יהודי יהודי
משתמש רשום
בכמה מקומות רואים שיש לנו איזה ענין שהקב"ה ינקום בגויים כמו אבינו מלכנו נקום נקמת דם עבדיך השפוך או וינקום לעינינו נקמת דם עבדיו השפוך וצ"ע מה נרויח מזה חוץ מזה שאנחנו מאמינים שהכל נגזר משמים?
ראה כאן: https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=8&t=2066#p21338יהודי יהודי אמר:בכמה מקומות רואים שיש לנו איזה ענין שהקב"ה ינקום בגויים כמו אבינו מלכנו נקום נקמת דם עבדיך השפוך או וינקום לעינינו נקמת דם עבדיו השפוך וצ"ע מה נרויח מזה חוץ מזה שאנחנו מאמינים שהכל נגזר משמים?
יהודי יהודי אמר:צ"ע מה נרויח מזה
אין ספק שזהו שורש אחר, אבל מסתבר שהוא מהשורשים הקרובים שמשמעותם קרובה.והאיש משתאה אמר:נקמה לשון הקמה
[ראיתי, לא זוכר מקורו]
ראה אברבנאל פר' במדבר י, לב: ואמר קומה ה' ע"ד עתה אקום עתה אנשא כי הנקמה באויבים תכונה בקימה כמ"ש ומה אעשה כי יקום אל ואולי על זה אמר המשורר קומה ה' למנוחתך אתה וארון עזך.מקוה לטוב אמר:אין ספק שזהו שורש אחר, אבל מסתבר שהוא מהשורשים הקרובים שמשמעותם קרובה.והאיש משתאה אמר:נקמה לשון הקמה
[ראיתי, לא זוכר מקורו]
איני חושב שזה ענין של לאומיות. הלאומיות ענינה כבודו העצמי של האדם המשתייך ללאום, משום שע"י שמתרומם כבוד הלאום מתרומם גם כבודו שלו. ואילו כאן הענין הוא שיתגדל כבוד שמים, ומאחר ועם ישראל הוא המייצג את כבוד שמים נמצא שאם כבוד עם ישראל מתגדל זה אומר שכבוד ה' מתגדל.יעקב שלם אמר:יהודי יהודי אמר:צ"ע מה נרויח מזה
כמדומני שהקושיא נולדה מכך שאבדנו את הנושא של לאומיות
כנראה בגלל הפחד (המוצדק...) שלא נהייה דתיים לאומיים או חרדים לאומים אנחנו לא לאומיים כלל
אבל כמו שהכבוד של ת"ח הוא דבר שאסור שידרס וחייבים להילחם עליו
ןת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש וכו
כך גם כבוד עמ"י שזה כבוד ה' אסור שידרס
מי שלומד תנ"ך רואה שהפסוקים מרבים לדבר על זה