ההבדל בין אברהם ויצחק ליעקב

מה אדבר

משתמש ותיק
זכור לברית בית הבתרים
ותראה לפניך עקדת יחיד
ולמען ישראל אבינו.

שאלתי היא, מדוע בהזכרת אברהם ויצחק יש נימוק, אברהם בזכות בין הבתרים, ויצחק בזכות העקידה, ואילו יעקב אבינו מספיק עצם הזכרתו בכדי להיוושע.

כיוצא בדבר אתה אומר
עוד יזכר לנו אהבת איתן
ובבן הנעקד ישבית מדיינינו
ובזכות התם יוציא איום לצדק דיננו.
 

אור זורח

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
זכור לברית בית הבתרים
ותראה לפניך עקדת יחיד
ולמען ישראל אבינו.

שאלתי היא, מדוע בהזכרת אברהם ויצחק יש נימוק, אברהם בזכות בין הבתרים, ויצחק בזכות העקידה, ואילו יעקב אבינו מספיק עצם הזכרתו בכדי להיוושע.

כיוצא בדבר אתה אומר
עוד יזכר לנו אהבת איתן
ובבן הנעקד ישבית מדיינינו
ובזכות התם יוציא איום לצדק דיננו.
להרב @מה אדבר 
השלום והברכה

יישר כח מאוד מאוד על השאלה המצויינת והמתבקשת לכל מעיין
אולי יש לומר שיסודו בנוי על מה שאמרו בתענית ה' ב' יעקב אבינו לא מת.
אבל הנפטרים יש להזכיר מעשיהם
ואולי לכן אומרים ולמען ישראל אבינו כמו שהבאתם 
אף על פי שגם אברהם ויצחק הם מהאבות
והיינו משום שיעקב אבינו לא מת והוא אבינו במדריגת יתר.

ושוב ייש''כ מאוד מאוד על השאלה
ואולי יש לומר ביאורים יותר מרווחים.
בידידות
בברכת התורה
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
ובזכות התם
הרי זהו ה'נימוק', שבזכות תמימות יעקב אבינו יוציא לצדק דיננו.
 
מה אדבר אמר:
ואילו יעקב אבינו מספיק עצם הזכרתו בכדי להיוושע.
הרמ"ק פירש ('תפלה למשה' על־אתר) שהכוונה למטתו השלמה [והתיקון שנפעל עי"ז], ועד"ז במצורף: עבודת התמיד למהר''א חאבילייו.JPG
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
זכור לברית בית הבתרים
ותראה לפניך עקדת יחיד
ולמען ישראל אבינו.

שאלתי היא, מדוע בהזכרת אברהם ויצחק יש נימוק, אברהם בזכות בין הבתרים, ויצחק בזכות העקידה, ואילו יעקב אבינו מספיק עצם הזכרתו בכדי להיוושע.

כיוצא בדבר אתה אומר
עוד יזכר לנו אהבת איתן
ובבן הנעקד ישבית מדיינינו
ובזכות התם יוציא איום לצדק דיננו.

נראה לענ"ד שאברהם ויצחק הם חסד ודין כלומר ברגע שפסק הדין הוא להרע הם אינם יכולים לעזור אך יעקב שהוא מידת הרחמים שייך גם כן לאחר פיסקת הדין ולא רק צריך את שמו ותו לא
 
חלק עליון תַחתִית