לעמוד קרוב לכוהנים בברכתם מנהג טוב או מנהג שטות?

ערבה

משתמש ותיק
היום בשעת ברכת כהנים כשראיתי כמה יהודים רצים לעבר הכהנים בברכתם התעוררתי לחשוב האם יש לכך מקור ומנהג של טעם הוא? או שמדובר במנהג שטות שמקורו בהבנה שהברכה היא חלוקת דולרים והקרוב קרוב תופש וזוכה. 
אמנם ליבי אומר לי כאפשרות השנייה, אך דעת בעלי בתים הפוכה וכו' וע"כ אשמח אם יש למישהו ידיעה אמיתית בנושא.

כ"כ ראיתי כמה חזנים בשטיבלאך בו אני מתפלל שבשעת ברכת כהנים הופכים פניהם ורגליהם לכיוון הכוהנים או שממש פוסעים כמה פסיעות לאחור עם רגליים צמודות כדי לתפוש את הברכה ולא להיות מאחורי הכהנים, כאן כבר עוברים על הלכה, אך עדיין אשאל אולי עולם הפוך ראיתי?  
    
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ערבה אמר:
ממש פוסעים כמה פסיעות לאחור עם רגליים צמודות
כנראה שמלאכים הם, ועושים ממש מופת בשטיבלך! מה שאין העין יכול לראות ואין הרגל יכול לעשות "פוסעים פסיעות" עם רגליים צמודות" - אולי קופצים, אבל לפסוע כמה פסיעות עם רגליים צמודות??
 

DS054

משתמש רגיל
השאלה היא אם הם הלכו להיות קרובים או שהם רצו להיות כנגד פני הכהנים כי א"כ אז יש עניין כזה וכמו שמובא במשנ"ב דרשו[קכח, כד] שכך נהג החת"ס וכן הסטייפלער.
ולכן אותם אנשים שראית נהגו ללכת ממקומם לפני ברכת כהנים למרות שלעומד מן הצד שלא יודע את הסיבה זה יכול להיראות מוזר וכמו שכתבת.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
DS054 אמר:
להיות כנגד פני הכהנים כי א"כ אז יש עניין כזה וכמו שמובא במשנ"ב דרשו[קכח, כד] שכך נהג החת"ס וכן הסטייפלער.
ולכן נהגו חלק מהאנשים ללכת ממקומם לפני ברכת כהנים אל מול פני הכהנים
מעולם לא הבנתי דבר זה, וכי לפי "ענין" זה, אם יש רק כהן אחד אמורים כל מתפללי בית הכנסת לעמוד בשורה אחת, זה מאחורי זה, עומדים צפופים בטור ארוך כדי שכולם יהיו "מול פני הכהן"?
ועוד קשה שלפי"ז יוצא שההלכה שנאמר שבמילים 'יברכך' 'וישמרך' 'אליך' 'ויחונך' 'אליך' 'לך' [ושלום] צריכים הכהנים להסתובב הלוך וחזור כדי שידיהם יהיו מול כל העם שמתברכים, זה רק באופן שיש כאלה שאינם מקיימים את הענין הזה כראוי לעמוד מול פני הכהנים, שאל"כ הרי ממילא כולם עומדים ממש מולם כל הזמן, ולמה יצטרכו לסובב ידיהם?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
צדקת מאוד.
ואף אם מצאנו שמישהו עשה כך. המחקה אותו הינו מעשה קוף ושטות בעלמא.
אמנם הביאו במק"א בפורום, שצריך להרגיש בלבו שרוצה שהקב"ה ישפיע עליו הברכה דרך הכהנים. וזהו עיקר הכח שבברכת הכהנים (היכן שעומד במקומו).
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=12391
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
מי שנוהג כהחת"ס והסטייפלר הוא קוף ומעשה שטות?
לא הייתי ממהר להסיק כך, בפרט שראיתי רבים וטובים נוהגים כן.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ראיתי קשי יום רבים עושים כך. לא זה מה שעזר להם.
ראיתי גם קשי יום רבים רצים שני וחמישי ושני לאיזה קבר למציאת זווג. לא זה מה שעזר להם.
עם סגולה.. ואת העיקר שוכחים.

חד מחכמי הפורום שלח לי באישי:
אני חשבתי שפשטות לשון המחבר משמע כן:
שולחן ערוך אורח חיים קכח
בשעה שהכהנים מברכים העם, לא יביטו ולא יסיחו דעתם, אלא יהיו עיניהם כלפי מטה כמו שעומד בתפלה; והעם יכוונו לברכה, ויהיו פניהם כנגד פני הכהנים.
ואני משיב שפשטות כוונת השו"ע לא להפוך פניו לצד אחר אלא למזרח.
ועוד אפש"ל כוונתו שיפנה לכנגד הכהנים וארון הקדוש, אם עומד בצד ממש,
אבל ודאי לא עלה על דעתו שירוצו כל מתפללי בית הכנסת כנגד זוג הכהנים שעומדים על הדוכן.
 

