בואי בשלום לאיזה צד תמיהה


פותח הנושא
beri
הודעות: 84
הצטרף: 22 מאי 2018, 01:44
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי beri » 20 דצמבר 2020, 14:34

תמוה המנהג להפוך צד בבואי בשלום בין אם עומדים לדרום צפון וכו' . הרי במקור הדין צריך להפוך לצד מערב דווקא ומילא בארצות אשכנז זה היה לאחורי הבית כנסת שהרי עמדו לא''י שהיא במזרח אבל כאן בארץ שיש שעומדים לדרום ויש לצפון מדוע הופכים פניהם לאחורי ביהכנ''ס . היו צריכים לפנות למערב 


אבר כיונה
הודעות: 1553
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 661 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי אבר כיונה » 20 דצמבר 2020, 14:41

א. יש מקומות שאכן עומדים למערב ולא לאחורי ביהכ"נ
ב. כמדומני שהערוה"ש מדבר על זה


ציון הלא תשאלי
הודעות: 348
הצטרף: 13 דצמבר 2018, 14:45
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי ציון הלא תשאלי » 20 דצמבר 2020, 14:56

יש בזה מחלוקת בין המקובלים לחכמי הפשט, עיין בבא"ח ובפסקי תשובות.


ערך רב
הודעות: 51
הצטרף: 27 יוני 2017, 01:34
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי ערך רב » 21 דצמבר 2020, 20:34

ציון הלא תשאלי כתב:
20 דצמבר 2020, 14:56
יש בזה מחלוקת בין המקובלים לחכמי הפשט, עיין בבא"ח ובפסקי תשובות.
מה יש לחכמי הפשט לדון בפניה למערב ב"לכה דודי", שהוא שיר של מקובל?
 



פותח הנושא
beri
הודעות: 84
הצטרף: 22 מאי 2018, 01:44
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי beri » 21 דצמבר 2020, 23:27

ערך רב כתב:
21 דצמבר 2020, 20:34
ציון הלא תשאלי כתב:
20 דצמבר 2020, 14:56
יש בזה מחלוקת בין המקובלים לחכמי הפשט, עיין בבא"ח ובפסקי תשובות.
מה יש לחכמי הפשט לדון בפניה למערב ב"לכה דודי", שהוא שיר של מקובל?

אין קשר בין השיר לפניה למערב . הפניה למערב הוא מהגמ' שהיו יוצאים אמוראים לשדה ואומרים בואי כלה בואי כלה 
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 2263
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2013 פעמים
קיבל תודה: 663 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 22 דצמבר 2020, 16:47

beri כתב:
20 דצמבר 2020, 14:34
תמוה המנהג להפוך צד בבואי בשלום בין אם עומדים לדרום צפון וכו' . הרי במקור הדין צריך להפוך לצד מערב דווקא ומילא בארצות אשכנז זה היה לאחורי הבית כנסת שהרי עמדו לא''י שהיא במזרח אבל כאן בארץ שיש שעומדים לדרום ויש לצפון מדוע הופכים פניהם לאחורי ביהכנ''ס . היו צריכים לפנות למערב 
אנו צריכים להראות שאנו יוצאים לקראת הכלה, וע''י הסיבוב אנו מראים כמו שיוצאים לקראתה, עקרונית השבת לא באה מכיוון מסוים, והכל הוא לכבוד השבת כאילו היא כלה.
 


נבהל להשיב
הודעות: 326
הצטרף: 05 אפריל 2021, 21:02
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי נבהל להשיב » 15 אפריל 2021, 14:19

יש שנהגו תמיד להסתובב לכיוון הפתח כמדומה שכך מובא בפסקי תשובות


אור זורח
הודעות: 2457
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1654 פעמים
קיבל תודה: 682 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי אור זורח » 15 אפריל 2021, 15:30

כמעיין המתגבר כתב:
22 דצמבר 2020, 16:47
אנו צריכים להראות שאנו יוצאים לקראת הכלה, וע''י הסיבוב אנו מראים כמו שיוצאים לקראתה, עקרונית השבת לא באה מכיוון מסוים, והכל הוא לכבוד השבת כאילו היא כלה.

