טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)


פותח הנושא
HaimL
הודעות: 6857
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 10:37

1. קודם כל, מדוע לא אומרים את כל הפרשה, כל מועד ומועד ופרשתו, אלא מקצרים ועולים במנחתם ונסכיהם (ומסתמא לכן אומרים כמדובר, כדי שלא יטעו לחשוב שכך כתוב בתורה)?
ואם משום שהם שווים תמיד, מה נאמר לנוסחים שבהם אומרים ושני שעירים לכפר, בשבועות?

2. ומדוע במקום פסוקי הקרבנות, לא אומרים רק פירוט, כמו במנחתם ונסכיהם?

המתפללים כמנהג אשכנז ואומרים את פסוקי הקרבנות מתי צריכים לחזור, אם טעו?

3. אם אמר ומנחתם ונסכיהם כמדובר, ולא פירט, צריך לומר שיצא. האם מותר לעשות כן לכתחילה (שממילא אינם אומרים את הפסוקים)?
והאם מותר לומר כגון, פרים בני בקר כמדובר ואיל אחד וכבשים כמדובר, וכל כה"ג?

4. אם שינה בקרבנות, מן הסתם לא יצא. ואם השתבש, ואשתמיטיה "עולה", אבל אמר את הפירוט הנכון, האם יצא, מאחר והכל יודעים שתמו"ס כולם עולות?

5. את"ל שלא יצא בכה"ג דלעיל. אם הזכיר עולה, ומניין הקרבנות כראוי, אבל שינה בפסוק, כגון שאמר " ובראש חודש תקריבו עולה" וכו', האם יצא? או מקרי דובר שקרים, דהא שינה בקרא, ולא יצא? האם דובר שקרים, באופן כללי, ולא שינה בעיקר מטבע הברכה, יצא יד"ח?


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1812
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 11 יוני 2021, 11:09

אשכנזי שאמר בטעות פסוקי חג אחר, מעולם הייתי סבור שהוא כדובר שקרים אבל הראוני בהלכות פסח (תפח יג) שהמ"ב אומר שבדיעבד יצא, ולע"ע צל"ע.

סמל אישי של משתמש

יעקב יעקב
הודעות: 100
הצטרף: 21 יוני 2019, 13:43
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי יעקב יעקב » 11 יוני 2021, 14:17

אפילו אם התפלל תפלת חול ואמר:

"ונעשה לפניך חובותינו בתמידי יום ובקרבן מוסף"

בין בר"ח בין בשבת בין ביו"ט, יצא יד"ח [גם בלי הפסוקים].

שלחן ערוך סימן רס"ח סעיף ד' [ברמ"א, וראה מ"ב סק"ד]


פותח הנושא
HaimL
הודעות: 6857
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 14:32

5555 כתב:
11 יוני 2021, 14:17
אפילו אם התפלל תפלת חול ואמר:

"ונעשה לפניך חובותינו בתמידי יום ובקרבן מוסף"

בין בר"ח בין בשבת בין ביו"ט, יצא יד"ח [גם בלי הפסוקים].

שלחן ערוך סימן רס"ח סעיף ד' [ברמ"א, וראה מ"ב סק"ד]
כמובן. אבל מאן דנחית למנהג אשכנז, אינו יכול לשנות ולומר טעות, ולסמוך ע"ז שאמר כמ"ש עלינו בתורתך ע"י משה עבדך וכו'. אם טעיתי ביסוד אשמח לראיות בנושא

מלבד זאת גם שאלתי על כמה לכתחילות ולא רק לצאת יד"ח
 


דבש לפי
הודעות: 1173
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 1083 פעמים
קיבל תודה: 415 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי דבש לפי » 11 יוני 2021, 15:29

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:37
1. קודם כל, מדוע לא אומרים את כל הפרשה, כל מועד ומועד ופרשתו, אלא מקצרים ועולים במנחתם ונסכיהם (ומסתמא לכן אומרים כמדובר, כדי שלא יטעו לחשוב שכך כתוב בתורה)?
ואם משום שהם שווים תמיד, מה נאמר לנוסחים שבהם אומרים ושני שעירים לכפר, בשבועות?
כשתיקנו זאת התפללו בעל פה, וכדי לא להטריח את המתפללים לזכור את נוסח כל פרשה במלואה במדוקדק קבעו נוסח קבוע לחלק שאחר פירוט העולות.


