יושב אוהלים
משתמש ותיק
בגמ' ברכות סא: מבואר ש'בכל נפשך' פירושו "אפילו הוא נוטל את נפשך", ו'בכל מאודך' פירושו בכל ממונך.
ויש לעיין על מה קאי המילים 'בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך' - על 'ואהבת' או על 'שמע ישראל...'
אם מפרשים כמו שלכאורה נראה מפשטות הפסוק "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" שזה הולך על מצות אהבת ה', קשה על זה מה שנאמר בכל מאודך, בכל ממונך, הרי מצוות אהבת ה' הוא מצוות עשה, ורק במצוות ל"ת אמרינן שצריך להוציא כל ממונו שלא לעבור על ל"ת שבתורה, וברוב מצוות עשה הכלל הוא "אל יבזבז יותר מחומש", וכי על מצוות אהבת ה' יש דין חדש שצריך למסור ע"ז כל ממונו?
ועוד יותר קשה מה שנאמר "בכל נפשך - אפילו הוא נוטל את נפשך", ולא מצינו מצוות עשה שצריכים למסור עליו את הנפש. (מלבד לדעה מסויימת גם בפסח ומילה שיש בהם כרת - כמדומני), וכי בא הכתוב לחדש כאן שמצוות "אהבת ה'" הוא ביהרג ואל יעבור? אתמהה.
ואלא מאי שתמצא לומר שחוזרים מילים אלו על פסוק "שמע ישראל ה"א ה' אחד", שזה ציווי על אמונה בייחוד ה', וע"ז אכן מצינו חיוב של יהרג ואל יעבור וכ"ש לתת כל ממונו, גם זה קשה, (מלבד שזה לא כל כך מסתדר בלשון הפסוק, וגם אם יש לדרוש כך, צ"ב מהו פשוטו של מקרא), אבל מאי קמ"ל ,בכל מאודך, הרי בכפירה בייחוד ה' יש גם לא תעשה, לא יהיה לך אלהים אחרים, ובכל מצוות ל"ת קיי"ל שצריך למסור כל ממונו, (וזה לא נלמד מפסוק זה), ומאי אתי קרא לחדש כאן שצריך למסור כל ממונו.
ויש לעיין על מה קאי המילים 'בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך' - על 'ואהבת' או על 'שמע ישראל...'
אם מפרשים כמו שלכאורה נראה מפשטות הפסוק "ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" שזה הולך על מצות אהבת ה', קשה על זה מה שנאמר בכל מאודך, בכל ממונך, הרי מצוות אהבת ה' הוא מצוות עשה, ורק במצוות ל"ת אמרינן שצריך להוציא כל ממונו שלא לעבור על ל"ת שבתורה, וברוב מצוות עשה הכלל הוא "אל יבזבז יותר מחומש", וכי על מצוות אהבת ה' יש דין חדש שצריך למסור ע"ז כל ממונו?
ועוד יותר קשה מה שנאמר "בכל נפשך - אפילו הוא נוטל את נפשך", ולא מצינו מצוות עשה שצריכים למסור עליו את הנפש. (מלבד לדעה מסויימת גם בפסח ומילה שיש בהם כרת - כמדומני), וכי בא הכתוב לחדש כאן שמצוות "אהבת ה'" הוא ביהרג ואל יעבור? אתמהה.
ואלא מאי שתמצא לומר שחוזרים מילים אלו על פסוק "שמע ישראל ה"א ה' אחד", שזה ציווי על אמונה בייחוד ה', וע"ז אכן מצינו חיוב של יהרג ואל יעבור וכ"ש לתת כל ממונו, גם זה קשה, (מלבד שזה לא כל כך מסתדר בלשון הפסוק, וגם אם יש לדרוש כך, צ"ב מהו פשוטו של מקרא), אבל מאי קמ"ל ,בכל מאודך, הרי בכפירה בייחוד ה' יש גם לא תעשה, לא יהיה לך אלהים אחרים, ובכל מצוות ל"ת קיי"ל שצריך למסור כל ממונו, (וזה לא נלמד מפסוק זה), ומאי אתי קרא לחדש כאן שצריך למסור כל ממונו.