הבדל בסדר סיום התפילה בין שבת לחול לפי נוסח אשכנז

well

משתמש ותיק
כידוע לפי נוסח אשכנז מסיימים את התפילה בימות החול בסדר הזה: עלינו, שיר של יום, פטום הקטורת.
ואילו בשבת הסדר: פטום הקטורת, עלינו, שיר של יום.
האם ידוע למישהו מקורות המביאים טעם לשינוי הזה?
 
 

שילה צבי

משתמש רגיל
כמדומני שההבדל הוא פשוט, שבחו"ל לא נהגו לומר פיטום הקטורת כדאיתא ברמ"א. וכשכן אמרו (בשבת) הוכנס "בתוך" התפילה- דהיינו לפני עלינו לשבח. וכשהתחילו אשכנזים לומר בארה"ק, הכניסו את זה "מחוץ" לתפילה, דהיינו אחרי עלינו לשבח.
 

אור זורח

משתמש ותיק
יש לזה אשכול
אני לא יודע איך מציינים אשכול
אבל תוכל לעשות מה שאני עשיתי
לעשות על תוכנת חיפוש
פטום הקטורת בשבת
ומיד תגיע להאשכול המדובר
 

well

משתמש ותיק
פותח הנושא
שילה צבי אמר:
כמדומני שההבדל הוא פשוט, שבחו"ל לא נהגו לומר פיטום הקטורת כדאיתא ברמ"א. וכשכן אמרו (בשבת) הוכנס "בתוך" התפילה- דהיינו לפני עלינו לשבח. וכשהתחילו אשכנזים לומר בארה"ק, הכניסו את זה "מחוץ" לתפילה, דהיינו אחרי עלינו לשבח.
רעיון יפה, ומצאתי שכתבו אותו כבר באשכול שציינו כאן.
עדיין אשמח לקבל מקור לזה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
הרי מנהג אשכנז שאין אומרים אין כאלוקנו ביוה"כ, וכתוב בשם מהרי"ל הטעם שעיקרו אינו אלא להשלמת מאה ברכות, וביום הכיפורים אין צריך לפי שכבר אמרוהו בפייט שבסוף מוסף.
ושמעתי מאבי מורי ורבי שליט"א שזה הטעם להסמיך אין כאלוקנו לתפילת מוסף, שבא להשלמת מאה ברכות ומישך שייכא לתפילת המוספין שאך היא תוספת ברכות מצד קדושת היום. וזה לא שייך בימות החול, שעיקר אין כאלוקנו בימות החול [מלבד שהוא מנהג מאוחר] אינו אלא משום פיטום הקטורת.
 

דניאלי

משתמש ותיק
לכאורה פיטום הקטורת אינו חלק מהתפילה, אלא שנוהגים לאומרו מיד אחרי התפילה, ואחד הראיות לזה מהא שמורידים התפילין לפני כן. ואלי בשבת כן תיקנוהו על סדר התפילה וכמו שאומרים השיר שהלויים מטעם המבואר בפוסקים כי בשבת יש זמן... 
 

הכהן

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
יש לזה אשכול
אני לא יודע איך מציינים אשכול
אבל תוכל לעשות מה שאני עשיתי
לעשות על תוכנת חיפוש
פטום הקטורת בשבת
ומיד תגיע להאשכול המדובר
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=20&t=2902
 
 
חלק עליון תַחתִית