תענית יד

טוביה פרידמן

משתמש חדש
הגמרא אומרת "ונותנין אפר מקלה בראש כל אחד מהם" ופליגו בה בגמרא מאי טעמא? חד אמר הרי אנו כעפר וחד אמר כדי שיזכור לנו אפרו של יצחק.
וכתבו התוס' ד''ה אפר מקלה שהיה שורפין האפר הזה מבן אדם וע''כ דמי לאפרו של יצחק עיי''ש.
והקושיא זועקת: מת אסור בהנאה?? כ''ש בשריפה שין לך בזיון גדול מזה.??
 

נבשר

משתמש ותיק
טוביה פרידמן אמר:
הגמרא אומרת "ונותנין אפר מקלה בראש כל אחד מהם" ופליגו בה בגמרא מאי טעמא? חד אמר הרי אנו כעפר וחד אמר כדי שיזכור לנו אפרו של יצחק.
וכתבו התוס' ד''ה אפר מקלה שהיה שורפין האפר הזה מבן אדם וע''כ דמי לאפרו של יצחק עיי''ש.
והקושיא זועקת: מת אסור בהנאה?? כ''ש בשריפה שין לך בזיון גדול מזה.??
יש שם גירסא באחרונים ע"ז.
בכותרת תענית טו'. ובתוס' טו' ע"ב.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
כתב היעבץ בקולן של סופרים תענית טו. על דברי התוס' וז"ל:
צ"ל מנין רגלים לבדות דבר כזה, אך זר הוא בודאי, ותמה על עצמך מאיזה עצם אדם יהא עפר זה, ואיה ימצאוהו, הרי ישרפו עצם אדם יהודי בשביל כך, או האם יקחו עצם מאת נכרי וישרפוהו ויתנוהו על ראשם, רחמנא ליצלן מהאי דעתא שבשתא, ועיין עוד לקמן בדף הסמוך {טז. בתוס' ד"ה אפר}. ותדע שבחנם באו תוס' לידי כך.
רק לסיום נציג דבריו של היעבץ [מופיעים באחרית דבר לש"ס וילנא] אודות תוספות דתענית:
תוספות של מסכת זו אחרונים מאד שמביאים ספר טור אורח חיים.
 

טוביה פרידמן

משתמש חדש
פותח הנושא
עדיין לא באנו אל הביאור המספיק בזה.
מה שההערת שאולי זה גוי?? לפי''ז אתי שפיר מה שאמרו בגמרא נפק''מ לקברי עכו''ם
אשמח אם יש למישהו יישוב על התוס' הזה ולא דחיה
.
 
חלק עליון תַחתִית