ברוך שם כבוד מלכותו וכו' - מה הפירוש?

אברך

משתמש ותיק
שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן סג סעיף ד
עיקר הכוונה הוא (יב) בפסוק ראשון, הלכך אם קרא ולא כוון לבו בפסוק ראשון, לא יצא י"ח וחוזר וקורא.

משנה ברורה
(יב) בפסוק ראשון - עיין סקי"א דה"ה בשכמל"ו, [שעה"צ טו - פמ"ג] ואם לא כיון בו ג"כ צריך לחזור ולקרות בכונה:

ושאֵלָתי - מה הפירוש הפשוט של "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"?
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
ספרא אמר אמר:
תתרבה השפעת כבוד מלכותו לעולם ועד
עיין נפה"ח שער ג' וחיי אדם ס' ו'
מה זה "השפעת כבוד מלכותו"? ידיעת הברואים על כבוד מלכותו?
 
 

ספרא אמר

משתמש רגיל
יש השפעה וברכה שה' נותן בעולם וזהו ברוך שאנו מבקשים שתתרבה השפעתו של

שם כבוד מלכותו הוא כינוי להתגלות שם ה' בבריאה

לעולם ועד
דהיינו אני מבקש שיתרבה גילוי כבוד מלכותו לעולם ועד
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
ספרא אמר אמר:
יש השפעה וברכה שה' נותן בעולם וזהו ברוך שאנו מבקשים שתתרבה השפעתו של

שם כבוד מלכותו הוא כינוי להתגלות שם ה' בבריאה

לעולם ועד
דהיינו אני מבקש שיתרבה גילוי כבוד מלכותו לעולם ועד
איך ע"י השפעת הברכה מהשי"ת מתגלה כבוד מלכותו? כי רואים מציאותו ית' וכוחו ית'? זו כוונתך במילים 'התגלות שם ה' בבריאה'?
 
 

כדי

משתמש ותיק
במושכל ראשון "יתברך שם..." פירושו שכאשר יוזכר שמו, יבורך.
 

ספרא אמר

משתמש רגיל
אברך אמר:
איך ע"י השפעת הברכה מהשי"ת מתגלה כבוד מלכותו? כי רואים מציאותו ית' וכוחו ית'? זו כוונתך במילים 'התגלות שם ה' בבריאה'?
אכן כן
 

קשישא

משתמש רגיל
גבריאל פולארד אמר:
קשישא אמר:
ברוך שם כבוד היינו איש"ר

כדמשמע בתרגום ירושלמי ויחי פרק מט פס' ב

בזה חשבתי ליישב קו' שהתקשיתי בה שמצינו  ביוהכ"פ שאומרים ברוך שם בקול רם ומבואר שהסיבה כיון שאנו כמלאכים לכך מותר לנו לומר בקול רם 
אך הוקשה לי למה צריך לומר בקול רם והיה צריך להיות שביו"כ מותר לומר איך שרוצים ואין דין דווקא בקול רם 
ולהנ"ל א"ש כיון שאחרי שאנו כמלאכים ממילא הדר דינא לומר בקול רם מדין כל העונה איש"ר בכל כוחו וכו' 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ספרא אמר אמר:
תתרבה השפעת כבוד מלכותו לעולם ועד
עיין נפה"ח שער ג' וחיי אדם ס' ו'\
הפשטות אינה כנה"ח, אלא ברוך מלשון ברכה ושבח,וכבר הביאו התרגום לברוך כבוד ה', דמשבחין ואומרין בריך וכו'. וגם כאן ברוך שם, משובח ומרומם שם ה' לעולם. ושם-כבוד-מלכותו, הפירוש שם ה', שהוא מלך על הכל.
יש גם הבדל ברור, בין ברוך שם, ליהא שמיה. ברוך שם הוא שבח, והכרה בכך ששם ה' תמיד משובח ומפואר, ואין חיסרון בכבוד ה'. יהא שמיה, אנו רואים שיש חיסרון בכבוד ה' לעיני הבריות בגלות, ומבקשים ומתחננים להשלמת חיסרון זה. וליבי אומר לי, שלכן ברוך שם יש בו קנאת המלאכים, כי בנ"א לא רואים במצב של הגלות, את זה, שאין כל חיסרון בכבוד ה'. ולגבי תרגום ירושלמי, או שזה מח' מדרשים, או (יותר מסתבר) שהתרגום הוא לתוכן הכללי, וברור שברוך שם, ויהא שמיה רבא, תוכנם אחד, רק ממבטים שונים, ברוך שם ממבט מעל קטנות מבטנו בעוה"ז בזמן הגלות, ויהא שמיה רבא, בחשכת הגלות, וצעקה ותחינה להתגלות כבוד ה' ושלא יתחלל יותר שמו.
 