DS054

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
מעולם לא הבנתי דבר זה, וכי לפי "ענין" זה, אם יש רק כהן אחד אמורים כל מתפללי בית הכנסת לעמוד בשורה אחת, זה מאחורי זה, עומדים צפופים בטור ארוך כדי שכולם יהיו "מול פני הכהן"?
ועוד קשה שלפי"ז יוצא שההלכה שנאמר שבמילים 'יברכך' 'וישמרך' 'אליך' 'ויחונך' 'אליך' 'לך' [ושלום] צריכים הכהנים להסתובב הלוך וחזור כדי שידיהם יהיו מול כל העם שמתברכים, זה רק באופן שיש כאלה שאינם מקיימים את הענין הזה כראוי לעמוד מול פני הכהנים, שאל"כ הרי ממילא כולם עומדים ממש מולם כל הזמן, ולמה יצטרכו לסובב ידיהם?
אתה שואל שאלה מצויינת וניסיתי לבדוק קצת ולבנתיים לא עלה בידי משהו מוסמך, אדרבה אשמח אם מישהו ירחיב בעניין
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פסקי תשובות אורח חיים סימן קכח
ואצל גדולי ישראל265 מצינו שלא הסתפקו בעמידה מן הצד ובצדדת הפנים לעבר הכהנים, אלא עקרו ממקומם ועמדו מכוון נגד הכהנים ממש,

הערות סימן קכח
265. כ"ה בהנהגות החת"ס, וכן ידוע שנהגו הרבה מגדולי ישראל, ובאורחות רבנו ח"א עמ' ס"ו שכן נהג הגרי"י קניבסקי זצ"ל, וכן נהג אא"ז זצ"ל, ובבית ברוך על החיי"א כלל ל"ב ס"ק קמ"ה כיון שאין מקור מדינא להנהגה זאת לכן מי שאינו מפורסם בפרישות וחסידות יש למנוע מזה משום יוהרא, ובפרט בדבר כזה שאין כל הציבור יכולים לעשות כן, ובתשובות והנהגות ח"ג סי' מ"ו כותב שמלשון הרמב"ם (בפי"ד מהל' תפילה ה"ז) מתבאר דצריך פנים כנגד פנים ממש כאדם המקבל ברכה מחבירו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
ובתשובות והנהגות ח"ג סי' מ"ו כותב שמלשון הרמב"ם (בפי"ד מהל' תפילה ה"ז) מתבאר דצריך פנים כנגד פנים ממש כאדם המקבל ברכה מחבירו.
אדרבה עכשיו שיש לכאורה כן מקור חזק לזה, עוד יותר קשה מה שהקשתי.
ועוד קשה למה כתב הבית ברוך שאין מקור מדינא להנהגה זאת, ושמי שאינו מפורסם בפרישות וחסידות יש למנוע מזה משום יוהרא, וכי לא ראה את הרמב"ם?
 

ערבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
DS054 אמר:
השאלה היא אם הם הלכו להיות קרובים או שהם רצו להיות כנגד פני הכהנים כי א"כ אז יש עניין כזה וכמו שמובא במשנ"ב דרשו[קכח, כד] שכך נהג החת"ס וכן הסטייפלער.
ולכן אותם אנשים שראית נהגו ללכת ממקומם לפני ברכת כהנים למרות שלעומד מן הצד שלא יודע את הסיבה זה יכול להיראות מוזר וכמו שכתבת.
יכול להיות שבמקרה של החת"ס והסטייפלער וכל ה'גדולים' שהוזכרו לאורך האשכול, שמן הסתם ישבו ב'מזרח' והוצרכו לקום ממקומם כדי לא להיות מאחורי הכהנים, הסברא משתנה, ובזה יתורצו קושיותיו של הרב הגאון היושב באהלים, וצריך אני לעיונכם.     
 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
ואף אם מצאנו שמישהו עשה כך. המחקה אותו הינו מעשה קוף ושטות בעלמא.
עד מתי לבטחון עצמי המופרז הזה?
גם אחרי שנוכחת שמקורו בקדושה אצל הרמב''ם והחת''ס והסטייפלער,
והלוואי היית כקוף במחיצתם.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יערב שיחי, שיחתך אינה עריבה.
אף אחד לא מוכן להיקרא קוף (אם הוא בן דעת)..
מי שעושה כי ההוא עושה, עליו נאמר במקום גדולים אל תעמוד!
וכבר העירו לך שיתכן והסטייפלער לא היה כך במכוון אלא משום שהלך ממקומו. וכך ראיתי רבים אחרי שנדו ממקומם. אך זה רק כנוסף למה שטענתי.
 

