תפילה על התפילה

כותח

משתמש רגיל
דוד המלך מתפלל ממעמקים, ה' - שמע קולי! שמע קול תחנוני!
וגם היום כל יהודי ויהודי מתפלל ה' שמע קולי, שמע קולנו, תתקבל צלותנא.
והשאלה פשוטה, אם תפילתו נשמעת אז כבר נשמעה, ואם לא אז מה יעזור עוד תפילה?
ולכאו' יש תשובה פשוטה, שכל תפילה עוזרת וכו', אבל באמת שזה סתמי, וכי אני צריך דווקא ב' תפילות ולא אחת ולא שלוש, ומי קצב דווקא שניים.
ויש שיגידו על כל דבר צריך להתפלל! שום דבר לא עובד בלי תפילה אפי' התפילה!
לא כל כך מרגיש את התוכן שבזה...
אם משהו יכול לבאר הנושא בבהירות, יתברך משומע תפילות.
 

HaimL

משתמש ותיק
1. שמא לא כיוון יפה בתפילתו, ומבקשים שמה שנאמר יעלה לרצון, אף שלא היה בכוונה.
2. מי אמר שמבקשים על מה שאמרו בתפילה. שמא מבקשים שכל תפילה או בקשה, גם שלא בתפילה עצמה, יתקבל ברצון?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
פתיחת כל אחת מג' תפלות שבכל יום: אֲ֭-דֹנָי שְׂפָתַ֣י תִּפְתָּ֑ח וּ֝פִ֗י יַגִּ֥יד תְּהִלָּתֶֽךָ. והן־הן הדברים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כותח אמר:
דוד המלך מתפלל ממעמקים, ה' - שמע קולי! שמע קול תחנוני!
וגם היום כל יהודי ויהודי מתפלל ה' שמע קולי, שמע קולנו, תתקבל צלותנא.
והשאלה פשוטה, אם תפילתו נשמעת אז כבר נשמעה, ואם לא אז מה יעזור עוד תפילה?
ולכאו' יש תשובה פשוטה, שכל תפילה עוזרת וכו', אבל באמת שזה סתמי, וכי אני צריך דווקא ב' תפילות ולא אחת ולא שלוש, ומי קצב דווקא שניים.
ויש שיגידו על כל דבר צריך להתפלל! שום דבר לא עובד בלי תפילה אפי' התפילה!
לא כל כך מרגיש את התוכן שבזה...
אם משהו יכול לבאר הנושא בבהירות, יתברך משומע תפילות.

לפי הנחה זו הרי תפילה עושה רבע ולא מחצה ורק בהצטרף התפילה לתפילה היא עושה מחצה. ואפשר לדחות.
תפילה פירושה יצירת חיבור בין הנברא לבוראו, יותר מאשר עצם ההודאה או הבקשה. כך שכפילות הבקשה לא מורה על 'תפילה על תפילה' אלא על ריבוי תחנונים שהוא חיזוק הקשר שמתבטא בכל הבקשות שאינם אלא תפילה אחת וחיבור אחד בין הנברא לבוראו.
ומה שהביא ידידי הקצין מהבקשה בפתיחת כל אחת מג' תפילות, לדרך זו תתפרש כבקשה טבעית קודם יצירת החיבור בינו לבין קונו שתהיה שנויה בפיו כהוגן ובמחשבת הלב.
והיינו בקשת 'ופי יגיד' זה כולל בעיקר את המחשבה וכוונת הלב שזה יסוד התפילה כנתבאר כאן בארוכה ולא ע"י שינון הפה גרידא, כך שגם מזה נמצאת למד שתכלית התפילה הוא החיבור בין הנברא לבורא, דבר שמתבטא בעיקר בכוונת הלב.
 

כותח

משתמש רגיל
פותח הנושא
לדברי הרבנים שליט"א, יוצא שזה רק אופן מסוים של תחנונים, כמו ילד שמנדנד לאבא שלו עוד פעם ועוד פעם...
וכל זה בלהתפלל אחרי התפילה..
אבל להתפלל לפני התפילה, מה שהאריכו פה, היא שבאמת צריך סייעתא דשמיא לעמוד בצורה נכונה לפני ה'?
 

