עדותך היא על בני תימן - שאין בהם האומרו?למה זה תשאל לשמי אמר:לא. ככלל. אמירת פיוטים מועטה מאוד אצל בני עדות המזרח, ותחתיה אומרים סליחות בכל תפילה ותפילה.
משתדל לעשות רצון ה' אמר:באותו עניין.
למה המנגינה לא מסודרת לפי הנושאים.
זה א"ב כפול, [למעט אות א' שזה האוחז, ואלי זה התירוץ וצ"ע.] ולפי נושא, ובמנגינה מדביקים את אות ב' עם ג' וכן על זה הדרך.
כדאי לפתוח את המחזור לפני שמגיבים.
משתדל לעשות רצון ה' אמר:באותו עניין.
למה המנגינה לא מסודרת לפי הנושאים.
זה א"ב כפול, [למעט אות א' שזה האוחז, ואלי זה התירוץ וצ"ע.] ולפי נושא, ובמנגינה מדביקים את אות ב' עם ג' וכן על זה הדרך.
כדאי לפתוח את המחזור לפני שמגיבים.
ובכן אמר:עדותך היא על בני תימן - שאין בהם האומרו?למה זה תשאל לשמי אמר:לא. ככלל. אמירת פיוטים מועטה מאוד אצל בני עדות המזרח, ותחתיה אומרים סליחות בכל תפילה ותפילה.
שאלתי, מאחר והועד שהתימנים אומרים אותו.למה זה תשאל לשמי אמר:(ולמה שיהיה? כלום מופיע ’מא כבר‘ בסידורי אשכנז?...)
גם זה ראוי לבדוק, מאחר שהובאו כוונות השמות שבפיוט הנ"ל בשער הכוונות, ומשם הועתקו גם למשנת חסידים.למה זה תשאל לשמי אמר:אך ככל הנראה כן הוא אצל בני ספרד.
ובכן אמר:שאלתי, מאחר והועד שהתימנים אומרים אותו.למה זה תשאל לשמי אמר:(ולמה שיהיה? כלום מופיע ’מא כבר‘ בסידורי אשכנז?...)
כנראה עדות של טעות היא.
גם זה ראוי לבדוק, מאחר שהובאו כוונות השמות שבפיוט הנ"ל בשער הכוונות, ומשם הועתקו גם למשנת חסידים.למה זה תשאל לשמי אמר:אך ככל הנראה כן הוא אצל בני ספרד.
הרבה מאחב"י האשכנזים יוצאי אונגרן תושבי ניו יורק והגלילות לא יודעים להבדיל בין ספרדים לתימנים כל שחום עור יהודי יכול להיקרא בפיהם "תימנער", ודבר זה ידוע ומפורסם.ובכן אמר:האם נהוג בקרב אחינו בני תימן לאמרו?
ואם כן, בנוסח השאמי, או גם הבלדי?
מי יודע?
@דבש לפי
@הכהן
בעקבות דברים אלו:
עס איז פון די איינציגסטע פיוטים וואס די תימנ'ער זאגן אויך.
באידיש אין שום תרגום תקין לאוסף המילים הללו, (כנראה השתמשת בתוכנת תרגום כלשהו)למה זה תשאל לשמי אמר:משמעות דער שרייבער ינווענטאַד טינגז פֿון דעוועלאָפּעד קאָפּ...
יעוי' כאן, ודו"ק.בשלמא אמר:(כנראה השתמשת בתוכנת תרגום כלשהו)
ולאו יחידאה הוא...אופטימי אמר:מעניין לציין למשך חכמה בפרשת שמות (ג י"ד) שעמל לפרש הסמיכות
ועל כגון דא איכא למימרלבי במערב אמר:יעוי' כאן, ודו"ק.בשלמא אמר:(כנראה השתמשת בתוכנת תרגום כלשהו)
והנראה לי שעיקר השרבוב יסודו ממה שהמהרי"ל היה מסמיך את המלך המשפט להאוחז ביד משפט, וממילא וכל מאמינים נשאר תלוי לקטע הבא.עוגן אמר:שמעתי, כי נשתרבב הדבר
לבי במערב אמר:ולאו יחידאה הוא...אופטימי אמר:מעניין לציין למשך חכמה בפרשת שמות (ג י"ד) שעמל לפרש הסמיכות
בשלמא אמר:ועל כגון דא איכא למימרלבי במערב אמר:יעוי' כאן, ודו"ק.בשלמא אמר:(כנראה השתמשת בתוכנת תרגום כלשהו)
דער "מתרגם" ינווענטאַד טינגז פֿון דעוועלאָפּעד קאָפּ.