יקיר

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
צדקת מאוד.
ואף אם מצאנו שמישהו עשה כך. המחקה אותו הינו מעשה קוף ושטות בעלמא.

שאר לעמו אמר:
יערב שיחי, שיחתך אינה עריבה.
אף אחד לא מוכן להיקרא קוף (אם הוא בן דעת)..
מי שעושה כי ההוא עושה, עליו נאמר במקום גדולים אל תעמוד!

אבל להצדיק את הטענה נגד מנהג אותם מצוקי ארץ?
 

בשלמא

משתמש ותיק
ערבה אמר:
כ"כ ראיתי כמה חזנים בשטיבלאך בו אני מתפלל שבשעת ברכת כהנים הופכים פניהם ורגליהם לכיוון הכוהנים או שממש פוסעים כמה פסיעות לאחור עם רגליים צמודות כדי לתפוש את הברכה ולא להיות מאחורי הכהנים, כאן כבר עוברים על הלכה, אך עדיין אשאל אולי עולם הפוך ראיתי?  
    
אין היתר לפסוע ברגליים צמודות באמצע שמו"ע.
וגם הש"ץ שהוא כהן שהופך פניו עם רגליים צמודות הוא מנהג בעה"ב.
 
 

הצבי

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
פסקי תשובות אורח חיים סימן קכח
ואצל גדולי ישראל265 מצינו שלא הסתפקו בעמידה מן הצד ובצדדת הפנים לעבר הכהנים, אלא עקרו ממקומם ועמדו מכוון נגד הכהנים ממש,

הערות סימן קכח
265. כ"ה בהנהגות החת"ס, וכן ידוע שנהגו הרבה מגדולי ישראל, ובאורחות רבנו ח"א עמ' ס"ו שכן נהג הגרי"י קניבסקי זצ"ל, וכן נהג אא"ז זצ"ל, ובבית ברוך על החיי"א כלל ל"ב ס"ק קמ"ה כיון שאין מקור מדינא להנהגה זאת לכן מי שאינו מפורסם בפרישות וחסידות יש למנוע מזה משום יוהרא, ובפרט בדבר כזה שאין כל הציבור יכולים לעשות כן, ובתשובות והנהגות ח"ג סי' מ"ו כותב שמלשון הרמב"ם (בפי"ד מהל' תפילה ה"ז) מתבאר דצריך פנים כנגד פנים ממש כאדם המקבל ברכה מחבירו.
כמדומני [מאד] שכך נוהגים בבריסק
 

יקיר

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
אינני מבין. יש טענה על מישהו?

על מה כתבת צדקת מאוד?
יושב אוהלים אמר:
מעולם לא הבנתי דבר זה, וכי לפי "ענין" זה, אם יש רק כהן אחד אמורים כל מתפללי בית הכנסת לעמוד בשורה אחת, זה מאחורי זה, עומדים צפופים בטור ארוך כדי שכולם יהיו "מול פני הכהן"?
ועוד קשה שלפי"ז יוצא שההלכה שנאמר שבמילים 'יברכך' 'וישמרך' 'אליך' 'ויחונך' 'אליך' 'לך' [ושלום] צריכים הכהנים להסתובב הלוך וחזור כדי שידיהם יהיו מול כל העם שמתברכים, זה רק באופן שיש כאלה שאינם מקיימים את הענין הזה כראוי לעמוד מול פני הכהנים, שאל"כ הרי ממילא כולם עומדים ממש מולם כל הזמן, ולמה יצטרכו לסובב ידיהם?
 

יקיר

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
על הדברים הנכונים שלפני שם. מיותר לכתוב
ואני שב ושואל, האם אתה מצדיק את הטענות הללו כלפי מנהגם של מצוקי ארץ?
ומוסיף ושואל, איך מתיישבת ההתממות שלא מבינה מי טען משהו בכלל עם ההצדקה החוזרת והנשנית?
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
לא הבנתי את הדיוק מדברי הרמב"ם
שהרי גמ' ערוכה היא בסוטה דף לח ב בסוף העמוד
שהעם העומד בצדדים שלפני הכהנים הוא בכלל ברכה עי' שם
וכן פסק הרמב"ם תפילה טו ח. עם שהן אחורי הכנים אינן בכלל ברכה והעומדין מצידיהן הרי הן בכלל ברכה.

יש להוסיף שגם העומדים אחורי הכהנים אם הם אנוסים
ואינם יכולים לעמוד לפנייהם הרי הם בכלל ברכה
שהרי אמרו שם בסוטה לח ב שבמקרה של אונס אפילו אחיהם שבשדות בכלל ברכה.

