למדניסט אמר:בהשאלה... הרי איך אומרים אצלינו למה צריך למות, שיעלם לאיזה בית מדרש וילמד שם...
המהרש"א על המקום מבאר,דברי יושר אמר:למה לא להיות בודד בעולם זו לא שאלה,
גם אליהו הנביא ביקש להסתלק מן העולם מאחר שנותר לבדו,
שלא נדע לעולם ממה שעושים אנשים שנותרו בודדים בעולם.
אבל השאלה הקשה ששואלים כולם,
מה אכפת לו אם יאמינו לו שהוא חוני או לא, שייכנס לביהמ"ד ויוכיח את כוחו בתורה, אם שמו חוני ואם שמו אנטיוכוס.
בגמרא זה ודאי לא מבואר כמשל,משיב דבר אמר:ואיך ישן שביעים שנה אתה מבין?
די ברור שהסיפור הזה הוא כעין משל ולא כפשוטו.
אתה לא מכיר את הסיפור של ה"ציצית בקופיקה"?אור זרוע אמר:למדניסט אמר:בהשאלה... הרי איך אומרים אצלינו למה צריך למות, שיעלם לאיזה בית מדרש וילמד שם...
ומה רע לשבת בגן עדן?
לא עדיף?
זו תובנה מעניינת,משיב דבר אמר:הכונה שהבין מתוך היחס אליו שהוא לא צריך להיות בעולם. ודוק.
לא. אלא שאם אדם בסדר גודל של חונ"ה רואה שלא מכבדים אותו, סימן שהוא לא שייך לחיים כעת. וד"ב.למדניסט אמר:זו תובנה מעניינת,משיב דבר אמר:הכונה שהבין מתוך היחס אליו שהוא לא צריך להיות בעולם. ודוק.
בעצם אתה טוען שהתורה של אדם קשורה לדור ולמצב שלו?
עדיין אתה לא מסביר בדיוק,משיב דבר אמר:לא. אלא שאם אדם בסדר גודל של רחב"ד רואה שלא מכבדים אותו, סימן שהוא לא שייך לחיים כעת. וד"ב.למדניסט אמר:זו תובנה מעניינת,משיב דבר אמר:הכונה שהבין מתוך היחס אליו שהוא לא צריך להיות בעולם. ודוק.
בעצם אתה טוען שהתורה של אדם קשורה לדור ולמצב שלו?
אז הסיפור הזה בגמרא, הוא חידוש נפלא,ראש הכולל אמר:הוא היה צריך להיות בעולם למטרה מסוימת ואם לא מסתכלים עליו כחוני אז הוא לא יכול לקיים את המטרה לשבת וללמוד הוא יכול גם בג"ע
זה די ברור שהגענו לעולם למטרה מסוימת שאותו צריכים לעשותלמדניסט אמר:אז הסיפור הזה בגמרא, הוא חידוש נפלא,ראש הכולל אמר:הוא היה צריך להיות בעולם למטרה מסוימת ואם לא מסתכלים עליו כחוני אז הוא לא יכול לקיים את המטרה לשבת וללמוד הוא יכול גם בג"ע
בדרך שאדם חי את החיים ואת העולם,
יש תפקיד שצריך לחתור אליו,