אליהוא

משתמש רגיל
לענ"ד:
"כבוד מלכותו" = הקב"ה, כמו, להבדיל, שמכנים מלך בו"ד: your majesty
"שם" איננו מה שאנחנו מבינים בעברית שלנו: name
אלא במקרא "שם" מקביל ל"זֵכֶר".
כמו: זה שמי לעלם וזה זכרי לדר דר. וכן בהרבה מקומות.
כאשר אומרים על האדם "יהי זכרו ברוך", שוב להבדיל, כך ניתן להבין את כל הפסוק "ברוך שם ..."
ככה נראה לי הפשט, אף כי חייבים לדרוש עוד.

אשמח אם מישהו יסכים או יסתור את הבנתי זו.
 

תתן אמת ליעקב

משתמש ותיק
בזה חשבתי ליישב קו' שהתקשיתי בה שמצינו ביוהכ"פ שאומרים ברוך שם בקול רם ומבואר שהסיבה כיון שאנו כמלאכים לכך מותר לנו לומר בקול רם
אך הוקשה לי למה צריך לומר בקול רם והיה צריך להיות שביו"כ מותר לומר איך שרוצים ואין דין דווקא בקול רם
ולהנ"ל א"ש כיון שאחרי שאנו כמלאכים ממילא הדר דינא לומר בקול רם מדין כל העונה איש"ר בכל כוחו וכו'
עדיין צ"ב לדעת רש"י שפי' לגבי איש"ר, בכל כוחו - בכל כוונתו
אך לקושטא דמילתא אין הכוונה כאן "בקול רם" כמו באיש"ר וכדו'
אלא כאן הכוונה היא לאפוקי מאמירה "בלחש" שבשאר ימות השנה
כלומר, בקול רם - שלא בלחש
 

דעה את ה'

משתמש ותיק
כולכם ב"כבוד מלכותו" או ב"שם". אבל מה זה? בקשה שיתרבה השפע וכו'? הודעה (כמו נבואה) שכך יהיה? (או פעולה. פעולת ריבוי כבוד שמו ע"י אמירה זו?).
אולי זה הנידון של כל משמעות "ברוך" ומהות ענין הברכה. אבל נדמה לי אולי בטעות שפה מודגש הקושי. בקיצור, מה לכוון.
 

דעה את ה'

משתמש ותיק
בשמע ישראל, ברור שהפשט (לא הסוד וכו') של הפסוק בקרי"ש, שאנחנו אומרים את מה שמה רבינו הודיע לעם ישראל (כמו שאמר להם שמע ישראל אתם יוצאים היום למלחמה וכו'...), ואכן אנחנו מזדהים עם מה שאמר ולכן אנחנו חוזרים ע"ז. וזהו קבלת עול מלכות שמים ומסי"נ וייחודו וכו'.
 