פותח הנושא
HaimL
הודעות: 6857
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 15:36

דבש לפי כתב:
11 יוני 2021, 15:29
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:37
1. קודם כל, מדוע לא אומרים את כל הפרשה, כל מועד ומועד ופרשתו, אלא מקצרים ועולים במנחתם ונסכיהם (ומסתמא לכן אומרים כמדובר, כדי שלא יטעו לחשוב שכך כתוב בתורה)?
ואם משום שהם שווים תמיד, מה נאמר לנוסחים שבהם אומרים ושני שעירים לכפר, בשבועות?
כשתיקנו זאת התפללו בעל פה, וכדי לא להטריח את המתפללים לזכור את נוסח כל פרשה במלואה במדוקדק קבעו נוסח קבוע לחלק שאחר פירוט העולות.
אה"נ, אז מדוע לא תיקנו כך גם במקום פסוקי העולות? ועוד, שאומרים גם את הפסוקים כגון בחודש הראשון בארבעה עשר יום לחודש וגו', ומ"ט הטריחו לאומרם, הלא אנחנו מפרשים בתפילתנו ואת מוסף יום חגהמ"צ הזה וכו', וליכא למטעי שמזכיר הקרבנות של מועד אחר.
 


דבש לפי
הודעות: 1173
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 1083 פעמים
קיבל תודה: 415 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי דבש לפי » 11 יוני 2021, 16:02

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 15:36
דבש לפי כתב:
11 יוני 2021, 15:29
HaimL כתב:
11 יוני 2021, 10:37
1. קודם כל, מדוע לא אומרים את כל הפרשה, כל מועד ומועד ופרשתו, אלא מקצרים ועולים במנחתם ונסכיהם (ומסתמא לכן אומרים כמדובר, כדי שלא יטעו לחשוב שכך כתוב בתורה)?
ואם משום שהם שווים תמיד, מה נאמר לנוסחים שבהם אומרים ושני שעירים לכפר, בשבועות?
כשתיקנו זאת התפללו בעל פה, וכדי לא להטריח את המתפללים לזכור את נוסח כל פרשה במלואה במדוקדק קבעו נוסח קבוע לחלק שאחר פירוט העולות.
אה"נ, אז מדוע לא תיקנו כך גם במקום פסוקי העולות? ועוד, שאומרים גם את הפסוקים כגון בחודש הראשון בארבעה עשר יום לחודש וגו', ומ"ט הטריחו לאומרם, הלא אנחנו מפרשים בתפילתנו ואת מוסף יום חגהמ"צ הזה וכו', וליכא למטעי שמזכיר הקרבנות של מועד אחר.
אם היו אומרים רק את פירוט הקרבנות בלי לשון המקרא אז היה אפשר שמישהו יסמוך על כך שמן הסתם אין מוסף היום שעומד בו שונה מרוב המוספים ויאמר שני פרים ואיל ושבעה כבשים אף אם באותו יום הסדר שונה, אך כיון שאת הפסוקים הראשונים אומרים כלשון המקרא אז הוא בכל מקרה אמור לשנן את הפסוקים הראשונים ככתבם, וממילא (אף אם הוא יטעה ולא יזכור במדוייק את מילות הפסוק, מכל מקום הוא) לא יטעה במניין ופירוט העולות.


פותח הנושא
HaimL
הודעות: 6857
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1395 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי HaimL » 11 יוני 2021, 16:31

אוקיי. והשתא דאתינן להכי, מ"ט הטריחו לחלק בין ואת מוסף לואת מוספי? היו מתקנים לומר תמיד ואת מוספי, ונפרש אותו על בהמות המוספים, שהרי מוסף שבת הוא 2 כבשים. או אולי אין שבת בכלל זה, אבל ר"ח ומועדים, ונפרש ואת מוספי על מיני הבהמות, שהרי הם תמיד פרים ואילים וכבשים (ושעיר).


לבי במערב
הודעות: 5957
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4064 פעמים
קיבל תודה: 2977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי לבי במערב » 13 יוני 2021, 07:36

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 14:32
כמובן. אבל מאן דנחית למנהג אשכנז, אינו יכול לשנות ולומר טעות, ולסמוך ע"ז שאמר כמ"ש עלינו בתורתך ע"י משה עבדך וכו'. אם טעיתי ביסוד אשמח לראיות בנושא
פסק''ת.pdf

ועוד ספק מעניין בענין קרוב:
שלחן מנחם ח''ג סי' שכד.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1812
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 504 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 13 יוני 2021, 10:31

HaimL כתב:
11 יוני 2021, 14:32
אינו יכול לשנות ולומר טעות, ולסמוך ע"ז שאמר כמ"ש עלינו בתורתך ע"י משה עבדך וכו'. אם טעיתי ביסוד אשמח לראיות בנושא
כבר צטטתי את המ"ב תפח יג שהכריע שיצא וצ"ע.


לבי במערב
הודעות: 5957
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4064 פעמים
קיבל תודה: 2977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בפסוקי הקרבנות (ודובר שקרים בכלל)

שליחה על ידי לבי במערב » 13 יוני 2021, 10:35

וראה בפסק"ת הנ"ל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים