ביצה יב.- האם מותר לצאת עם עגלה לרה"ר ביו"ט כשיש בה דברים שאינם נצרכים?

חימקו

משתמש ותיק
איתא בגמ' - לדעת ב"ה אומרים 'מתוך שהותרה הוצאה  לצורך - הותרה נמי שלא לצורך'

ופירש התוס' שעכ"פ צריך צורך קצת, ואם לאו עובר על איסור דאורי' וז"ל 'אבל שלא לצורך יו"ט כלל ודאי אסור מן התורה'.

וכך פסק השו"ע סימן תקיח (עיין רמ"א עם ביאור הלכה ס"א).

ויש לדון האם עגלה של תינוק  שיש בה כל מיני פריטים שאינם נצרכים, האם חייבים להוציאם לפני שיוצאים לרה"ר? (גם תיק העגלה, חש בו לפעמים פריטים שאינם נצרכים)
ולכאורה נראה שחייבים וגובל באיסור דאוריתא, (ונראה שאין מקפידים על כך; וצריך להבין האם עושים ע"פ דין).
 

בן עזאי

משתמש ותיק
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ה סימן לה

בדבר אחד שיש לו טבעת מלא מפתחות הרבה, וביום טוב אין צורך לו בשעה שיוצא מביתו לבית הכנסת ולכל זמן שמזדמן לו לילך, אלא מפתח אחד או שניים ומתעצל להסיר את שאר המפתחות מהטבעת. אם מותר לו לצאת עם כל המפתחות שהן על הטבעת, או שמוכרח להסיר אלו שאין צורך לו, ולהשאיר רק אלו שהוא צריך להם דווקא בהליכה דשעה ההיא. אמרתי שצריך להסיר המפתחות היתרים שאין צורך לו בהם בהליכה דשעה ההיא.

ועייש"ע בזה, ומה שחילק דל"ש כאן ריבוי בשיעורים.
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
שמעתי בשם האדמו"ר מטאלנא, דיש לדון עם מותר לצאת ביו"ט עם עגלה שיש בתוכה מוצץ, דאינו שווה לכל נפש, ואמר בשם ר"ג נדל, דמוצץ מיקרי שווה לכל נפש, דכל אדם אוהב למצוץ, אלא שלא מתאים למצוץ מוצץ, לכן מוצצים סוכריות, ושוב שאל את הסטייפלר ז"ל ואמר שבאמת אסור לטלטל מוצץ, ושכן מורה תמיד, וכשמר לו את הסברא הנ"ל צחק, ואמר הגר"ג ששמעו את הצחוק עד לצד השני של הרחוב.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
מ"מ האם הוצאה בתוך עגלה הוה הוצאה דאורייתא?

שאלה במקום. חכם שואל מה שאחרים שכחו בדרך..:)
ראיתי בקובץ מבית לוי תשנ"ג שכותב ומאריך עפ"י הסוגיא בשבת ח. לגבי כוורת ושיטות הראשונים, שעגלה הגבוהה יותר מי' ורחבה מד', תוכה ומה שבתוכה נחשב לרה"י, וממילא מותר לטלטל את החפצים שבתוכה כשהולך ברה"ר, שבכל מקום שהולך חשיבי שהם בתוך רה"י. [ויש לו צד שאף את העגלה מותר לטלטל מדין נטפל וכבסוגיא שבת צג: לגבי המוציא אוכלים בכלי.] בכ"מ ביו"ט שמותר לטלטל את העגלה משום שנחשב צורך ממילא גם לדברים שבתוכה, דלא גרע משבת דחמיר טפי.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
שאלה במקום. חכם שואל מה שאחרים שכחו בדרך..:)
ראיתי בקובץ מבית לוי תשנ"ג שכותב ומאריך עפ"י הסוגיא בשבת ח. לגבי כוורת ושיטות הראשונים, שעגלה הגבוהה יותר מי' ורחבה מד', תוכה ומה שבתוכה נחשב לרה"י, וממילא מותר לטלטל את החפצים שבתוכה כשהולך ברה"ר, שבכל מקום שהולך חשיבי שהם בתוך רה"י. [ויש לו צד שאף את העגלה מותר לטלטל מדין נטפל וכבסוגיא שבת צג: לגבי המוציא אוכלים בכלי.] בכ"מ ביו"ט שמותר לטלטל את העגלה משום שנחשב צורך ממילא גם לדברים שבתוכה, דלא גרע משבת דחמיר טפי.
כמובן ששאלה זו היא גם לגבי שבת.

ודנו גם בעגלה הגבוהה י' ואין רחבה ד', דמ"מ אגודה במקו"פ, [וכן עגלה רחבה ד' ואין גבוהה י', דה"ה כרמלית, וזה תליא בראשונים, ועי' מג"א רס"ו סקז לענין כרמלית בכלים בנידו"ז].

