בגמ' תענית י. נחלקו רב ושמואל בדין יום השישים לתקופה, בבבל. אם מתחילים לשאול בו את הגשמים או שמתחילים רק למחרת.
וז"ל הגמ': רב אמר יום ששים כלאחר ששים ושמואל אמר יום ששים כלפני ששים. א"ר נחמן בר יצחק: וסימנך עילאי בעו מיא תתאי לא בעו מיא. עד כאן. ויעויין ברש"י שביאר מה שביאר.
ובהגהות יעב"ץ ביאר, שרב היה בסורא הגבוהה מנהרדעא ופומבדיתא - מקומו של שמואל, ולפיכך הקדים ביום אחד את תחילת בקשת הגשמים, כיון שבמקום גבוה צריכים יותר גשם. והוסיף שם שזה שסורא גבוהה מנהרדעא ופומבדיתא ידוע לכל הבקיא במפת העולם, ומוכח ממקומות רבים בש"ס.
דא עקא, שרבינו חננאל הופך את גירסת הגמרא, שרב סובר שיום ששים כלפני ששים, ומבאר הר"ח שזה מכיון שרב היה מסורא הנמוכה מנהרדעא...
ישיבות בבל היו קיימות בזמן רבינו חננאל, ויש להניח שרבינו חננאל לא כתב את דבריו ללא הכירות טופוגרפית של בבל.
מעיון קליל במפה נראה שסורא שוכנת נמוך יותר במורד נהר הפרת, כדברי רבינו חננאל.
אשמח אם חו"ר הפורום יפתחו פיתחא להאי פרשתא, ואף ימצאו ראיות מהש"ס לכאן או לכאן.
וז"ל הגמ': רב אמר יום ששים כלאחר ששים ושמואל אמר יום ששים כלפני ששים. א"ר נחמן בר יצחק: וסימנך עילאי בעו מיא תתאי לא בעו מיא. עד כאן. ויעויין ברש"י שביאר מה שביאר.
ובהגהות יעב"ץ ביאר, שרב היה בסורא הגבוהה מנהרדעא ופומבדיתא - מקומו של שמואל, ולפיכך הקדים ביום אחד את תחילת בקשת הגשמים, כיון שבמקום גבוה צריכים יותר גשם. והוסיף שם שזה שסורא גבוהה מנהרדעא ופומבדיתא ידוע לכל הבקיא במפת העולם, ומוכח ממקומות רבים בש"ס.
דא עקא, שרבינו חננאל הופך את גירסת הגמרא, שרב סובר שיום ששים כלפני ששים, ומבאר הר"ח שזה מכיון שרב היה מסורא הנמוכה מנהרדעא...
ישיבות בבל היו קיימות בזמן רבינו חננאל, ויש להניח שרבינו חננאל לא כתב את דבריו ללא הכירות טופוגרפית של בבל.
מעיון קליל במפה נראה שסורא שוכנת נמוך יותר במורד נהר הפרת, כדברי רבינו חננאל.
אשמח אם חו"ר הפורום יפתחו פיתחא להאי פרשתא, ואף ימצאו ראיות מהש"ס לכאן או לכאן.