לעשות נקמה בגויים

יהודי יהודי

משתמש רשום
בכמה מקומות רואים שיש לנו איזה ענין שהקב"ה ינקום בגויים כמו אבינו מלכנו נקום נקמת דם עבדיך השפוך או וינקום לעינינו נקמת דם עבדיו השפוך וצ"ע מה נרויח מזה חוץ מזה שאנחנו מאמינים שהכל נגזר משמים? 
 

כדי

משתמש ותיק
עמ''י לא אמרו שירה על יצי''מ עד שראו את הנקמה במצרים. ויש הרבה להאריך בזה.
(ניצולי השואה למשל היו מסוייטים שנים אח''כ, אבל עמ''י ע''י שראו את הנקמה במצרים נגאלו גם גאולת הנפש).
 

בנציון

משתמש ותיק
יהודי יהודי אמר:
בכמה מקומות רואים שיש לנו איזה ענין שהקב"ה ינקום בגויים כמו אבינו מלכנו נקום נקמת דם עבדיך השפוך או וינקום לעינינו נקמת דם עבדיו השפוך וצ"ע מה נרויח מזה חוץ מזה שאנחנו מאמינים שהכל נגזר משמים? 
ראה כאן: https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=8&t=2066#p21338
וכאן: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=8&f=9&t=2985
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
יהודי יהודי אמר:
צ"ע מה נרויח מזה

כמדומני שהקושיא נולדה מכך שאבדנו את הנושא של לאומיות
כנראה בגלל הפחד (המוצדק...) שלא נהייה דתיים לאומיים או חרדים לאומים אנחנו לא לאומיים כלל

אבל כמו שהכבוד של ת"ח הוא דבר שאסור שידרס וחייבים להילחם עליו
ןת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש וכו

כך גם כבוד עמ"י שזה כבוד ה' אסור שידרס

מי שלומד תנ"ך רואה שהפסוקים מרבים לדבר על זה
 

סיידוף

משתמש רגיל
עיין חידושי מרן רי"ז הלוי על התורה בסופו שם יש מעט שטיקלאך על נ"ך ושם על הפסוק בתהילים "למה יאמרו הגויים איה וגו' יודע בגוים לעינינו נקמת דם וגו', כתב בזה ותו"ד שזו בקשה שיתקדש שם ה' כנגד מה שנתחלל ע"י הגויים.
 

ריש תורא

משתמש ותיק
מקוה לטוב אמר:
והאיש משתאה אמר:
נקמה לשון הקמה
[ראיתי, לא זוכר מקורו]
אין ספק שזהו שורש אחר, אבל מסתבר שהוא מהשורשים הקרובים שמשמעותם קרובה.
ראה אברבנאל פר' במדבר י, לב: ואמר קומה ה' ע"ד עתה אקום עתה אנשא כי הנקמה באויבים תכונה בקימה כמ"ש ומה אעשה כי יקום אל ואולי על זה אמר המשורר קומה ה' למנוחתך אתה וארון עזך.
וכן בהכתב והקבלה פר' האזינו
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בפסוק (ויקרא י,ג) בקרובי אקדש, ועל פני כל העם אכבד, פירש"י ועל פני כל העם אכבד. כְּשֶׁהַקָּבָּ"ה עוֹשֶׂה דִין בַּצַּדִּיקִים מִתְיָרֵא וּמִתְעַלֶּה וּמִתְקַלֵּס, אִם כֵּן בְּאֵלּוּ, כָּל שֶׁכֵּן בָּרְשָׁעִים; וְכֵן הוּא אוֹמֵר נוֹרָא אֱלֹהִים מִמִּקְדָּשֶׁיךָ (תהלים ס"ח), אַל תִּקְרֵי מִמִּקְדָּשֶׁיךָ אֶלָּא מִמְּקֻדָּשֶׁיךָ:

היינו כשיש דין שם השם מתקדש בעולם, ולכן אנו מבקשים שנראה נקמתו של הקב"ה ברשעים כדי שיתקדש שמו בעולם.
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
ובכלל לא הבנתי את השאלה --
תשאל כל ניצול שואה איזה תאווה עצומה יש לו לנקום בנאצים [כ"א לפום ריהטיה]
 

מיכה

משתמש ותיק
הנקמה היא יותר מסתם ענין, היא עניין מרכזי מאוד.
בסוף שירת האזינו הפסוק מתאר בקצרה את תיקון העולם לע"ל ב"ב כך:
אם שנותי ברק חרבי ותאחז במשפט ידי אשיב נקם לצרי ולמשנאי אשלם. אשכיר חצי מדם וחרבי תאכל בשר מדם חלל ושביה מראש פרעות אויב. הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו
כמו שהזכיר כאן מישהו, הנקמה היא תיקון כבוד עם ישראל - כבוד ה' אלקי ישראל - שנרמס.
וביתר ביאור: הנקמה הופכת בפועל את הרעה שעשה הצורר על פניו. ע"י הנקמה נמצא שתכלית המעשה הרע שנעשה היה דוקא לרעתו של הקרודף וגרמא לנצחונו של הנרדף. אנחנו רואים זאת בנקמה שבמילי דעלמא, וכמו שכתב במס"י פי"א: שהנקמה מתוקה לנוקם מדבש והיא מנוחתו לבדה. וכן הוא העניין ממש במילי דשמיא. לפיכך כשנזכה ונרגיש בלבנו את הצער על פחיתות כבוד שמים לפחות כמו כבודנו לא יקשה עלינו לקיים גם את הפסוק: בת בבל השדודה אשרי שישלם לך את גמולך, אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע.
במהרה בימינו אמן.  
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
יהודי יהודי אמר:
צ"ע מה נרויח מזה

כמדומני שהקושיא נולדה מכך שאבדנו את הנושא של לאומיות
כנראה בגלל הפחד (המוצדק...) שלא נהייה דתיים לאומיים או חרדים לאומים אנחנו לא לאומיים כלל

אבל כמו שהכבוד של ת"ח הוא דבר שאסור שידרס וחייבים להילחם עליו
ןת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש וכו

כך גם כבוד עמ"י שזה כבוד ה' אסור שידרס

מי שלומד תנ"ך רואה שהפסוקים מרבים לדבר על זה
איני חושב שזה ענין של לאומיות. הלאומיות ענינה כבודו העצמי של האדם המשתייך ללאום, משום שע"י שמתרומם כבוד הלאום מתרומם גם כבודו שלו. ואילו כאן הענין הוא שיתגדל כבוד שמים, ומאחר ועם ישראל הוא המייצג את כבוד שמים נמצא שאם כבוד עם ישראל מתגדל זה אומר שכבוד ה' מתגדל.
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
כמו אשה טובה ובן אוהב שהכבוד של אבא/בעל הוא הוא הכבוד שלהם, ואין צורך כ"כ להתפלסף ולחפור האם כואב לעם ישראל הכבוד העצמי או הכבוד של ה'.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
לפענ"ד הפותח מתכווין להעיר כי "נקמה מבשר ודם" אין בה שום הגיון שכלי אחרי שכל הכח להרע לזולת באה בגזירת שמים, והבקשה 'נקום נקמת דם עבדיך' זהו רק מפני שכך הוא כבוד הקב"ה ששופכי דם בניו יבואו אל נקם.
 
חלק עליון תַחתִית