כט, א
אָמַר אַבַּיֵּי: תַּמּוּז דְּהַהִיא שַׁתָּא מַלּוּיֵי מַלְּיוּהַּ, דִּכְתִיב 'קָרָא עָלַי מוֹעֵד לִשְׁבֹּר בַּחוּרָי'.
.
יבואר על פי מה שכתב רבי יעקב מליסה בספר 'תעלומות חכמה' על פסוק 'לכל זמן ועת לכל חפץ':
יבואר על פי מה שכתב רבי יעקב מליסה בספר 'תעלומות חכמה' על פסוק 'לכל זמן ועת לכל חפץ':
ובעניננו: יום תשעה באב היה מראש העת המזומנת לחורבן הבית; והואיל וחורבן הבית קשור בחטא המרגלים, לפיכך סיבב הקדוש ב"ה את שיבת המרגלים ליום זה. וכלשון התוספות: תַּמּוּז דְּהַהִיא שַׁתָּא מַלּוּיֵי מַלְּיוּהַּ, וְעָשׂוּ אוֹתוֹ מִשְּׁלשִׁים יָמִים, כְּדֵי שֶׁיִּכְלוּ הָאַרְבָּעִים יָמִים בְּתִשְׁעָה בְּאָב.לכל הדברים הנעשים בעולם הזה יש זמן קבוע למעלה קודם היותו, 'ועת לכל חפץ' – היינו אף לדברים התלויים בבחירה (כי 'חפץ' לשון בחירה), כגון חורבן בית המקדש וחטאים שעשו ישראל, אפילו קודם עשותן, כמו שכתב רש"י (בפרשת ברכה), שהראה הקב"ה למשה המציקין שעתידין להיות מציקין להן, והראהו בני דן עובדים עבודה זרה, גם הראה לו המאורעות שעתידין ליארע לישראל.