בשלמא אמר:והנראה לי שעיקר השרבוב יסודו ממה שהמהרי"ל היה מסמיך את המלך המשפט להאוחז ביד משפט, וממילא וכל מאמינים נשאר תלוי לקטע הבא.עוגן אמר:שמעתי, כי נשתרבב הדבר
(דבר זה אינו מתרץ את שאר הפיוטים ששובשו, וכנראה שבכוונה תחילה נעשה הדבר, ואין מקום לתיקונים)
אני משתמש במחזור הישן של אשכוליצחק אמר:משתדל לעשות רצון ה' אמר:באותו עניין.
למה המנגינה לא מסודרת לפי הנושאים.
זה א"ב כפול, [למעט אות א' שזה האוחז, ואלי זה התירוץ וצ"ע.] ולפי נושא, ובמנגינה מדביקים את אות ב' עם ג' וכן על זה הדרך.
כדאי לפתוח את המחזור לפני שמגיבים.
זה באמת חבל מאד שבגלל סדר המנגינה מפסידים את עיקר היופי של הפיוט. לא מבין איך אפשר להתפלל רק עם מנגינה בלי לשים לב למילים ולמבנה.
כנראה זה התחיל במנהג שהש"ץ היה אומר האוחז ביד מידת משפט והציבור היה עונה וכל מאמינים שהוא קל אמונה, וכך היו אומרים את כל הפיוט, ובהמשך הציבור השתוקק להוסיף ולומר גם את החלק של הש"ץ ואז השתבש הענין.
הרבה יותר מרגיז זה לראות את המחזורים החדשים שעיקר ענינם הוא להשמיט מהמחזור (ע"י כתב קטן) את כל מה שלא אומרים ברוב המקומות ובאופן שלא יהיה צורך לדלג כלום, ועוד הוסיפו בענין הפיוטים לעצב את העימוד בצורה כזו שהמחזור מודפס בהתאם לשיבושי הציבור. זה הופך את הילדים (והמבוגרים!) לשטחיים ומפונקים. במקום שילד ילדה יפנו זמן לפני הימים הנוראים ללמוד את המבנה הסדר והתכנית של התפילה, מסדרים להם מחזור שידאג לפַגרן אותם.
ואחב"י הספרדיים, אומרים אותו?בשלמא אמר:הרבה מאחב"י האשכנזים יוצאי אונגרן תושבי ניו יורק והגלילות לא יודעים להבדיל בין ספרדים לתימנים כל שחום עור יהודי יכול להיקרא בפיהם "תימנער", ודבר זה ידוע ומפורסם.ובכן אמר:האם נהוג בקרב אחינו בני תימן לאמרו?
ואם כן, בנוסח השאמי, או גם הבלדי?
מי יודע?
@דבש לפי
@הכהן
בעקבות דברים אלו:
עס איז פון די איינציגסטע פיוטים וואס די תימנ'ער זאגן אויך.
אני חושב שזה לא דומה.למה זה תשאל לשמי אמר:עכ''פ, יעיין היטב בדוגמה שהבאתי באותיות המוקטנות בהודעתי הקודמת, ויבין מה הסיכוי שיופיע בסידורי ספרד...
ער האָט עס אויסגעטראַכט אין זיין גרויסן קאָפּ.למה זה תשאל לשמי אמר:אדרבה, אולי יבוא רבנו @לבי במערב ויבאר (כדרכו בכ''מ באתרא הדין) לבן־הדרום כיצד יש לנזוף בכותב האידשאי ההוא...