HaimL

משתמש ותיק
כותח אמר:
לדברי הרבנים שליט"א, יוצא שזה רק אופן מסוים של תחנונים, כמו ילד שמנדנד לאבא שלו עוד פעם ועוד פעם...
וכל זה בלהתפלל אחרי התפילה..
אבל להתפלל לפני התפילה, מה שהאריכו פה, היא שבאמת צריך סייעתא דשמיא לעמוד בצורה נכונה לפני ה'?
אם איתא בירושלמי שמי מהחכמים היה סופר אפרוחים וחכם אחר היה חושב על עסקי בניין וכדומה, במהלך התפילה, פשיטא שצריך להתפלל על התפילה.
 
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
פתיחת כל אחת מג' תפלות שבכל יום: אֲ֭-דֹנָי שְׂפָתַ֣י תִּפְתָּ֑ח וּ֝פִ֗י יַגִּ֥יד תְּהִלָּתֶֽךָ. והן־הן הדברים.

רבינו יונה דף ג' ע"א [מדפי הרי"ף]:
ועל כן היה מתפלל [דוד] לבורא, "תסייעני שאוכל לכוין בתפלתי ולספר מעלליך, כדי שתהא תפלתי מקובלת" 

ב"ח ר"ס צ"ח:
לפי דקרא משמע דאין ביד האדם לכוין לבו לשמים, שהרי אמר "תכין לבם", דמשמע אם תכין לבם אז תקשיב באזנך כדפירש רש"י.
אלמא דביד הקב"ה להכין לבבם שיכוונו בתפילה ואלמלא הקב"ה עוזרו לא היה יכול לכוין את לבו
 

כותח

משתמש רגיל
פותח הנושא
אז זה תפילה על שיוכל לכוון בתפילה..
אבל תפילה לאחר התפילה היא רק צורה של הפצרת תחנונים למקום? כילד המנדנד לאביו?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יעקב יעקב אמר:
לבי במערב אמר:
פתיחת כל אחת מג' תפלות שבכל יום: אֲ֭-דֹנָי שְׂפָתַ֣י תִּפְתָּ֑ח וּ֝פִ֗י יַגִּ֥יד תְּהִלָּתֶֽךָ. והן־הן הדברים.

רבינו יונה דף ג' ע"א [מדפי הרי"ף]:
ועל כן היה מתפלל [דוד] לבורא, "תסייעני שאוכל לכוין בתפלתי ולספר מעלליך, כדי שתהא תפלתי מקובלת" 

ב"ח ר"ס צ"ח:
לפי דקרא משמע דאין ביד האדם לכוין לבו לשמים, שהרי אמר "תכין לבם", דמשמע אם תכין לבם אז תקשיב באזנך כדפירש רש"י.
אלמא דביד הקב"ה להכין לבבם שיכוונו בתפילה ואלמלא הקב"ה עוזרו לא היה יכול לכוין את לבו

נפלא, וזה מחזק מה שכתבתי לפרש בהקדמת הפתיחה לתפילה, ולא כמו שפירשו כאן שבא כתפילה על תפילה.

נדיב לב אמר:
ומה שהביא ידידי הקצין מהבקשה בפתיחת כל אחת מג' תפילות, לדרך זו תתפרש כבקשה טבעית קודם יצירת החיבור בינו לבין קונו שתהיה שנויה בפיו כהוגן ובמחשבת הלב.
והיינו בקשת 'ופי יגיד' זה כולל בעיקר את המחשבה וכוונת הלב שזה יסוד התפילה כנתבאר כאן בארוכה ולא ע"י שינון הפה גרידא, כך שגם מזה נמצאת למד שתכלית התפילה הוא החיבור בין הנברא לבורא, דבר שמתבטא בעיקר בכוונת הלב.[/align]
 

כותח

משתמש רגיל
פותח הנושא
שוב התבוננתי שיש כאן ב' תפילות שונות,
יש ה' שפתי תפתח שהיא תפילה שאוכל לכוון, 
ואילו במזמור הנ"ל הוא תפילה לפני התפילה שמתפלל שישמע קולו, ולא שייך למש"כ הרבנים כאן,
אלא הוא כמו תפילה לאחר התפילה, שכמו שניסו לומר כאן אינה אלא בגדר תחנונים בעלמא ולא יותר מזה
 
חלק עליון תַחתִית