דור2000

משתמש ותיק
תתרבה השפעת כבוד מלכותו לעולם ועד
עיין נפה"ח שער ג' וחיי אדם ס' ו'
זמן רב גם אני כוונתי כך על פי הנפה"ח הזה, עד שחקרתי נושא זה וראיתי שלפי כל הראשונים הוא לשון שבח, כמו שכתב הרמב"ם (הלכות ק"ש א, ד) "לפיכך נהגו לומר שבח ששבח בו ישראל הזקן אחר פסוק זה". ודוחק גדול לומר שיש כאן בקשה או תפילה לגילוי כבוד מלכותו כמו שיש באיש"ר.
ונראה שהמשפט בשכמל"ו נסמך על הכתוב בתהלים (עב, יט) "וּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹדוֹ לְעוֹלָם, וִימַלֵּא כְּבוֹדוֹ אֶת כָּל הָאָרֶץ", (וכן מצאתי שציין בעולת תמיד לרב הומינר) אך חז"ל הוסיפו את המלה 'מלכותו', כיון שבא סמוך לשמע ישראל, שהרי קימא לן בר"ה (לב:) כר' יוסי דשְמַע יִשְרָאֵל הוא מלכות [וכן משמע בברכות (י"ג:) "כיון דאמלכתיה למעלה ולמטה ולארבע רוחות השמים תו לא צריכת"], לפיכך אומרים אחרי שמע ישראל ברוך שם כבוד מלכותו. ומה שהסמיכו בשכמל"ו לשמע ישראל זאת משום שמשמעות שניהם הוא יחוד ה', וכמו שכתב בב"י (סימן ס"ו), וז"ל: "מצאתי כתוב דבאמצע פסוק שמע ישראל אין להפסיק כלל שאין דבר גדול כקבלת מלכות שמים, ע"כ, ונראה לי דהוא הדין לבשכמל"ו שגם הוא מכלל היחוד, ומטעם זה אין להפסיק בין פסוק שמע ישראל לבשכמל"ו". וגם המפרשים בתהלים על הפסוק הנ"ל פרשו בהדיא שהוא לשון שבח ולא תפלה, וכן כתב הראב"ע שהוא שבח שיאמרו הגויים לעתיד, וכעין זה פירש המלבי"ם שיאמרו ברוך שם וכו' כאשר יוכר כבוד ה' גם בין העמים, ועיין גם ברד"ק ומצודות. וכן במד"ר איתא שכאשר משה עלה למרום שמע מלאכי השרת שאומרים בשכמל"ו והוריד אותו לישראל, ומשמע שם שבשכמל"ו הוא שירת מלאכי השרת ובו הם מקלסים לקב"ה. וכן מובא במפרשים שבשכמל"ו הוא שבח שמשבחים בו את הקב"ה אחר שמזכירים את שמו המיוחד, וכמו שהיו עונים במקדש על הזכרת השם בכל הברכות (תענית טז:), וכן ביוהכ"פ כשהיה כה"ג מזכיר את השם המפורש (מלחמת מצוה לר"מ המעילי; רבינו מנוח הל' יסוה"ת פ"א; מהרש"א פסחים נו.). וזהו גם ענין תקנת אמירת בשכמל"ו, אם נכשל חלילה בהזכרת שם שמים שלא לצורך, וכן אחרי תפילת אנא בכח בו רמוז שם ע"ב כידוע.
 

בן 40 לבינה

משתמש ותיק
"שם" איננו מה שאנחנו מבינים בעברית שלנו: name
אלא במקרא "שם" מקביל ל"זֵכֶר".
נכון מאד.

ונפלא ממש.

וקצת להרחיב לפי זה שגם ה"כבוד מלכותו" מתפרש על פי זה, שה"שם" של "כבוד מלכותו" יתברך לעולם ועד.

ולגופו של ענין, שמעתי בעבר מפי הג"ר אהרן צוקער מפוניבז' לרפו"ש, שהרס"ג בא' מספריו מביא את המשפט בשכמל"ו כדוגמא למשפט בו אותו העיקרון חוזר על עצמו כמה פעמים כל פעם במילה אחרת, אבל הכוונה בכל התיבות הללו היא פחות או יותר זהה.
ואמר דלפי"ז מצאנו קולא גדולה מה לכוון בבשכמל"ו.

איני זוכר בדיוק את הענין והמ"מ, יבואו היודעים ויאמרו. [הגאון הנ"ל בשנים האחרונות שרוי במצב מאד קשה ואין אפשרות לשאול אותו]
 

תתן אמת ליעקב

משתמש ותיק
ולגופו של ענין, שמעתי בעבר מפי הג"ר אהרן צוקער מפוניבז' לרפו"ש, שהרס"ג בא' מספריו מביא את המשפט בשכמל"ו כדוגמא למשפט בו אותו העיקרון חוזר על עצמו כמה פעמים כל פעם במילה אחרת, אבל הכוונה בכל התיבות הללו היא פחות או יותר זהה.
ואמר דלפי"ז מצאנו קולא גדולה מה לכוון בבשכמל"ו.

איני זוכר בדיוק את הענין והמ"מ, יבואו היודעים ויאמרו. [הגאון הנ"ל בשנים האחרונות שרוי במצב מאד קשה ואין אפשרות לשאול אותו]
1706118393806.png
1706118429071.png
 
חלק עליון תַחתִית