בפסוקי הקרבנות

HaimL

משתמש ותיק
וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם כִּמְדֻבָּר. שלושה עֶשרנִים לַפָּר. וּשְׁנֵי עֶשרנִים לָאָיִל. וְעִשּרון לַכֶּבֶש. וְיַיִן כְּנִסְכּו. וְשעִיר לְכַפֵּר. (בשבועות וּשְׁנֵי שעִירִים לְכַפֵּר) וּשְׁנֵי תְמִידִים כְּהִלְכָתָם:
---

מדוע אין מזכירים גם את ניסוך המים, ובפרט שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
 

הצבי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
ולמה בשבועות אין מזכירין את הקרבנות הבאים עם שתי הלחם?

ושתי הלחם עצמם? וקרבן העומר בט''ז ניסן?
אבל כאן לכאו' השאילה קשה אם נאמר שניסון המים הוא מנסכי הקרבן שא''כ הי' ראוי להזכירו, ומשא''כ אם הוא קרבן בפנ''ע דאז כבר ל''ק כ''כ, והוה כמו כל הנ''ל.
וידוע שהגר''ח תלה בזה ג' ספיקות שנסתפקו בירושלמי סוכה פ''ד ה''ו, אם הקדים לניסוך המים לקרבן כשר או לא ,ואם ניסכו בלילה כשר, ואם לא ניסך היום מהו שינסך למחר, ויש בזה פלוגתת ראשונים מפו', והרוצה בירור דברים בכ''ז יפנה נא לעיין בס' זבח יעקב לפ' השוחט ומעלה בזבחים על דף ק''י ע''ב. וישנו באוצה''ח כמדומה.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
קדמא ואזלא אמר:
ולמה בשבועות אין מזכירין את הקרבנות הבאים עם שתי הלחם?
ולמה ממחרת הפסח לא מזכירים את מנחת העומר? אגב, בשבועות, כמדומני, הנוסח של ושני שעירים לכפר הוא גם כנגד שעיר החטאת שבא עם שתי הלחם.

אבל שם הוא,
1. לא חלק מן התמידים והמוספים, אלא קרבנות בפ"ע.
2. מפורש בתורה, ואין הצדוקים כופרים בו (למעט זמן הבאת מנחת העומר).
 
 

הצבי

משתמש ותיק
הצבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ולמה בשבועות אין מזכירין את הקרבנות הבאים עם שתי הלחם?

ושתי הלחם עצמם? וקרבן העומר בט''ז ניסן?
אבל כאן לכאו' השאילה קשה אם נאמר שניסון המים הוא מנסכי הקרבן שא''כ הי' ראוי להזכירו, ומשא''כ אם הוא קרבן בפנ''ע דאז כבר ל''ק כ''כ, והוה כמו כל הנ''ל.
וידוע שהגר''ח תלה בזה ג' ספיקות שנסתפקו בירושלמי סוכה פ''ד ה''ו, אם הקדים לניסוך המים לקרבן כשר או לא ,ואם ניסכו בלילה כשר, ואם לא ניסך היום מהו שינסך למחר, ויש בזה פלוגתת ראשונים מפו', והרוצה בירור דברים בכ''ז יפנה נא לעיין בס' זבח יעקב לפ' השוחט ומעלה בזבחים על דף ק''י ע''ב. וישנו באוצה''ח כמדומה.
בכל העניין הזה לא נתבאר אצלי כ''כ להצד שהמים הם נסכי קרבן, לאיזה קרבן הם שייכים, אם לתמיד או למוסף [וכן הי' מסתבר יותר], דאם נימא דהם נסכי התמיד אזי ל''ק למה אין מזכירים אותם במוסף שהרי אין מזכירים כלל את קרבן התמיד ונסכיו.
 

שמעיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם כִּמְדֻבָּר. שלושה עֶשרנִים לַפָּר. וּשְׁנֵי עֶשרנִים לָאָיִל. וְעִשּרון לַכֶּבֶש. וְיַיִן כְּנִסְכּו. וְשעִיר לְכַפֵּר. (בשבועות וּשְׁנֵי שעִירִים לְכַפֵּר) וּשְׁנֵי תְמִידִים כְּהִלְכָתָם:
---

מדוע אין מזכירים גם את ניסוך המים, ובפרט שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.


ניסוך המים שייך לקרבן התמיד ולא לקרבן המוסף, כך שכפי שאין מזכירים את ניסוך יין התמיד, כך אין מזכירים את ניסוך מימיו.

