תענית ט"ז א' - יש מעלה לטבול בכל מימות שבעולם?

שלו'

משתמש ותיק

תענית ט"ז א' 

אמר רב אדא בר אהבה אדם שיש בידו עבירה ומתודה ואינו חוזר בה למה הוא דומה לאדם שתופס שרץ בידו שאפי' טובל בכל מימות שבעולם לא עלתה לו טבילה

שאפי' טובל בכל מימות שבעולם. משמע שיש בזה רבותא, האם יש ענין כזה לטבול כל מימות שבעולם? מדוע? [וע' הל' בירו'].
 

פתח הבית

משתמש ותיק
האם הפירוש ''בכל מימות שבעולם'' שיעור בהמים היינו לא רק מ' סאה כ''א בכל המים שיש, או בכמה מיני מקאות של כל ים וים, וכמדומה תפוס לשון ראשון
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
פתח הבית אמר:
האם הפירוש ''בכל מימות שבעולם'' שיעור בהמים היינו לא רק מ' סאה כ''א בכל המים שיש, או בכמה מיני מקאות של כל ים וים, וכמדומה תפוס לשון ראשון
א' יישר כוחך.
ב' עדיין לא בהיר לי מה הרבותא.


ג'
ומה נעשה עם ל' הירושלמי [פ"ב ה"א דף ח:]: אפילו טובל במי שילוח או במי בראשית אין לו טהרה עולמית [אכן ע' בשנו"ס בעוז והדר].

 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
הטבילה הרגילה במי גשמים - שלא השתתף בזה האדם (כפי ההלכה)
הטבילה המטהרת יותר במי מעין שכולו בידי שמים (כנ"ל בלי לפרט את ההלכה)

במי בראשית קרוב יותר לשורש המים, ובזה חוזר להדבק בשורשו.

אדם הראשון נכנס לשם תשובה למי גיחון (כנראה יש הסבר למה נכנס לנהר השני לשם תשובה ולא לנהר הראשון -פישון)

(לענין הלשון בכל מימות שבעולם הרי כשטובל נוגע רק בג' לוגין מים או קצת יותר, אלא שיש בילה בלח. (ויש לחץ המים)
מ"מ הענין הוא שבמים יש כח טהרה. וכאן זכה לכל כח הטהרה שבמים ומ"מ)
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלו' אמר:
ומה נעשה עם ל' הירושלמי [פ"ב ה"א דף ח:]: אפילו טובל במי שילוח או במי בראשית אין לו טהרה עולמית [אכן ע' בשנו"ס בעוז והדר].
גבי מי השילוח, יתכן לומר שהרי חזינן שמשם לקחו המים לניסוך המים, ובודאי לא בכדי הוא, ויש שם מעלה מיוחדת, וזוהי הרבותא. ועדיין צריך בירור.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:

תענית ט"ז א' 

אמר רב אדא בר אהבה אדם שיש בידו עבירה ומתודה ואינו חוזר בה למה הוא דומה לאדם שתופס שרץ בידו שאפי' טובל בכל מימות שבעולם לא עלתה לו טבילה

שאפי' טובל בכל מימות שבעולם. משמע שיש בזה רבותא, האם יש ענין כזה לטבול כל מימות שבעולם? מדוע? [וע' הל' בירו'].
היינו שאין שום פיתרון הלכתי לכך, ואע''ג שלבקי בהל' מקוואות אינו נצרך, נקט הכי לרווחא דמילתא בעלמא.
 
חלק עליון תַחתִית