טעם לזה שדגים אין מזונותיהן עליך

יד אבשלום

משתמש ותיק
רש"י בביצה כג: ד"ה ואין נותנין כותב אחד הטעמים לזה שדגים אין מזונותיהן עליך משום שגדול אוכל את הקטן ולכאו' הוא פלא שהרי גם הדג הקטן מזונותיו עליך וא"כ איך ע"י מה שהדג הגדול אוכלו הבעלים פטור ממזונות הדגים למה לא יתחייב לזון את הדג הגדול רק בשביל שלא יאכל את הקטן (למה כל בע"ח לא יחשב אין מזונותיו עליך מצד שיכול למות וכאן שע"י החוסר במזונות יאכל ולא יגווע ברעב חשיב אין מזונותיו עליך)
 

אור זורח

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
רש"י בביצה כג: ד"ה ואין נותנין כותב אחד הטעמים לזה שדגים אין מזונותיהן עליך משום שגדול אוכל את הקטן ולכאו' הוא פלא שהרי גם הדג הקטן מזונותיו עליך וא"כ איך ע"י מה שהדג הגדול אוכלו הבעלים פטור ממזונות הדגים למה לא יתחייב לזון את הדג הגדול רק בשביל שלא יאכל את הקטן (למה כל בע"ח לא יחשב אין מזונותיו עליך מצד שיכול למות וכאן שע"י החוסר במזונות יאכל ולא יגווע ברעב חשיב אין מזונותיו עליך)

רש"י מסכת ביצה דף כג עמוד ב
שהם אוכלים שרשי עשבים וקרקע, וגדול אוכל את הקטן.


הקטן אוכל שרשי עשבים וקרקע
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
רש"י בביצה כג: ד"ה ואין נותנין כותב אחד הטעמים לזה שדגים אין מזונותיהן עליך משום שגדול אוכל את הקטן ולכאו' הוא פלא שהרי גם הדג הקטן מזונותיו עליך וא"כ איך ע"י מה שהדג הגדול אוכלו הבעלים פטור ממזונות הדגים למה לא יתחייב לזון את הדג הגדול רק בשביל שלא יאכל את הקטן (למה כל בע"ח לא יחשב אין מזונותיו עליך מצד שיכול למות וכאן שע"י החוסר במזונות יאכל ולא יגווע ברעב חשיב אין מזונותיו עליך)
לק''מ כך דרך חיות הדגים לאכול את הקטנים, ואני לא צריך לתת להם חיים תחליפיים.
 
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
יד אבשלום אמר:
רש"י בביצה כג: ד"ה ואין נותנין כותב אחד הטעמים לזה שדגים אין מזונותיהן עליך משום שגדול אוכל את הקטן ולכאו' הוא פלא שהרי גם הדג הקטן מזונותיו עליך וא"כ איך ע"י מה שהדג הגדול אוכלו הבעלים פטור ממזונות הדגים למה לא יתחייב לזון את הדג הגדול רק בשביל שלא יאכל את הקטן (למה כל בע"ח לא יחשב אין מזונותיו עליך מצד שיכול למות וכאן שע"י החוסר במזונות יאכל ולא יגווע ברעב חשיב אין מזונותיו עליך)

רש"י מסכת ביצה דף כג עמוד ב
שהם אוכלים שרשי עשבים וקרקע, וגדול אוכל את הקטן.
הקטן אוכל שרשי עשבים וקרקע
השאלה היא לא מה יאכל הקטן שהדג הגדול לא אכלו אלא שמצד חיותו של הקטן יהיה מחויב לזון את הגדול שלא יזדקק לאכילת הקטן
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
אור זורח אמר:
יד אבשלום אמר:
רש"י בביצה כג: ד"ה ואין נותנין כותב אחד הטעמים לזה שדגים אין מזונותיהן עליך משום שגדול אוכל את הקטן ולכאו' הוא פלא שהרי גם הדג הקטן מזונותיו עליך וא"כ איך ע"י מה שהדג הגדול אוכלו הבעלים פטור ממזונות הדגים למה לא יתחייב לזון את הדג הגדול רק בשביל שלא יאכל את הקטן (למה כל בע"ח לא יחשב אין מזונותיו עליך מצד שיכול למות וכאן שע"י החוסר במזונות יאכל ולא יגווע ברעב חשיב אין מזונותיו עליך)

רש"י מסכת ביצה דף כג עמוד ב
שהם אוכלים שרשי עשבים וקרקע, וגדול אוכל את הקטן.
הקטן אוכל שרשי עשבים וקרקע
השאלה היא לא מה יאכל הקטן שהדג הגדול לא אכלו אלא שמצד חיותו של הקטן יהיה מחויב לזון את הגדול שלא יזדקק לאכילת הקטן
אני לא מבין את השאלה       הרי הקב''ה נתן לדג הגדול לאכול דג קטן ואני יילך וימנע את זה ח''ו
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בפשטות נראה שרש"י התכוון לדגיגונים שגם חיים בביבר, ולא דגים ממש שמגדל שם בעל הביבר לצורך אכילת אדם. וה"ה ממש כמו עשבים. 

