים ועל זקני שארית עמך בית ישראל ועל פליטת וכו ועל גירי הצדק 'ועלינו',
מי אנחנו אם לא אחד מהכתובים לעיל?
פשוט מאוד, לא צדיק לא חסיד לא גר ולא זקן ולא פליטת סופריהם
 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
אתה חושב שאתה באמת אחד מכל הנ"ל, בתפילה אנחנו לא מחזיקים מעצמנו כלום
אני עכ"פ איננו אחד מכל הנ"ל, אם אתה אוחז את עצמך כאחד מכל הנ"ל, זכותך...
[אני רואה שאתה חדש פה.
אז קודם כל ברוך הבא, יהא בואך לפרכה ולהרמת קרן התורה וישראל,
שנית, כשאתה מגיב עלך דברי אחר, כדאי שתכתוב התגובה עם ציטוט של דבריו כדי שהוא יקבל התראה ע"כ]
 
 

מרוטת לחי

משתמש חדש
עלה מבבל אמר:
אני עכ"פ איננו אחד מכל הנ"ל, אם אתה אוחז את עצמך כאחד מכל הנ"ל, זכותך...
אשרינו שזכינו שבדור שפל כזה יש כ"כ הרבה ענוים... מכל מקום אם אני זקן לא אומר ועלינו? ועוד, דעו לך שהספרדים אומרים 'על הצדיקים ועל החסידים ועל שארית עמך בית ישראל וכו' ועלינו, ומה תאמרו עכשיו? 
עלה מבבל אמר:
אני רואה שאתה חדש פה.
מן הסתם אתה הוא החדש, אם אינך יודע שיתכן שאני בכלל אותו אחד עם למעלה מ8000 הודעות, רק שפתחתי שם חדש...
 
עלה מבבל אמר:
שנית, כשאתה מגיב עלך דברי אחר, כדאי שתכתוב התגובה עם ציטוט של דבריו כדי שהוא יקבל התראה ע"כ
סליחה, אבל לא הגבתי בהודעה על שום דבר....

 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
מרוטת לחי אמר:
עלה מבבל אמר:
אני עכ"פ איננו אחד מכל הנ"ל, אם אתה אוחז את עצמך כאחד מכל הנ"ל, זכותך...
אשרינו שזכינו שבדור שפל כזה יש כ"כ הרבה ענוים... מכל מקום אם אני זקן לא אומר ועלינו? ועוד, דעו לך שהספרדים אומרים 'על הצדיקים ועל החסידים ועל שארית עמך בית ישראל וכו' ועלינו, ומה תאמרו עכשיו? 
עלה מבבל אמר:
אני רואה שאתה חדש פה.
מן הסתם אתה הוא החדש, אם אינך יודע שיתכן שאני בכלל אותו אחד עם למעלה מ8000 הודעות, רק שפתחתי שם חדש...
 
עלה מבבל אמר:
שנית, כשאתה מגיב עלך דברי אחר, כדאי שתכתוב התגובה עם ציטוט של דבריו כדי שהוא יקבל התראה ע"כ
סליחה, אבל לא הגבתי בהודעה על שום דבר....
אני הגבתי על דברי @רואים שקוף כי התבלבלתי וחשבתי שהוא שאל מיהו ועלינו, וחשבתי שהוא מגיב עלי ואומר שבאמת אני אחד מכל הנ"ל, בקיצור, התבלבלתי, [אחרי הכל אני אכן די חדש]. ועדיין כל הבלבול הזה יצא לי ע"י שמורינו ר' @רואים שקוף לא כתב דבריו עם ציטוט מדבריך...
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
מרוטת לחי אמר:
עלה מבבל אמר:
אני עכ"פ איננו אחד מכל הנ"ל, אם אתה אוחז את עצמך כאחד מכל הנ"ל, זכותך...
אשרינו שזכינו שבדור שפל כזה יש כ"כ הרבה ענוים... מכל מקום אם אני זקן לא אומר ועלינו? ועוד, דעו לך שהספרדים אומרים 'על הצדיקים ועל החסידים ועל שארית עמך בית ישראל וכו' ועלינו, ומה תאמרו עכשיו? 
זקן שקנה חכמה
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מרוטת לחי אמר:
דעו לך שהספרדים אומרים 'על הצדיקים ועל החסידים ועל שארית עמך בית ישראל וכו' ועלינו, ומה תאמרו עכשיו?
ומהו פירוש 'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל'?
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מרוטת לחי אמר:
דעו לך שהספרדים אומרים 'על הצדיקים ועל החסידים ועל שארית עמך בית ישראל וכו' ועלינו, ומה תאמרו עכשיו?
ומהו פירוש 'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל'?
הגרי"ז ביאר דבכלל ישראל יש שני דברים, האחד הוא כל אדם בפרטיות, דכל אחד הוא מישראל, וע"ז אומרים עלינו, ויש כלליות כלל ישראל וע"ז אומרים ועל כל ישראל.
 
חלק עליון תַחתִית