בהקשר להנהגת הסטייפלער זכור לי שהתקרב כי רצה לשמוע את הכהנים [כי שמיעתו הייתה בקושי] 
 

הצבי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
לא הבנתי את הדיוק מדברי הרמב"ם
שהרי גמ' ערוכה היא בסוטה דף לח ב בסוף העמוד
שהעם העומד בצדדים שלפני הכהנים הוא בכלל ברכה עי' שם
וכן פסק הרמב"ם תפילה טו ח. עם שהן אחורי הכנים אינן בכלל ברכה והעומדין מצידיהן הרי הן בכלל ברכה.

יש להוסיף שגם העומדים אחורי הכהנים אם הם אנוסים
ואינם יכולים לעמוד לפנייהם הרי הם בכלל ברכה
שהרי אמרו שם בסוטה לח ב שבמקרה של אונס אפילו אחיהם שבשדות בכלל ברכה.
הביאור פשוט שהרמב''ם בהלכה שדייקו ממנה עוסק בהנהגת הישראל בשעת הברכה שלא יסיח דעת וכו' ואי''ז עניין להאם הוא בכלל הברכה או לא כמו שגם אם מסיח דעת הוא בכלל הברכה לכאו'.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
הצבי אמר:
הביאור פשוט שהרמב''ם בהלכה שדייקו ממנה עוסק בהנהגת הישראל בשעת הברכה שלא יסיח דעת וכו' ואי''ז עניין להאם הוא בכלל הברכה או לא כמו שגם אם מסיח דעת הוא בכלל הברכה לכאו'.

אכן זה מישב את תמיהתי אבל לענ"ד לא שמענו כזו הלכה מחודשת שכל הקהל צריך להעמד פנים בפנים
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
יקיר אמר:
ואני שב ושואל, האם אתה מצדיק את הטענות הללו כלפי מנהגם של מצוקי ארץ?
ומוסיף ושואל, איך מתיישבת ההתממות שלא מבינה מי טען משהו בכלל עם ההצדקה החוזרת והנשנית?
ח"ו לא היו לי שום "טענות", דייקתי ואמרתי, "לא הבנתי" ובשנית כתבתי "ועוד קשה" - התקשתי משום שבעניות ודלות דעתי לא הבנתי את מנהגם של גדולי ומצוקי אדץ הנ"ל, וא"כ הרב @שאר לעמו  לא הצדיק שום "טענה", שהרי אכן אף אחד לא טען משהו, אלא את זה שיש כאן מקום להקשות, ולא שחס וחלילה יש איזשהו טענה או פירכא נגדם.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=5723&p=182002&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA+%D7%9B%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%9D#p69945
לכל החברים: נא להמשיך את התגובות לנושא של 'צורת קערה' באשכול המיוחד לו. מה המקור של לצור צורת קערה בכפות הידיים בשעת ברכת כהנים?
ולהשאיר כאן רק תגובות בנושא העמידה קרוב לכהנים.
(ראיתי שהרב @בלדד השוחי אכן כבר עשה כך).
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
במשנ''ב מבו' שהכהנים מסתובבים תוך כדי הברכה כדי שהברכה תחול על כולם, וא''כ מוכח שהכהנים יגיעו אליך, אל תגיע אליהם. וכנודע לבעלי המחשבה שהברכה מגיעה למתברך מהמברך, ולא צריך עשייה מצד המתברך.
 

HaimL

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
במשנ''ב מבו' שהכהנים מסתובבים תוך כדי הברכה כדי שהברכה תחול על כולם, וא''כ מוכח שהכהנים יגיעו אליך, אל תגיע אליהם. וכנודע לבעלי המחשבה שהברכה מגיעה למתברך מהמברך, ולא צריך עשייה מצד המתברך.
את זה כבר לא הצלחתי להבין. מסתובבים, הכוונה היא, כדרך המדברים בפני קהל, שפונים פעם לצד ימין, פעם לצד שמאל ופעם היישר למרכז?
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מה אדבר אמר:
במשנ''ב מבו' שהכהנים מסתובבים תוך כדי הברכה כדי שהברכה תחול על כולם, וא''כ מוכח שהכהנים יגיעו אליך, אל תגיע אליהם. וכנודע לבעלי המחשבה שהברכה מגיעה למתברך מהמברך, ולא צריך עשייה מצד המתברך.
את זה כבר לא הצלחתי להבין. מסתובבים, הכוונה היא, כדרך המדברים בפני קהל, שפונים פעם לצד ימין, פעם לצד שמאל ופעם היישר למרכז?

ממש כך. עי' משנ''ב קכח קסח.
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
בנוגע לחזנים הכלי יקר על הפסוק ''אמור להם'' אומר שהחזן הוא כלי מלא והכהנים הם כלי ריקן ועיי''ש וא'כ מה הלחץ שלהם???
וצע''ג
 
חלק עליון תַחתִית