והנה ציטוט, שמצאתי עכשיו, כשחיפשתי על פלנקטון

להקות דגים כמו ההרינג, הלברק או האנשובי ניזונות באופן קבע מחסילונים קטנים.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
שוב חשבתי אולי בדגים בין כה הגדול אוכל את הקטן בלי קשר אם יתן לו מזונות ונמצא שחיותו של הקטן לא תלויה במזונותיו שלו
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
אני לא מבין את השאלה       הרי הקב''ה נתן לדג הגדול לאכול דג קטן ואני יילך וימנע את זה ח''ו
הקב"ה גם קבע בטבע שבע"ח שלא יאכל ימות ומ"מ כיון שהבע"ח תחת אחריותו מחויב לזונו וה"ה שיזון הגדול מדין מזונותיו של הקטן
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
שוב חשבתי אולי בדגים בין כה הגדול אוכל את הקטן בלי קשר אם יתן לו מזונות ונמצא שחיותו של הקטן לא תלויה במזונותיו שלו
ומה יהיה בדגים מאולפים שאם נותנים להם אוכל הם לא אוכלים קטנים
 

HaimL

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
יד אבשלום אמר:
שוב חשבתי אולי בדגים בין כה הגדול אוכל את הקטן בלי קשר אם יתן לו מזונות ונמצא שחיותו של הקטן לא תלויה במזונותיו שלו
ומה יהיה בדגים מאולפים שאם נותנים להם אוכל הם לא אוכלים קטנים
נראה לי שדגים חסרים את האינטליגנציה הדרושה לצורך אילופם. אבל אני לא ביולוג ימי.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
אור זורח אמר:
אני לא מבין את השאלה       הרי הקב''ה נתן לדג הגדול לאכול דג קטן ואני יילך וימנע את זה ח''ו
הקב"ה גם קבע בטבע שבע"ח שלא יאכל ימות ומ"מ כיון שהבע"ח תחת אחריותו מחויב לזונו וה"ה שיזון הגדול מדין מזונותיו של הקטן


כונתי היתה כזאת כיון שהקב''ה מטפל במזונות של הדגים באופן טבעי שלימד את הדגים גדול אוכל קטן אני לא מוטל עלי לפרנס את הגדול כי יש מי שדואג לו ולכן גם שהדג באחריותי זה לא מתפקידי אבל אם אין לו כלל מה לאכול וימות אז הקב''ה הטיל עלינו לזונן

מה כונתכם מדין מזונותיו של הקטן הרי הקטן יש לו מה לאכול וכנ''ל
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נראה לי שדגים חסרים את האינטליגנציה הדרושה לצורך אילופם. אבל אני לא ביולוג ימי.

א. יש דגים שמאלפים אותם
ב. כונתי לקחת את הרעיון כגון שנותן להם אוכל יותר טעים מהדג הקטן וישבעו ממנו
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
יד אבשלום אמר:
אור זורח אמר:
אני לא מבין את השאלה       הרי הקב''ה נתן לדג הגדול לאכול דג קטן ואני יילך וימנע את זה ח''ו
הקב"ה גם קבע בטבע שבע"ח שלא יאכל ימות ומ"מ כיון שהבע"ח תחת אחריותו מחויב לזונו וה"ה שיזון הגדול מדין מזונותיו של הקטן


כונתי היתה כזאת כיון שהקב''ה מטפל במזונות של הדגים באופן טבעי שלימד את הדגים גדול אוכל קטן אני לא מוטל עלי לפרנס את הגדול כי יש מי שדואג לו ולכן גם שהדג באחריותי זה לא מתפקידי אבל אם אין לו כלל מה לאכול וימות אז הקב''ה הטיל עלינו לזונן

מה כונתכם מדין מזונותיו של הקטן הרי הקטן יש לו מה לאכול וכנ''ל
השאלה היא למה לא חייב לזון את הגדול כחלק ממזונותיו של הקטן כהיכ"ת לזון את הקטן יזון את הגדול
דוגמא שעולה לי כעת ברא היא במקרה שישים לשני בע"ח מזון המספיק לאחד והם ילחמו ע"ז ואחד יהרג שדאי לא יפטור אותו מלתת מזון המספיק לשניהם
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
השאלה היא למה לא חייב לזון את הגדול כחלק ממזונותיו של הקטן כהיכ"ת לזון את הקטן יזון את הגדול
למה ומדוע לא נח לכם במה שכתבתי לפני כמה הודעות שקטן יש לו מה לאכול עשבים כמו שהביא במפורש רש"י
 

דברי יושר

משתמש ותיק
אם אני מבין נכון, אז שאלתכם היא שיתחייב למנוע את מיתת הקטן, מדין מזונות.

אבל לא נראה לי שיש קשר בין הדברים,
מותר לאדם לתת לבהמה שלו למות, ומותר לו גם לתת אותה בכוונה למאכל לבהמה אחרת, כל האיסור הוא דווקא להשאיר את הבהמה רעבה, ולא בגלל שהיא תמות.
 
חלק עליון תַחתִית