חפירת גומא במלאכת אוכל נפש

בן עזאי

משתמש ותיק
הרא"ש בבכורות פ"ג מביא הוכחה בגדר מלאכת אוכ"נ מה נקרא אוכ"נ ומה מכשירי אוכ"נ, מדלא התיר במי אין לו עפר מוכן לא יחפור בדקר ויכסה ביצה (דף ב א) וימנע מלשחוט, וע"כ משום שנחשב מכשירי אוכ"נ כיון שעדיין לא נשחטה הבהמה.

וצ"ב שהרי חפירת גומא לכאו' היא מלאכה הנעשית לימים רבים, [ודעת הרא"ש רפ"ג דביצה, דהיתר מלאכת אוכ"נ הוא מלישה ואילך].
 

נבשר

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
וצ"ב שהרי חפירת גומא לכאו' היא מלאכה הנעשית לימים רבים, [ודעת הרא"ש רפ"ג דביצה, דהיתר מלאכת אוכ"נ הוא מלישה ואילך].
ומה יהיה עם טוחן ובורר (ודש) שהותר משום אוכל נפש, והרי רק מלישה ואילך, לכאו' החילוק האם זה נתפס רק כהכנה עוד קודם שעומד לאכילה או כחלק מהארגון של האכילה
 

בן עזאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
טוחן ובורר (ודש) שהותר משום אוכל נפש
היכן הותרו [דש אולי באופנים מסויימים] בורר שלפני לישה היכן הותר.

רא"ש מסכת ביצה פרק ג
מנין שאין טוחנין ואין בוררין ואין מרקדין ת"ל אך אשר יאכל לכל נפש וגו' ושמרתם את המצות כלומר מלישה ואילך מותר ולא מלאכות שקודם הלישה.
 

נבשר

משתמש ותיק
בן עזאי אמר:
היכן הותרו [דש אולי באופנים מסויימים] בורר שלפני לישה היכן הותר.
טוחן יש בסוגיא במדוך, אני לא זוכר וצריך לחפש, וגם בורר. בעז"ה אחפש. כמדומה האחרונים שם על התוס' בדף ג'. כבר דנים בזה.
 
חלק עליון תַחתִית