התפרסם פעם
ליל הסדר אצל הרב אלישיב לאחר הברכת המזון ואחד התחיל לגשת אל פתח הדירה לפתוח לאליהו ואמר הרב אלישיב לפתוח את הדלת של הסלון לכניסת אליהו ואין צריך ללכת עד פתח הדירה העיקר לעשות סימן שהרי אליהו יכול לבוא גם מהחלון והוא לא חייב את החדר מדריגות


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1296
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 15 אפריל 2021, 20:44

אור זורח כתב:
15 אפריל 2021, 15:30
לפתוח את הדלת של הסלון לכניסת אליהו
ממתי פותחים את הדלת לאליהו?
פותחים כדי להראות שהלילה הוא ליל שימורים.
הסיפור לא מובן ולאו מר בר רב אשי חתום עליה.


אור זורח
הודעות: 2457
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1654 פעמים
קיבל תודה: 682 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי אור זורח » 15 אפריל 2021, 20:51

פינחס רוזנצוויג כתב:
15 אפריל 2021, 20:44
אור זורח כתב:
15 אפריל 2021, 15:30
לפתוח את הדלת של הסלון לכניסת אליהו
ממתי פותחים את הדלת לאליהו?
פותחים כדי להראות שהלילה הוא ליל שימורים.
הסיפור לא מובן ולאו מר בר רב אשי חתום עליה.
מנהג הרבה בתים בישראל
לומר בפתיחה ברוך הבא
וכן נוהגין אצל מרן שר התורה שליט''א
הסיפור מפורסם ומובן וחתום לא זוכר היכן [אבל שאבתי ממקורות שאני סומך עליהם]




 


אליהוא
הודעות: 99
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי אליהוא » 15 אפריל 2021, 21:48

פעם התפללתי באופן קבוע בבית כנסת בצפון, וראיתי שאין כל הציבור נוהג באופן אחיד:
חלק הפכו פניהם צפונה, כאשר ההיכל בדרום בית הכנסת.
חלק פנו מערבה, ששם שוקעת השמש.
חלק פנו מזרחה, כי שם היה פתח בית הכנסת.
וחלק לא פנו , אלא המשיכו לעמוד בכיוון דרום: תימנים אומרים שמגונה לקיים "אחוריהם אל פני ה' ".

כל אחד לפי מנהגו!


ב. זעירא
הודעות: 777
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 821 פעמים
קיבל תודה: 431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי ב. זעירא » 16 אפריל 2021, 00:14

מנהג החסידים בצפת לפנות לימינם, דהיינו למערב, משום שתפילתם היא לדרום לכיוון ירושלים.


יהודה היהודי
הודעות: 32
הצטרף: 26 יולי 2020, 20:53
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי יהודה היהודי » 18 אפריל 2021, 20:51

ב. זעירא כתב:
16 אפריל 2021, 00:14
מנהג החסידים בצפת לפנות לימינם, דהיינו למערב, משום שתפילתם היא לדרום לכיוון ירושלים.
וכן נהוג בטבריה 


ושכנתי בתוכם
הודעות: 84
הצטרף: 17 מרץ 2021, 14:47
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי ושכנתי בתוכם » 06 מאי 2021, 23:53

כמעיין המתגבר כתב:
22 דצמבר 2020, 16:47
אנו צריכים להראות שאנו יוצאים לקראת הכלה, וע''י הסיבוב אנו מראים כמו שיוצאים לקראתה, עקרונית השבת לא באה מכיוון מסוים, והכל הוא לכבוד השבת כאילו היא כלה.
במחכ"ת
היהדות שלנו היא לא 'כאילו' אלא ממש 'על אמת'
אנחנו לא מראים שאנו יוצאים אלא אנחנו יוצאים,
וכן לא 'כמו' שיוצאים לקראתה אלא ממש,
השבת היא לא 'כאילו' כלה אלא ממש בחינת כלה [רק לא פיזית שתוכל לראות אותו בעיני בשר, אבל ממש כלה על כל משמעויותיה!!]
וגם אם השבת לא באה מכיוון מסוים כהילוך בני אדם, מ"מ יש קשר עצמי ואמיתי לכיוון ולמקום קבלת השבת להופעתה באדם והשפעתה עליו.