שו"ר שהעיר בכעי"ז הרב @הצבי 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצבי אמר:
הצבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ולמה בשבועות אין מזכירין את הקרבנות הבאים עם שתי הלחם?
בכל העניין הזה לא נתבאר אצלי כ''כ להצד שהמים הם נסכי קרבן, לאיזה קרבן הם שייכים, אם לתמיד או למוסף [וכן הי' מסתבר יותר], דאם נימא דהם נסכי התמיד אזי ל''ק למה אין מזכירים אותם במוסף שהרי אין מזכירים כלל את קרבן התמיד ונסכיו.
לשון הרמב"ם ז"ל,

כל שבעת ימי החג מנסכין את המים על גבי המזבח ודבר זה הלכה למשה מסיני ועם ניסוך היין של תמיד של שחר היה מנסך המים לבדו:
---

משמע שהוא חלק מהתמיד של שחר, ודווקא משום זה היה מן הראוי לאמרו, דהרי מזכירים ושני תמידים, ולמה אין מזכירים איתם גם את ניסוך המים.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
גם אם הוא חלק מהקרבן, היינו חלק מקרבן התמיד, וכלול בשני תמידים 'כהלכתם', וכמו שאין מוזכר נסכי היין של התמיד. שו''ר שהקדימני הרב @שמעיה.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעיה אמר:
HaimL אמר:
וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם כִּמְדֻבָּר. שלושה עֶשרנִים לַפָּר. וּשְׁנֵי עֶשרנִים לָאָיִל. וְעִשּרון לַכֶּבֶש. וְיַיִן כְּנִסְכּו. וְשעִיר לְכַפֵּר. (בשבועות וּשְׁנֵי שעִירִים לְכַפֵּר) וּשְׁנֵי תְמִידִים כְּהִלְכָתָם:
---

מדוע אין מזכירים גם את ניסוך המים, ובפרט שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
ניסוך המים שייך לקרבן התמיד ולא לקרבן המוסף, כך שכפי שאין מזכירים את ניסוך יין התמיד, כך אין מזכירים את ניסוך מימיו.

שו"ר שהעיר בכעי"ז הרב @הצבי 
אבל אומרים ושני תמידים כהלכתם. משמע עם המנחה והנסכים. אבל בסוכות יש גם ניסוך המים, ולא כמו בכל השנה, ועוד שהיה מן הראוי לפרסמו דווקא משום שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
 
 

הצבי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
שמעיה אמר:
HaimL אמר:
וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם כִּמְדֻבָּר. שלושה עֶשרנִים לַפָּר. וּשְׁנֵי עֶשרנִים לָאָיִל. וְעִשּרון לַכֶּבֶש. וְיַיִן כְּנִסְכּו. וְשעִיר לְכַפֵּר. (בשבועות וּשְׁנֵי שעִירִים לְכַפֵּר) וּשְׁנֵי תְמִידִים כְּהִלְכָתָם:
---

מדוע אין מזכירים גם את ניסוך המים, ובפרט שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
ניסוך המים שייך לקרבן התמיד ולא לקרבן המוסף, כך שכפי שאין מזכירים את ניסוך יין התמיד, כך אין מזכירים את ניסוך מימיו.

שו"ר שהעיר בכעי"ז הרב @הצבי 
אבל אומרים ושני תמידים כהלכתם. משמע עם המנחה והנסכים. אבל בסוכות יש גם ניסוך המים, ולא כמו בכל השנה, ועוד שהיה מן הראוי לפרסמו דווקא משום שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
 
השאילה הא' ל''ק כלל לענ''ד וצדקו ד' הרב @קדמא ואזלא , ועל השאילה הב' אין לי מה לומר. לדידי נ'שא''א לשאול כאלו שאילות.

אבל בעיקר העניין הכל תלוי באם נאמר שהוא מנסכי התמיד או המוסף וצל''ב ד''ז.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
קדמא ואזלא אמר:
גם אם הוא חלק מהקרבן, היינו חלק מקרבן התמיד, וכלול בשני תמידים 'כהלכתם', וכמו שאין מוזכר נסכי היין של התמיד. שו''ר שהקדימני הרב @שמעיה.
אבל אז אפשר היה לשתוק מזה גם בקרבנות המוספים, דאפשר לומר, ומנחתם ונסכיהם כמדובר, ותו לא. אלא מפרטים, מפאת החידוש (דקרבנות התמיד הרי אומרים בכל יום). וה"נ ה"ל להזכיר את ניסוך המים מצד החידוש וכדי לפרסם את הדבר.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
הצבי אמר:
HaimL אמר:
שמעיה אמר:
ניסוך המים שייך לקרבן התמיד ולא לקרבן המוסף, כך שכפי שאין מזכירים את ניסוך יין התמיד, כך אין מזכירים את ניסוך מימיו.

