איכא בשוקא
משתמש ותיק
לא הבנתי.
מי אמר שהאוקינוס מלוח?
לא החוש?
אז הקושיה היא גם על רש"י.
(לענ"ד אין כאן קושיה, וברור שאין לנו אלא מה שעינינו רואות, ואם לא כן שמא לא קראתי נכונה דברי ר"א, והוא אמר בכלל שהעבים שותים ממים העליונים? לגבי יעקב אין ראיה כ"כ, שמא באמת טעו במציאות, משא"כ בדבר הברור לכל.)
ורק אציין למסופר בשם הגרי"ז שאמר שבגמ' זו רואים שמקושיה לא מתים. והקשה, הלא מבואר שירדו ישראל בע' נפש למצרים, וכתב רש"י (מו כז) דלדברי האומר תאומות נולדו עם השבטים צריכים אנו לומר שמתו לפני ירידתן למצרים, שהרי לא נמנו כאן. וא"כ רואים שמקושיה מתים? ותי' הגרי"ז דהאומר שתאומות נולדו עם השבטים הוא מכח קושיה, דכתיב לעיל (לה יז) כי גם זה לך בן, וכתב רש"י דדרשו רבותינו עם כל שבט נולדה תאומה, ועם בנימין נולדה תאומה יתירה: ומי שנולד מקושיה מת מקושיה. אמנם לכאורה צע"ק דאיתא בקרא להלן (לז לה) וכל בנתיו, והביא רש"י דרבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשאום. ורבי נחמיה אומר כנעניות היו, אלא מהו וכל בנותיו, כלותיו, שאין אדם נמנע מלקרוא לחתנו בנו ולכלתו בתו: וא"כ הוא לימוד מקרא ולא מקושיה.
מי אמר שהאוקינוס מלוח?
לא החוש?
אז הקושיה היא גם על רש"י.
(לענ"ד אין כאן קושיה, וברור שאין לנו אלא מה שעינינו רואות, ואם לא כן שמא לא קראתי נכונה דברי ר"א, והוא אמר בכלל שהעבים שותים ממים העליונים? לגבי יעקב אין ראיה כ"כ, שמא באמת טעו במציאות, משא"כ בדבר הברור לכל.)
ורק אציין למסופר בשם הגרי"ז שאמר שבגמ' זו רואים שמקושיה לא מתים. והקשה, הלא מבואר שירדו ישראל בע' נפש למצרים, וכתב רש"י (מו כז) דלדברי האומר תאומות נולדו עם השבטים צריכים אנו לומר שמתו לפני ירידתן למצרים, שהרי לא נמנו כאן. וא"כ רואים שמקושיה מתים? ותי' הגרי"ז דהאומר שתאומות נולדו עם השבטים הוא מכח קושיה, דכתיב לעיל (לה יז) כי גם זה לך בן, וכתב רש"י דדרשו רבותינו עם כל שבט נולדה תאומה, ועם בנימין נולדה תאומה יתירה: ומי שנולד מקושיה מת מקושיה. אמנם לכאורה צע"ק דאיתא בקרא להלן (לז לה) וכל בנתיו, והביא רש"י דרבי יהודה אומר אחיות תאומות נולדו עם כל שבט ושבט ונשאום. ורבי נחמיה אומר כנעניות היו, אלא מהו וכל בנותיו, כלותיו, שאין אדם נמנע מלקרוא לחתנו בנו ולכלתו בתו: וא"כ הוא לימוד מקרא ולא מקושיה.