כמעיין המתגבר
הודעות: 2263
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2013 פעמים
קיבל תודה: 663 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 06 מאי 2021, 23:57

ושכנתי בתוכם כתב:
06 מאי 2021, 23:53
כמעיין המתגבר כתב:
22 דצמבר 2020, 16:47
אנו צריכים להראות שאנו יוצאים לקראת הכלה, וע''י הסיבוב אנו מראים כמו שיוצאים לקראתה, עקרונית השבת לא באה מכיוון מסוים, והכל הוא לכבוד השבת כאילו היא כלה.
במחכ"ת
היהדות שלנו היא לא 'כאילו' אלא ממש 'על אמת'
אנחנו לא מראים שאנו יוצאים אלא אנחנו יוצאים,
וכן לא 'כמו' שיוצאים לקראתה אלא ממש,
השבת היא לא 'כאילו' כלה אלא ממש בחינת כלה [רק לא פיזית שתוכל לראות אותו בעיני בשר, אבל ממש כלה על כל משמעויותיה!!]
וגם אם השבת לא באה מכיוון מסוים כהילוך בני אדם, מ"מ יש קשר עצמי ואמיתי לכיוון ולמקום קבלת השבת להופעתה באדם והשפעתה עליו.
השבת היא כאילו כלה כמו שהלומד תורת חטאת כאילו הקריב חטאת (כך לשון חז''ל), ואם אין ביהדות כאילו תמחק את זה ועוד הרבה דברים מהש''ס.
 


ושכנתי בתוכם
הודעות: 84
הצטרף: 17 מרץ 2021, 14:47
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי ושכנתי בתוכם » 09 מאי 2021, 21:44

כמעיין המתגבר כתב:
06 מאי 2021, 23:57
ושכנתי בתוכם כתב:
06 מאי 2021, 23:53
כמעיין המתגבר כתב:
22 דצמבר 2020, 16:47
אנו צריכים להראות שאנו יוצאים לקראת הכלה, וע''י הסיבוב אנו מראים כמו שיוצאים לקראתה, עקרונית השבת לא באה מכיוון מסוים, והכל הוא לכבוד השבת כאילו היא כלה.
במחכ"ת
היהדות שלנו היא לא 'כאילו' אלא ממש 'על אמת'
אנחנו לא מראים שאנו יוצאים אלא אנחנו יוצאים,
וכן לא 'כמו' שיוצאים לקראתה אלא ממש,
השבת היא לא 'כאילו' כלה אלא ממש בחינת כלה [רק לא פיזית שתוכל לראות אותו בעיני בשר, אבל ממש כלה על כל משמעויותיה!!]
וגם אם השבת לא באה מכיוון מסוים כהילוך בני אדם, מ"מ יש קשר עצמי ואמיתי לכיוון ולמקום קבלת השבת להופעתה באדם והשפעתה עליו.
השבת היא כאילו כלה כמו שהלומד תורת חטאת כאילו הקריב חטאת (כך לשון חז''ל), ואם אין ביהדות כאילו תמחק את זה ועוד הרבה דברים מהש''ס.

ברור שמי שלומד תורת חטאת הוא לא הקריב חטאת, כי להקריב פירושו של דבר לקחת את הבהמה ולשחוט אותה ולהעלות ע"ג המזבח..
אבל כשחז"ל אומרים שזה כאילו הקריב הכוונה שיש בזה בדיוק את אותה בחינה שיש בהקרבה ממשית, אחרת באמת במה זה 'כאילו הקריב חטאת' הרי אין לזה שום קשר?? והדברים ברורים.
אולם אין לזה שייכות לביטוי שלנו 'כאילו' שהכוונה בו היא שזה לא באמת אלא רק נדמה..

