במעשה של אילפא ור' יוחנן, שאילפא תלה עצמו בתורן ואמר שישאלוהו מקור לכל ברייתא ויציין מקורה ממשנה, ואם לא יפיל עצמו, כתב רש"י:
רש"י מסכת תענית דף כא עמוד א
תלא נפשיה באסקריא - כלונס עץ ארוך תקוע, בלב הספינה, שמניחין עליה מכסה, וילו"ן בלעז +תורן+.
דשאיל לי כו' - כלומר, אף על גב דעבדי עיסקא - גריסנא אנא טפי מיניה.
ולא זכיתי להבין ולמצוא מקור והכרח לדברי רש"י -
א. מנין לו שאילפא גרס יותר?? [דבר שאינו מסתבר, שההולך למסחר יגרוס יותר מהנשאר ללמוד וללמד בישיבה].
ב. מה ההכרח להסביר כן? הרי בפשט לא היינו מבינים כך, אלא שאילפא בסה"כ בא לומר שהגם שהלך במסחר - עדיין הגה בתורה ולא שכח תורתו!
אשמח שיאירו עיני בזה.
רש"י מסכת תענית דף כא עמוד א
תלא נפשיה באסקריא - כלונס עץ ארוך תקוע, בלב הספינה, שמניחין עליה מכסה, וילו"ן בלעז +תורן+.
דשאיל לי כו' - כלומר, אף על גב דעבדי עיסקא - גריסנא אנא טפי מיניה.
ולא זכיתי להבין ולמצוא מקור והכרח לדברי רש"י -
א. מנין לו שאילפא גרס יותר?? [דבר שאינו מסתבר, שההולך למסחר יגרוס יותר מהנשאר ללמוד וללמד בישיבה].
ב. מה ההכרח להסביר כן? הרי בפשט לא היינו מבינים כך, אלא שאילפא בסה"כ בא לומר שהגם שהלך במסחר - עדיין הגה בתורה ולא שכח תורתו!
אשמח שיאירו עיני בזה.