שו"ר שהעיר בכעי"ז הרב @הצבי 
אבל אומרים ושני תמידים כהלכתם. משמע עם המנחה והנסכים. אבל בסוכות יש גם ניסוך המים, ולא כמו בכל השנה, ועוד שהיה מן הראוי לפרסמו דווקא משום שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.

אבל בעיקר העניין הכל תלוי באם נאמר שהוא מנסכי התמיד או המוסף וצל''ב ד''ז.
כבר הביאו מהרמב''ם שהוא עם תמיד של שחר ומקורו מיומא כ''ו.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
הצבי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ולמה בשבועות אין מזכירין את הקרבנות הבאים עם שתי הלחם?

ושתי הלחם עצמם? וקרבן העומר בט''ז ניסן?
אבל כאן לכאו' השאילה קשה אם נאמר שניסון המים הוא מנסכי הקרבן שא''כ הי' ראוי להזכירו, ומשא''כ אם הוא קרבן בפנ''ע דאז כבר ל''ק כ''כ, והוה כמו כל הנ''ל.
וידוע שהגר''ח תלה בזה ג' ספיקות שנסתפקו בירושלמי סוכה פ''ד ה''ו, אם הקדים לניסוך המים לקרבן כשר או לא ,ואם ניסכו בלילה כשר, ואם לא ניסך היום מהו שינסך למחר, ויש בזה פלוגתת ראשונים מפו', והרוצה בירור דברים בכ''ז יפנה נא לעיין בס' זבח יעקב לפ' השוחט ומעלה בזבחים על דף ק''י ע''ב. וישנו באוצה''ח כמדומה.
האבנ''ז בשו''ת או''ח תצה הביא נ''מ נוספת - אם חייבין משום פיגול, דהוא רק בבאין עם הזבח.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
הצבי אמר:
HaimL אמר:
שמעיה אמר:
ניסוך המים שייך לקרבן התמיד ולא לקרבן המוסף, כך שכפי שאין מזכירים את ניסוך יין התמיד, כך אין מזכירים את ניסוך מימיו.

שו"ר שהעיר בכעי"ז הרב @הצבי 
אבל אומרים ושני תמידים כהלכתם. משמע עם המנחה והנסכים. אבל בסוכות יש גם ניסוך המים, ולא כמו בכל השנה, ועוד שהיה מן הראוי לפרסמו דווקא משום שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
השאילה הא' ל''ק כלל לענ''ד וצדקו ד' הרב @קדמא ואזלא , ועל השאילה הב' אין לי מה לומר. לדידי נ'שא''א לשאול כאלו שאילות.

אבל בעיקר העניין הכל תלוי באם נאמר שהוא מנסכי התמיד או המוסף וצל''ב ד''ז.
למה מוסף? הרי מבואר להדיא בגמ' יומא וסוכה שניסוך המים היה בהקרבת תמיד של שחר יחד עם הקרבת נסכי היין. מה השאלה בזה?
 
 

הצבי

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
הצבי אמר:
HaimL אמר:
אבל אומרים ושני תמידים כהלכתם. משמע עם המנחה והנסכים. אבל בסוכות יש גם ניסוך המים, ולא כמו בכל השנה, ועוד שהיה מן הראוי לפרסמו דווקא משום שהוא דבר שאין הצדוקים מודים בו.
השאילה הא' ל''ק כלל לענ''ד וצדקו ד' הרב @קדמא ואזלא , ועל השאילה הב' אין לי מה לומר. לדידי נ'שא''א לשאול כאלו שאילות.

אבל בעיקר העניין הכל תלוי באם נאמר שהוא מנסכי התמיד או המוסף וצל''ב ד''ז.
למה מוסף? הרי מבואר להדיא בגמ' יומא וסוכה שניסוך המים היה בהקרבת תמיד של שחר יחד עם הקרבת נסכי היין. מה השאלה בזה?
 
בוודאי. אתה צודק הי' לי טשטוש בעניין הזה איזה זמן.
 
חלק עליון תַחתִית