ביצה ט' - מראית העין בנטילת קורנס בשבת

פרדס יוסף

משתמש רגיל
 
גמ׳: אמר רב חנן בר אמי מחלוקת ברשות הרבים דב״ש סברי הרואה אומר להטיח גגו הוא צריך וב״ה סברי דשובכו מוכיח עליו אבל ברשות היחיד דברי הכל מותר.
איני והא אמר רב יהודה אמר רב הכל מקום שאסרו חכמים מפני מראית העין אפילו בחדרי חדרים אסור תנאי היא דתניא שוטחן בחמה אבל לא כנגד העם ר׳ (אליעזר) ור׳ שמעון ואוסרין.​
צריך לי עיון ממשנה שבת קכ''ג נוטל אדם קורנס לפצע בו את האגוזין, קרדום לחתוך בו את הדבילה וכו' ומדוע לא נימא דהרואה יאמר לעבוד בו נטלו ויהיה אסור אף בבית מפני החשד.​
 

בן עזאי

משתמש ותיק
כנראה דיותר שכיח שמשתמשים בקורנס לפיצוע אגוזין, משאר סולם דטפי מחזי דלוקחו להטחת גגו.
 
סולם אוושא מילתא מאוד, מיטלטל ברשות הרבים, כי הוא גבוה וניכר למרחק, גם לסולם כזה ארוך יש רק שימוש אחד, תדמיין סולם סיידים ארוך.
קרדום הוא קטן, מיטלטל בתוך הבית, ואינו ניכר למרחק כלל, גם יש לקרדום הרבה שימושים, ואינו גורם לתחושה ודאית של איסור.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
סולם אוושא מילתא מאוד, מיטלטל ברשות הרבים, כי הוא גבוה וניכר למרחק, גם לסולם כזה ארוך יש רק שימוש אחד, תדמיין סולם סיידים ארוך.
קרדום הוא קטן, מיטלטל בתוך הבית, ואינו ניכר למרחק כלל, גם יש לקרדום הרבה שימושים, ואינו גורם לתחושה ודאית של איסור.
לכאו' כתבת כאן ב' טעמים, והחילוק שכתבת דסולם אוושא מילתא משא"כ קרדום, יש לבאר דבריך, דאע"פ דעסקי' למ"ד כל מקום שאסרו חכמים מפני מראית העין - אפילו בחדרי חדרים אסור, מ"מ היינו במה שאסרו חכמים ברה"ר לכן אסור גם בחדרי חדרים, משא"כ קרדום דלא אסרוהו ברה"ר דלא שכיח חשד בזה ברה"ר.
 
בן עזאי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
סולם אוושא מילתא מאוד, מיטלטל ברשות הרבים, כי הוא גבוה וניכר למרחק, גם לסולם כזה ארוך יש רק שימוש אחד, תדמיין סולם סיידים ארוך.
קרדום הוא קטן, מיטלטל בתוך הבית, ואינו ניכר למרחק כלל, גם יש לקרדום הרבה שימושים, ואינו גורם לתחושה ודאית של איסור.
לכאו' כתבת כאן ב' טעמים, והחילוק שכתבת דסולם אוושא מילתא משא"כ קרדום, יש לבאר דבריך, דאע"פ דעסקי' למ"ד כל מקום שאסרו חכמים מפני מראית העין - אפילו בחדרי חדרים אסור, מ"מ היינו במה שאסרו חכמים ברה"ר לכן אסור גם בחדרי חדרים, משא"כ קרדום דלא אסרוהו ברה"ר דלא שכיח חשד בזה ברה"ר.
אכן, בבדיקה חוזרת את הצודק, וזה שתי טעמים נפרדים:
סולם ארוך קרדום קצר
סולם רה"ר קרדום תוך הבית.
אני יותר מתחבר לשני.
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
ומה שכתב הרב תלוי בב׳ תירוצי התוס׳ ומובא ברא״ש על השוני בין הגמ׳ כאן לבין הסוגיא בעירובין.
תי׳ רבינו תם דהכא מיירי בסולמות גדולים דחזי להטיח גגו ובעירובין מיירי בסולמות של בית דדרך לטלטלו מזוית לזווית.
תי׳ ר״א מבורגיי״ל דביו״ט דמוליכו ברה״ר והרואה אומר להטיח גגו לכן נאסר וממילא אסור גם בחדרי חדרים משא״כ בשבת שאין דרך להוציאו לרה״ר לכן לא נאסר ומותר בבית.
וכנראה שלא גזרו במיוחד על מקום שיש בו עירוב וכדומה וממילא מותר בכל אופן.
 
חלק עליון תַחתִית