אכן כך היה ברור לי מראש, אבל רציתי להיות בטוח...פינחס רוזנצוויג אמר:מי שהקול שלו יפה יותר
אכן, התפלאתי על השאלה, הרי אתה @מבין עניןמבין ענין אמר:אכן כך היה ברור לי מראש, אבל רציתי להיות בטוח...פינחס רוזנצוויג אמר:מי שהקול שלו יפה יותר
צדיקוש אמר:אין כאן שום נפק"מ כיון שהחזן אינו מוציא יד"ח, ואפשר לההחליף 50 חזנים בסליחות אחד
פינחס רוזנצוויג אמר:מי שהקול שלו יפה יותר
לבי במערב אמר:לקוטי טעמים ומקורות לסליחות - כ''ק אדמו''ר מליובאוויטש זי''ע.JPG
ולכאו' עפ"ז יאמרו החזן דהסליחות עצמן.
מָֽה־אֶעֱשֶׂ֤ה לָאֵ֙לֶּה֙ הַיּ֔וֹם...מבין ענין אמר:לא של בני ספרד
אך כבודו שאל לגבי סליחות, ולמה תניא את עיקר כוונת שאלתך הכא.מבין ענין אמר:בשחרית כן יש נ"מ ויש המקפידים שדוקא החזן שחוזר חזרת הש"ץ יאמר התתקבל, ולא זה שעלה לאשרי ובא לציון [כמנהג בני אשכנז].
לפי השקליא וטריא שהתנהל בינו לבין @פינחס רוזנצוויג לא משמע כך, דבא לטעון לו דבסליחות לא בעינן יציאת י״ח בחזן, והוא בא והשיב משחרית שבעינן שיוציא י״ח.לבי במערב אמר:רצה להביא ראי' ולדמות (לפענ"ד - די־בצדק) משחרית לסליחות.
בקדיש הדין שונה ואסכים עמך בזה, אך בדין חזרת הש״ץ לא קרב זה אל זה כל הלילה, אף שנהוג תמיד שהש״ץ של התפילה הוא זה שיעשה הקדיש, בסליחות כל אחד אחר עושה פיוט אחר או ויעבור אחר.לבי במערב אמר:לא כך הבנתי, אך כנראה שאכן זו היתה כוונתו.
[תמהני: אם אינו מוציא י"ח - אין שום נפקותא בזהות אומר הקדיש? ולדעתו, אין טעם שיתייחסו כותבי המנהגים למקרים כאלה?].
לא הבנתי הכוונה. אם לחלק בין שחרית לסליחות - כנראה הוא ע"פ מנהג בני ספרד, כי האשכנזים (נראה ש)יקפידו בזה (ובד"כ לא מעלים כלל שני חזנים, עד שיש הנוהגים כי אומר הסליחות אף עובר לפני התיבה בשחרית...).לביא אמר:בקדיש הדין שונה ואסכים עמך בזה, אך בדין חזרת הש״ץ לא קרב זה אל זה כל הלילה
בקדיש יש עניין שהציבור צריך לשמוע לצאת י״ח, חזרת הש״ץ לא מוציא י״ח, והצורך לשמוע הוא כדי לקיים התקנה.לבי במערב אמר:לא הבנתי הכוונה. אם לחלק בין שחרית לסליחות - כנראה הוא ע"פ מנהג בני ספרד, כי האשכנזים (נראה ש)יקפידו בזה (ובד"כ לא מעלים כלל שני חזנים, עד שיש הנוהגים כי אומר הסליחות אף עובר לפני התיבה בשחרית...).לביא אמר:בקדיש הדין שונה ואסכים עמך בזה, אך בדין חזרת הש״ץ לא קרב זה אל זה כל הלילה
חזרת הש"ץ מוציאה את הצבור יד"ח התקנה... (וה"ה בקדיש).לביא אמר:חזרת הש״ץ לא מוציא י״ח, והצורך לשמוע הוא כדי לקיים התקנה.
יש לי לבוא לפלפל עמך שבדיני לא פלוג לא חמור הלא פלוג מעיקר הדין, וקדיש הוא תקנת ראשונים ומקיימים אותו מעיקר תקנתו. אך אין זה נידוננו.לבי במערב אמר:חזרת הש"ץ מוציאה את הצבור יד"ח התקנה... (וה"ה בקדיש).לביא אמר:חזרת הש״ץ לא מוציא י״ח, והצורך לשמוע הוא כדי לקיים התקנה.
אכן, הצורך לשמוע הוא כדי שלא יהיו הברכות לבטלה, ולולי זאת - תבטל התקנה.
כמדומה שחשש ברכה לבטלה חמור מביטולו של קדיש, עם כל שגב תקנה זו.
זה ודאי מוסכם לכו"ע...לביא אמר:ועכ״פ בנידוננו נסיק שלאשנכזים כנראה יש להחמיר יותר.