[וראה גם ברש"י יומא ג: לגבי הלשון 'כביכול' שבחז"ל, ובשל"ה שמבאר את דבריו]
 
 


בשלמא
הודעות: 1643
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 225 פעמים
קיבל תודה: 566 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי בשלמא » 09 מאי 2021, 23:59

ושכנתי בתוכם כתב:
06 מאי 2021, 23:53
כמעיין המתגבר כתב:
22 דצמבר 2020, 16:47
אנו צריכים להראות שאנו יוצאים לקראת הכלה, וע''י הסיבוב אנו מראים כמו שיוצאים לקראתה, עקרונית השבת לא באה מכיוון מסוים, והכל הוא לכבוד השבת כאילו היא כלה.
במחכ"ת
היהדות שלנו היא לא 'כאילו' אלא ממש 'על אמת'
אנחנו לא מראים שאנו יוצאים אלא אנחנו יוצאים,
וכן לא 'כמו' שיוצאים לקראתה אלא ממש,
השבת היא לא 'כאילו' כלה אלא ממש בחינת כלה [רק לא פיזית שתוכל לראות אותו בעיני בשר, אבל ממש כלה על כל משמעויותיה!!]
וגם אם השבת לא באה מכיוון מסוים כהילוך בני אדם, מ"מ יש קשר עצמי ואמיתי לכיוון ולמקום קבלת השבת להופעתה באדם והשפעתה עליו.
יש מחלוקת המקובלים הרמ"ק והאריז"ל אם היציאה לשדה הוא בפועל או במחשבה
אנו עושים [כהרמ"ק] רק פעולה דמיונית [שהיא אמת] כאילו יוצאים לקראתה 

ויסוד המחלוקת כבר מבואר בגמ' שבת קי"ט וב"ק לט בחילוק הנהגתיהם של ר' חנינא ור' ינאי
 


ושכנתי בתוכם
הודעות: 84
הצטרף: 17 מרץ 2021, 14:47
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי ושכנתי בתוכם » 13 מאי 2021, 20:46

גם אם יש ויכוח הוא איך מקבלים את השבת,
אבל זה ברור ששבת זאת מציאות אמיתית שחלה באדם בתנאים מסוימים וכמו כל המושג של השראת השכינה.


יאקב
הודעות: 20
הצטרף: 11 מאי 2021, 00:33
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בואי בשלום לאיזה צד תמיהה

שליחה על ידי יאקב » 13 מאי 2021, 21:01

בשו"ת אג"מ ח"ג סי' מ"ה פשיטא ליה שצריך צידוד לצד מערב תמיד, ואפילו אין הפתח שם, כי לדבריו אין בצידוד לצד הפתח שום טעם.
וכבר הקדימו לכתוב כן בס' מדות רשב"י להריא"ז מרגליות זצ"ל שעפ"י קבלת האריז"ל יש לסובב לצד מערב העולם בדווקא נגד שקיעת החמה, ואפילו נמצא בתוך הבית, שהשכינה שורה במערב (ב"ב כ"ה א).
ולכן כותב שהמתפללים בצפת ומירון וסביבותיה שהוא בצפונה של ירושלים וכן בחברון שהוא לדרומה של ירושלים יסובבו גופם רק במקצת כדי שיהיה פניהם לצד מערב העולם.
 ועיי"ש שכ"מ נמי בבן איש חי פ' וירא, ובשו"ת בצה"ח (שם בהוספות שבסוה"ס) שאחר שנודע לו שגם הגה"ק ממונקאטש כשהיה בצפת נהג כן, בטילה דעתו לדיעה זו, אך מוסיף שם שאלו הנמצאים במזרחה של ירושלים, ונמצא שלא יסתובבו כלל ויחסר להם הכוונה והתעוררות הנפש לקבלת שבת, יסתובבו לכיוון הדלת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח