יְדִיד אֲתוּי עֵֽבֶר יִדַּעֲךָ בָּעוֹלָם.
יִחוּם זְקוּנָיו הֶעֱלָה לְךָ לְכָלִיל:
כְּשֶׂה תָּמִים בֻּחַר אִישׁ תָּם.
כְּחָשַׁק יְשִׁיבַת אֹהָלִים וְנִמְשַׁךְ אַחֲרֶֽיךָ.
---
וקצת תמוה, היכן שבחו של יצחק אבינו ע"ה, דהא יחום זקוניו וכו', הוא עדיין שבחו של אאע"ה, ואינו מודיע את צדקתו של יצחק.
ונ"ל, בדרך אפשר, שאולי היה במקור "כמשה תמים בחר איש תם", דשה תמים הוא יצחק אבינו, דהוא עולה תמימה, וממנו בחר איש תם, כמארז"ל, ביצחק ולא כל יצחק. והכ"ף אינה כ"ף הדמיון, אלא כמו בחרוז כחשק ישיבת אהלים וכו'
וקצת ראיה לזה, דבפיוט אתה כוננת (שכמדומני מיוחס לפייט קדום יותר), ישנם החרוזים,
יָחִיד אַב הֲמוֹן פִּתְאֹם כְּכוֹכָב
זָרַח מֵאוּר כַּשְׂדִּים לְהָאִיר בַּחשֶׁךְ
כַּעַסְךָ הֵפַרְתָּ בְּשׁוּרְךָ פָעֳלוֹ
וּלְעֵת שֵׂבָתוֹ לְבָבוֹ חָקַרְתָּ
לִוְיַת חֵן מִמֶּנּוּ הוֹצֵאתָ
טָלֶה טָהוֹר מִכֶּבֶשֹ נִבְחָר
מִגִּזְעוֹ אִישׁ תָּם הוֹצֵאתָ
חֻתַּם [חָתוּם] בִּבְרִיתֶךָ מֵרֶחֶם לֻקָּח
---
והיינו כדאמרית, שהשה תמים, דהיינו טלה טהור, הוא יצחק אע"ה.
יִחוּם זְקוּנָיו הֶעֱלָה לְךָ לְכָלִיל:
כְּשֶׂה תָּמִים בֻּחַר אִישׁ תָּם.
כְּחָשַׁק יְשִׁיבַת אֹהָלִים וְנִמְשַׁךְ אַחֲרֶֽיךָ.
---
וקצת תמוה, היכן שבחו של יצחק אבינו ע"ה, דהא יחום זקוניו וכו', הוא עדיין שבחו של אאע"ה, ואינו מודיע את צדקתו של יצחק.
ונ"ל, בדרך אפשר, שאולי היה במקור "כמשה תמים בחר איש תם", דשה תמים הוא יצחק אבינו, דהוא עולה תמימה, וממנו בחר איש תם, כמארז"ל, ביצחק ולא כל יצחק. והכ"ף אינה כ"ף הדמיון, אלא כמו בחרוז כחשק ישיבת אהלים וכו'
וקצת ראיה לזה, דבפיוט אתה כוננת (שכמדומני מיוחס לפייט קדום יותר), ישנם החרוזים,
יָחִיד אַב הֲמוֹן פִּתְאֹם כְּכוֹכָב
זָרַח מֵאוּר כַּשְׂדִּים לְהָאִיר בַּחשֶׁךְ
כַּעַסְךָ הֵפַרְתָּ בְּשׁוּרְךָ פָעֳלוֹ
וּלְעֵת שֵׂבָתוֹ לְבָבוֹ חָקַרְתָּ
לִוְיַת חֵן מִמֶּנּוּ הוֹצֵאתָ
טָלֶה טָהוֹר מִכֶּבֶשֹ נִבְחָר
מִגִּזְעוֹ אִישׁ תָּם הוֹצֵאתָ
חֻתַּם [חָתוּם] בִּבְרִיתֶךָ מֵרֶחֶם לֻקָּח
---
והיינו כדאמרית, שהשה תמים, דהיינו טלה טהור, הוא יצחק אע"ה.