מגן אברהם סימן רסו ס"ק ז

ואם העגלה בעצמה גבוה ז' ומשהו והיא פחות מג' סמוך לארץ עסי' תק"ב סס"א מ"ש אי אמרינן לבוד בכלים ואם אין העגלה רחבה ד' הוי מקום פטור אפילו גבוה י' ואם היא מלמעלה רחבה ד' אף על פי שלמטה אינה רחבה ד' הוי רה"י (תו' שבת דף ק"א) מיהו בגבוה י' לא מחייב כדאיתא בשבת דף ח' לענין כורת:
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
נדיב לב אמר:
שאלה במקום. חכם שואל מה שאחרים שכחו בדרך..:)
ראיתי בקובץ מבית לוי תשנ"ג שכותב ומאריך עפ"י הסוגיא בשבת ח. לגבי כוורת ושיטות הראשונים, שעגלה הגבוהה יותר מי' ורחבה מד', תוכה ומה שבתוכה נחשב לרה"י, וממילא מותר לטלטל את החפצים שבתוכה כשהולך ברה"ר, שבכל מקום שהולך חשיבי שהם בתוך רה"י. [ויש לו צד שאף את העגלה מותר לטלטל מדין נטפל וכבסוגיא שבת צג: לגבי המוציא אוכלים בכלי.] בכ"מ ביו"ט שמותר לטלטל את העגלה משום שנחשב צורך ממילא גם לדברים שבתוכה, דלא גרע משבת דחמיר טפי.
כמובן ששאלה זו היא גם לגבי שבת.

ודנו גם בעגלה הגבוהה י' ואין רחבה ד', דמ"מ אגודה במקו"פ, [וכן עגלה רחבה ד' ואין גבוהה י', דה"ה כרמלית, וזה תליא בראשונים, ועי' מג"א רס"ו סקז לענין כרמלית בכלים בנידו"ז].

מגן אברהם סימן רסו ס"ק ז

ואם העגלה בעצמה גבוה ז' ומשהו והיא פחות מג' סמוך לארץ עסי' תק"ב סס"א מ"ש אי אמרינן לבוד בכלים ואם אין העגלה רחבה ד' הוי מקום פטור אפילו גבוה י' ואם היא מלמעלה רחבה ד' אף על פי שלמטה אינה רחבה ד' הוי רה"י (תו' שבת דף ק"א) מיהו בגבוה י' לא מחייב כדאיתא בשבת דף ח' לענין כורת:

כמובן ששאלה זו גם לגבי שבת, והוא שנכתב בסופו דלא גרע [יו"ט] משבת וכו'.
אכן הוזכר שם מדברי המג"א והראשונים וסוגיות נסופות וכו'. ולא ציינתי אלא תמצית שבתמצית ממה שהאריך שם.
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
בן יהוידע אמר:
מ"מ האם הוצאה בתוך עגלה הוה הוצאה דאורייתא?

שאלה במקום. חכם שואל מה שאחרים שכחו בדרך..:)
ראיתי בקובץ מבית לוי תשנ"ג שכותב ומאריך עפ"י הסוגיא בשבת ח. לגבי כוורת ושיטות הראשונים, שעגלה הגבוהה יותר מי' ורחבה מד', תוכה ומה שבתוכה נחשב לרה"י, וממילא מותר לטלטל את החפצים שבתוכה כשהולך ברה"ר, שבכל מקום שהולך חשיבי שהם בתוך רה"י. [ויש לו צד שאף את העגלה מותר לטלטל מדין נטפל וכבסוגיא שבת צג: לגבי המוציא אוכלים בכלי.] בכ"מ ביו"ט שמותר לטלטל את העגלה משום שנחשב צורך ממילא גם לדברים שבתוכה, דלא גרע משבת דחמיר טפי.
תודה
מה שהבאת (תמצית כפי שכתבת) זה רק נקודה אחד דהיינו מצד שאולי זה נדון כרה"י.
יש עוד צדדים לחשוב שבעגלה זה לכה"פ לא דאורייתא, לדוג' האם כשמוציאים בתוך עגלה זה כמו שמוציאים בסל (שחייבים) או שלא הוי דרך הוצאה (לפני שקופצים... מועט אנשים לוקחים עגלה כדי להוציא חפצים, כשיש תינוק מוציאים גם את החפצים אבל אולי לא הוי דרך הוצאה)
או מצד דבעגלה לא עושים עקירה והנחה (תלוי בסוגיות הגמ')

אינני פוסק כמובן רק רציתי להעלות על השולחן שההנחה שבבסיס האשכול לא כזה שחור לבן, וממילא בהוצאה שלא לצורך - דלהרבה ראשונים הוי דרבנן - יש עוד צירופים.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
איתא בגמ' - לדעת ב"ה אומרים 'מתוך שהותרה הוצאה  לצורך - הותרה נמי שלא לצורך'

ופירש התוס' שעכ"פ צריך צורך קצת, ואם לאו עובר על איסור דאורי' וז"ל 'אבל שלא לצורך יו"ט כלל ודאי אסור מן התורה'.

וכך פסק השו"ע סימן תקיח (עיין רמ"א עם ביאור הלכה ס"א).

ויש לדון האם עגלה של תינוק  שיש בה כל מיני פריטים שאינם נצרכים, האם חייבים להוציאם לפני שיוצאים לרה"ר? (גם תיק העגלה, חש בו לפעמים פריטים שאינם נצרכים)
ולכאורה נראה שחייבים וגובל באיסור דאוריתא, (ונראה שאין מקפידים על כך; וצריך להבין האם עושים ע"פ דין).
דומני שאותם שמקפידים בטלטול בשבת, ונמנעים שלא לטלטל 'כלל', הם ונשיהם ובניהם ובנותיהם וכל אשר להם, מקפידים אף על כך.
 
חלק עליון תַחתִית