הסבר מחודש ע"פ הפשט על הנאמר "כׇּל תַּלְמִיד חָכָם שֶׁאֵינוֹ קָשֶׁה כַּבַּרְזֶל אֵינוֹ תַּלְמִיד חָכָם" (תענית ד.)

במבי

משתמש ותיק
בן אהרון אמר:
מהו המקור למנהג להניח אבנים על מצבת קבורה?

במבי אמר:
לפני הרבה שנים עצר אותי ברחוב אדם שאיננו דתי ושאלני שאלה זו, עניתי לו שאיני יודע, ואז הוא אמר לי, אני אגיד לך אבן זה ר"ת אב - בן - נכד, וזה מראה על המשכיות הדורות עכ"ל


ור' ברוך הלוי אפשטיין בספרו מביא לימודים רבים שת"ח נקרא בשם "אבן"

1.png




ועפ"ז י"ל אכן ת"ח מכונה אבן, אך מצאנו מילה זו בהקשר שלילי לחלוטין בביטוי "לב אבן" !

וכדי להפקיע לנו זאת, אומרים חז"ל אמנם שת"ח שמכונה אבן אך הוא צריך להיות קשה כמו ברזל שטבע הברזל להיות נוזלי בטמפרטורות גבוהות ומשא"כ האבן שהיא נשארת קשה כל הזמן ללא יכולת להתרכך.


ומתוק עד למאד !


 
וניתן להוסיף על הווארט שאמר לי החילוני לעיל, שהאבן מרמזת על כל שהוא ובנו ובן בנו ת"ח אין התורה פוסקת מפי זרעו וזהו אב"ן שהיא בעצם הכינוי לת"ח, ואפשר לומר שזה הסוד שגם הבן יהיה ת"ח, שאם האב בבחינת "אבן עם לב ברזל" אז זוכה שגם בנו ובן בנו יהיו ת"ח.
 
חלק עליון תַחתִית