חייל של הרבי אמר:לא היה לה חטא, אלא העדיף שהיא תמות כדי שלא ייכשלו אנשים ביפיה. לא שחשב שהיא לא בסדר ומגיע לה עונש, אלא חשב שעדיף לאנושות שהיא לא תחיה (שלא באשמתה)
נו אז כמו שהצעתי שיתפלל שתתכער במעט ואז כבר לא תצערםחייל של הרבי אמר:אולי יש לדייק מכך שה'מציץ' אמר לר' יוסי 'לא זכיתי לקחתה לאישה, לא אזכה לראותה?' - שבתו סירבה להנשא לאותו אדם וציערה אותו (ולכן אמר לה ר' יוסי שהיא מצערת את הבריות. כי לכאורה ה'מצערת' לא קאי על מה שמחטיאה אותם,כי בזה היא אינה מצערת).
ומה שסיים 'שובי לעפרך ולא יכשלו בך' קצת מקשה על הפירוש שהצעתי וצ"ע
מסתמא אדם שלא זכה לקחתה ובמקום זה הסתכל בה, כ"ש שאינו ראוי לקחתה.חייל של הרבי אמר:אולי יש לדייק מכך שה'מציץ' אמר לר' יוסי 'לא זכיתי לקחתה לאישה, לא אזכה לראותה?' - שבתו סירבה להנשא לאותו אדם וציערה אותו (ולכן אמר לה ר' יוסי שהיא מצערת את הבריות. כי לכאורה ה'מצערת' לא קאי על מה שמחטיאה אותם,כי בזה היא אינה מצערת).
ומה שסיים 'שובי לעפרך ולא יכשלו בך' קצת מקשה על הפירוש שהצעתי וצ"ע
נו.נדיב לב אמר:אכן המהרש"א עמד על שאלתך, ומחמת כך כתב שם: "ולא יפה עשה לקללה שתשיב לעפרה בשביל כך אלא כ"א לקללה שתשוב לשחרוריתה".
וחשבתי ליישב מפני שהוא שינוי מטבע ברייתה. שוב ראיתי בספר בניהו בן יהוידע כתב שם: הא דלא קללה שתהא שחורה כמו שכתב מהרש"א ז"ל, נראה לי בס"ד מפני שלא רצה לשנות הטבע, להסיר ממנה היופי שנבראת בו, דהא הוא עצמו כעס על בנו בעבור שהטריח לעשות שינוי הטבע, ואיך הוא יעשה כן, אבל מה שאמר שתחזור לעפרה אין זה שינוי הטבע, כי סוף אדם למות, וזה דרך כל אדם, וכמו שאמרו והכל למיתה עומדין, ופשוט ע"כ.
נדיב לב אמר:להבנתו טרחה, שייכת היכן שנגרם שינוי מהמצב שנקבע בטבע הבריאה כפי רצונו ית', אבל במצב שבלאו הכי קורה ויקרה, מה לי עכשיו מה לי בעתיד.
יהודה בן גרים עשה זאת לאשתו, והגמרא לא מסכימה איתו ואומרת שאין לעשות כן (שמתוך כך מזנה עליו) כמבואר בסוף גיטיןבבלי אמר:נו.
ועדיין הטריח המקום להמית ביתו
נ.ב. הרי יכול היה להשאירה בביתו בלי שתצא מביתו כמו שעשה להבדיל יהודה בן גרים {אם אני לא טועה זה היה הוא}
ובכ"זנדיב לב אמר:כאומר, סוף כל האדם למיתה ואין בזה שינוי מדרך הטבע, משא"כ אדם בעל צורת איקס שישתנה לצורת זיד הוא שינוי מדרך הטבע, ועל כגון דא נאמרה טרחת המקום. [שכן ברור שאין 'הטרחה' מצד מצב פיזי כלשהו, אלא טרחה בעצם השינוי שנטבע בראשית הבריאה]
בבלי אמר:נו.
ועדיין הטריח המקום להמית ביתו
תלמוד-תורה אמר:1. אולי יופייה לא התבטא במראה כמו שכתוב "כמה נאות פסיעותה של ריבה זו" שלאו דווקא המראה אל התוצאה. ור' יוסי בן יוקרת לא רצה שתהיה חיגרת או משהו בסגנון. והעדיף שתמות.
2.מי אמר שרבנן קיבלו את מה שאמר?
ונכתב בספר אמר:בתענית שם מבואר באמת שתלמידו ר' יוסי בר אבין עזב אותו משום שלא חס על בנו ובתותלמוד-תורה אמר:2.מי אמר שרבנן קיבלו את מה שאמר?
איך שייך מחאה בזה? רבי יוסי בר אבין עזב אותו מחמת הסכנה, שמא יקפיד עליו.בבלי אמר:ונכתב בספר אמר:בתענית שם מבואר באמת שתלמידו ר' יוסי בר אבין עזב אותו משום שלא חס על בנו ובתותלמוד-תורה אמר:2.מי אמר שרבנן קיבלו את מה שאמר?
ויתכן שהיו עוד אנשים שמחו על זה רק לא מסופר עליהם
כמדומה שכוונתך לפפוס בן יהודה שהיה נועל בפני אשתו ויוצא (גיטין צ.).בבלי אמר:הרי יכול היה להשאירה בביתו בלי שתצא מביתו כמו שעשה להבדיל יהודה בן גרים {אם אני לא טועה זה היה הוא}
בבלי אמר:מה היה חטאה של ביתו של ר' יוסי דמן יוקרת שהרגה?
בבלי אמר:מה היה חטאה של ביתו של ר' יוסי דמן יוקרת שהרגה?